Останніми місяцями в Одесі знову заговорили про контрабанду на кордоні й про хабарі на митниці як про велике зло, яке підриває економічні підвалини держави. Цього разу проблему порушує прокурор Одеської області М.Косюта. У ряді ЗМІ він виступив із критикою на адресу керівництва Чорноморської регіональної митниці. За його словами, ніхто з керівників ЧРМ не аналізував, що ж заважає митній службі ефективно боротися з контрабандою та корупцією і яких заходів треба вжити для усунення недоліків. Тому мало не щорічно змінюються керівники митниці. До речі, нещодавно відбулася чергова заміна. Цього разу посаду обійняв Олександр Токарчук, який очолював раніше відділ ЧРМ боротьби з контрабандою і порушеннями митних правил.
Яких успіхів домігся відділ, керований О.Токарчуком, прокуратура не розголошує. Та ось що показово. М.Косюта, оцінюючи ситуацію з незаконним переміщенням вантажів через кордон як таку, що загострилася, спирається на дані не митників, а прикордонників, називаючи при цьому кількість затриманих ними контрабандних вантажів. Нагадав прокурор і про те, як два роки тому саме прикордонники зі зброєю в руках не дали вивезти з території Одеського порту контрабандний вантаж.
Тоді в Одесі завдяки прикордонникам зчинився великий галас. Саме вони стали виявляти контрабанду, яка валом ішла через порти Одеса, Іллічівськ і Южний. Прикордонники затримували машини після того, як вони безперешкодно проходили митний контроль. Потім підключилася СБУ, і розпочалися арешти вантажів прямо на суднах. Товар зі Стамбула, а це в основному асортимент промринку «сьомий кілометр», надходив у порти за фальшивими документами, і велика частина його взагалі не проходила розмитнення. А якщо й проходила, то для зниження мита вказувалася не та номенклатура товару й специфікація, занижувалася вартість...
Одне слово, роками відпрацьовані схеми проходження контрабандних вантажів були засвічені. Прикордонники стали борцями з контрабандою. А митникам довелося виправдовуватися і давати пояснення. Між відомствами виникли серйозні тертя, якщо не сказати більше. Тоді місцеві газети називали ці події не боротьбою з контрабандою, а боротьбою силових структур за сфери впливу в чорноморських портах, за контроль над морською вантажною лінією Туреччина—Україна.
У підсумку проти шістьох працівників митниці було порушено кримінальні справи, ряд працівників звільнили. Серед них і тодішнього начальника ЧРМ Валерія Рибалку. Переведений із Дніпропетровська, він устиг пропрацювати на цій посаді близько трьох місяців. Та, як писала тоді місцева преса, його звільнили не через те, що митниця покривала контрабандистів, даючи їм зелену вулицю. Новий начальник надто затято заповзявся наводити лад на кордоні, що зачепило інтереси багатьох. І, напевно, так зачепило, що з генеральськими погонами його відправили на рядову посаду на Запорізьку митницю.
Через рік після цих гучних справ знову заговорили про величезний вал контрабанди, яка йде через Одеську область. І перевалочним пунктом для неї є промринок «сьомий кілометр». Заяви звучали вже з вуст працівників УБОЗ МВС України, які торік «відпрацьовували» Одеську область і перевіряли діяльність промринку. За підсумками перевірки було порушено кримінальні справи за фактами розкрадання чужого майна і зловживання службовим становищем на одного з керівників «сьомого кілометра». Та про факти контрабанди вже не йшлося.
Минув ще рік. І ось виникла справа про хабарі на митниці. Кілька місяців тому працівники служби боротьби з економічними злочинами обласного УМВС затримали на гарячому в Одеському порту заступника начальника пасажирського відділу ЧРМ. Сьогодні розслідування кримінальної справи, за якою звинувачуються ще два інспектори митниці, прокуратура завершила. Встановлено, що протягом тривалого часу вони брали хабарі за безперешкодне проходження вантажу через кордон. З приватних підприємців — по 1 долару за кожний мішок і по 100 доларів за автомашину з товаром. У результаті поклали до кишені близько 12 тисяч доларів.
