НОВИЙ ЦИВІЛЬНИЙ КОДЕКС — ГІБРИД ТРЕПЕТНОЇ ЛАНІ І КОНЯ

Поділитися
У № 19 «Дзеркала тижня» справедливо відзначено абсурдністьст. 277 нового Цивільного кодексу і правильно сказано, що це в ньому не єдина потворність...

У № 19 «Дзеркала тижня» справедливо відзначено абсурдність
ст. 277 нового Цивільного кодексу і правильно сказано, що це в ньому не єдина потворність. Втім, причина не просто в некоректності окремих статей. Причина в тому, що Цивільний кодекс (ЦК) негарний загалом з огляду на сам предмет регулювання, нав’язаний йому розробниками. Цей предмет визначено у першій статті ЦК: (1) особисті немайнові («трепетна лань») і (2) майнові відносини, що грунтуються на юридичній рівності, вільному волевиявленні, майновій самостійності їх учасників. Тобто за визначенням у кодексі не один предмет, а два, далеко не однакових. Якщо ж урахувати, що до другого предмета автори кодексу відносять не лише побутові майнові відносини, а й факторинг, лізинг, банківські розрахунки, франчайзинг, контрактацію сільгосппродукції та інші господарські премудрості («коня»), то стає очевидною спроба створити протиприродний гібрид.

У результаті вийшов якийсь конгломерат різноманітних норм. Для надання видимості єдності цьому конгломерату розробникам довелося придумувати абстрактні формулювання, нібито спільні для різних частин конгломерату, на шкоду конкретним нормам, що регулюють кожну з названих у ст. 1 ЦК складових предмета окремо.

За двома зайцями поженешся...

Як і передбачалося, прагнення гібридизувати Цивільний кодекс включенням до нього норм, які належать до двох різних предметів — особистих немайнових відносин, з одного боку, і майнових відносин, що розуміються безрозмірно, з іншого боку, — дало результат, до якого приводить полювання за двома зайцями (до того ж у розглянутому випадку був ще й третій заєць, але про це нижче).

Прокол у регулюванні немайнових відносин (стаття 277 ГК і низка інших) «ДТ» уже відзначило. Щодо відносин майнових, то тут розробники ЦК виявили безмежний експансіонізм, спробувавши охопити своїм предметом ще й господарські підприємницькі відносини. При розгляді проекту ЦК Верховна Рада дійшла висновку, що вводити у предмет кодексу ще й господарські підприємницькі відносини недоцільно й нерозумно (тим більше що, відповідно до Концепції судово-правової реформи, прийнятої Верховної Радою, та низки указів Президента і розпоряджень Кабінету міністрів, підготовлено й ухвалено спеціальний Господарський кодекс, який регулює ці відносини). Але, попри таку позицію Верховної Ради, що виявилася в істотних коригуваннях формулювань початкового проекту ЦК, у ньому все ж таки залишили («силами апарату») деякі норми, які дублюють положення, включені раніше до Господарського кодексу. У принципі, структура та зміст Цивільного і Господарського кодексів не збігаються. Та все ж у ЦК залишилися окремі дублюючі формулювання, які потрібно до набуття ним чинності, тобто до 1 січня 2004 р., виправити (або відкласти введення його в дію до виправлення цих формулювань).

Але річ не лише в дублюванні, що в законодавстві — явище непоодиноке й нестрашне. Біда в тому, що в кодексі виявилося чимало безглуздостей, які стосуються і безпосередньо громадян, і економіки. ЦК перетворює, приміром, підприємства із суб’єкта господарювання на неживий об’єкт, обмежує форми власності і види суб’єктів господарювання. Не визнаються, зокрема, закриті акціонерні товариства, що становлять більшість АТ, підприємства колективної власності тощо.

У цьому сенсі виявилося, мабуть, прагнення догодити деяким зарубіжним порадникам і спонсорам, які слабко знають наші реалії і не вельми переймаються вирішенням актуальних для нас проблем.

Вихід?

Розробники ЦК, певне, усвідомлюють, що, за наявності дублюючих норм і різночитань із Господарським кодексом, на практиці повинні застосовуватися норми однопредметного спеціального закону, що регулює відносини у сфері господарювання, тобто Господарського кодексу. Такий загальноправовий принцип вирішення непоодиноких колізій між загальними і спеціальними законами віддавна — пріоритет віддається спеціальному закону (крім випадків колізії з конституційними нормами, коли, зрозуміло, пріоритет віддається Основному Закону). Але їм, мабуть, хочеться, щоб, усупереч цьому юридичному канону, пріоритет був за нормами «їхнього» кодексу, тобто Цивільного, що містить загальні норми, і не хочеться коригувати або вилучати з тексту норми, які дублюють Господарський кодекс. Який же вихід? Пропонують не вводити в дію Господарський кодекс, що ухвалювався двічі вищим органом влади (у 2001 р. Верховною Радою третього скликання й у 2003 р., після врахування зауважень Президента України, — Верховною Радою четвертого скликання).