Коментуючи цей факт, прокурор області був обурений тим, що хабарі митники вимагали в «човників». За його словами, у безробітних громадян, які заробляють собі на життя доставкою товару через кордон і продажем його на ринках. Безперечно, вимагання грошей у будь-кого, у тому числі й у людей, які нелегкою працею заробляють собі на життя, це злочинно з будь-якої точки зору. Проте «човники» — зовсім не безробітні. Це приватні підприємці, які мають магазини та контейнери на ринках. Сьогодні оренда контейнера на «сьомому кілометрі» сягає 2 тисяч доларів. А щоб купити цю залізну крамницю, необхідно викласти від 45 до 100 тис. доларів. Вартість магазину у жвавому місці, кажуть, може становити близько 300 тис. доларів. Запаморочливі суми! Звичайно, в Одесі знають, що не «човники» справжні господарі багатьох контейнерів. Їхні власники сидять у великих і маленьких керівних кріслах.
Ринок «сьомий кілометр» годує багатьох чиновників. Тому для них він — «святая святих». На ринку 10 тисяч контейнерів. І ще стільки ж інших торгових точок. Товар сюди надходить з-за кордону в основному через морські порти. Можете собі уявити, які тут обсяги! За неофіційними даними, торговельний оборот ринку обчислюється мільйонами доларів на місяць. Ринок і все, що з ним пов’язано, — доставка, продаж товару — це чітко налагоджений механізм, давно відпрацьовані схеми й правила, порушувати які не дозволять.
За інформацією служби боротьби з економічними злочинами УМВС в Одеській області, митники брали хабарі з підприємців не тільки за безперешкодне проходження вантажу, а й за те, що заплющували очі на заниження вартості товару. Адже чим нижча ціна, тим менше мито. А це вже часткова контрабанда. Прокуратура в ході розслідування цих порушень не виявила. Водночас митники не заперечують, що відбувається заниження цін на товари.
Загалом, як ви переконалися, з контрабандою у нас борються всі. І міліція, і прикордонники, і прокуратура, і СБУ, і митниця. Та контрабанди не меншає. Обласний прокурор радить керівництву регіональної митниці діяти не самостійно, а в тісному контакті з іншими правоохоронними органами, тоді робота буде ефективною. Керівництво митниці вважає, що стосунки митників із силовими відомствами справді потребують удосконалення. Проте полягає воно в тому, щоб розмежувати нарешті повноваження та усунути дублювання в боротьбі з контрабандою. Напевно, для того, щоб не заважали з нею «боротися».
Водночас, контрабанда, як зазначають фахівці, стає масштабнішою, а способи, до яких вдаються контрабандисти, витонченішими. Діють добре організовані групи, які чудово знають вади законодавства. Працюють вони за відпрацьованими до подробиць складними схемами. Використовуються фіктивні або створені з цією метою тимчасові фірми. Контрабандні групи, зауважте, мають своїх підсобників у митних і правоохоронних органах. І покровителів у владних структурах.
Нещодавно було розкрито злочинну групу, що займалася контрабандою престижних іномарок, до якої причетні й митники. За підробленими документами вона доставляла автомобілі зі Словаччини в Україну, оформлюючи при цьому фіктивний транзит. За словами прокурора області, при розслідуванні цієї справи слідчо-оперативній групі довелося витримати тиск із боку високих посадовців. Що це за особи, прокурор назвати не наважився. Хоча, цитуючи Президента країни, він зазначив: боротьбу з контрабандою і корупцією правоохоронні органи ведуть недостатньо, серйозні порушення і високі особи не розкриваються. При цьому прокурор заявив, що настав час від келійних методів боротьби з контрабандою переходити до рішучих дій. Отже, сьогодні керівники правоохоронних органів здатні лише цитувати Президента країни...