Щоб уплинути на громадську думку, проводиться демагогічна кампанія, правильно охарактеризована в «Голосі України» як «загальне базікання» (див. «ГУ» від 18 жовтня 2002). Важливий елемент цієї кампанії — невтримна неправдива реклама Цивільного кодексу як документа, що вирішує проблему зближення з «правом ЄС». Проте з якою конкретно галуззю права Європейського Союзу зближує нас кодекс, завбачливо не вказується, бо тоді стала б очевидною сумнівність твердження.

Хто платить, той і замовляє?

Останніми роками набула актуальності проблема суміщення однією особою серйозних наукових досліджень та бізнесу. Мабуть, у різних галузях науки, за різних умов, з огляду на відмінності в характері досліджень та в особистостях науковців, вона може вирішуватися неоднаково. Що стосується аналізованого випадку «гібридизації» у законотворчій роботі, оцінила його народний депутат Верховної Ради, доктор юридичних наук професор З.Ромовська. У відкритому листі юридичної громадськості України наприкінці 2001 р. вона, характеризуючи результати діяльності групи розробників ЦК, зробила висновок, що до них можна припасувати оцінку, дану раніше відомим українським цивілістом Г.К.Матвєєвим: «професор, який пішов у бізнес, перестає бути професором». У листі наводяться факти підготовки проекту ЦК з допомогою дослівного переписування норм із ЦК Росії (що призвів до дезорганізації економіки), інших країн і про одержання великих сум на розробку ЦК із джерел, які немає підстав вважати зацікавленими в успішному соціально-економічному розвитку України (за даними З.Ромовської — 1,3 млн. доларів США, за даними, наведеними у 1996 р. міністром юстиції, — 1,5 млн. дол.). За нашими мірками, оплата досить пристойна, особливо з огляду на те, що розробники ЦК — невеличка група викладачів римського і цивільного права.

До подання Цивільного кодексу у Верховну Раду був внесений проект Господарського (Комерційного) кодексу, що розроблявся паралельно з Цивільним кодексом. Але суми, виділені «з-за бугра» на розробку комерційного права, опинилися чомусь у розробників Цивільного кодексу. Зарубіжних державних діячів і бізнесменів цікавило саме впорядкування комерційного права України, «правил гри» в економіці, у господарському обороті, тобто Business Law, Economik Law, Commercial Law, Wirtschaftsrecht. Справу ж подали таким чином, що всім конче потрібен лише новий Цивільний кодекс — Civil Law, Zivilrecht. Здавалося б, і в англійській, і в німецькій переплутати Господарський із Цивільним важко. Проте «переплутали». Хоча, зазначимо, чинний ЦК ніяких особливих нарікань не викликав.

Цікаво, що в авторському колективі ЦК, який претендує на регулювання в підготовленому ними проекті господарських відносин, не було жодного економіста, жодного практичного працівника народного господарства. До того ж жодним економічним відомством проект перед поданням до Верховної Ради не рецензувався, а думка науково-експертної ради самої Верховної Ради з принципових спірних питань проекту депутатам не доповідалась. Проект ЦК, на порушення регламенту, протягувався позачергово, без урахування думки вітчизняних експертів.

У результаті суміщення професорства з бізнесом — «третім зайцем» — маємо законодавчий акт, що страждає на серйозні хиби. Проект ще в 1996—1997 рр. був охарактеризований як гібрид, що за своїм характером «ні богові свічка ні чортові шпичка».

Потрібно вносити в ЦК низку поправок (починаючи з горезвісної ст. 277). Та й узагалі варто було б норми про суто господарські, комерційні справи відтіля вилучити. Тоді ЦК стане єдиним і зрозумілим громадянам (до речі, поняття «громадянин», хоч як це парадоксально, у ЦК немає — відтепер це просто «фізична особа»).

У цьому сенсі трохи дивною видається позиція генерального секретаря Мін’юсту. В інтерв’ю «Юридичному віснику України» (№ 21, 24—30 травня 2003 р.), відзначаючи наявність деяких різночитань між кількома статтями Цивільного і Господарського кодексів, він пропонує внести поправки лише в Господарський. При цьому перевага формулювань ЦК нічим не обгрунтовується. Правда, на відміну від згаданого вище «загального базікання», запропоновані поправки мають конкретний характер і можуть предметно розглядатися. Але чому, за наявності різночитань, поправляти потрібно тільки Господарський кодекс? Тим більше що різночитання стосуються тих статей, яких у ЦК, з урахуванням коригування Верховною Радою його предмета, взагалі бути не повинно. Здавалося б, якщо вносити поправки, то в обидва кодекси. Аж ні. Лише до Господарського. Така однобічність, природно, наводить на думку про певну упередженість. А потім і на думку про те, чи не пояснюється вона впливом «бізнесової сторони» роботи над проектом.

Треба, мабуть, уникати «схрещування» законопроектної праці з бізнесом і з одержанням коштів із непрозорих зарубіжних джерел. Таке джерело фінансування не сприяє врахуванню реалій та інтересів власної країни, її «фізичних осіб».

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі