Ще на початку 2010 року Віктор Янукович визначив поліпшення якості медичних послуг як одну з ключових реформ в Україні. Для реалізації завдання президента було вибрано ряд регіонів, покликаних стати пілотними. Перші конкретні кроки продемонструвала Дніпропетровська область, яка 31 травня презентувала Модель управління проектом «Модернізація охорони здоров’я».
Така увага цілком виправдана, - вперше в Україні на регіональному рівні державна машина зробила спробу розробити проект управління системною модернізацією галузі за європейським зразком - із залученням закордонних експертів, на основі найкращого досвіду країн, котрі вже пройшли цю процедуру. При цьому забезпечивши максимальну прозорість підготовчого процесу.
Час не чекає
Про необхідність модернізації говорять усі. «Низьку якість медобслуговування називають проблемою номер один жителі більшості населених пунктів України. Адже зі 100% коштів, що виділяються на охорону здоров’я, лише 6-7% ідуть безпосередньо на лікування пацієнтів, решта - йдуть на утримання медичних установ. Можна сміливо стверджувати: реформа охорони здоров’я сьогодні гостро актуальна. Довгі роки цю проблему ігнорували, що призвело до високого рівня невіри як громадян України, так і лікарів у саму можливість щось змінити у вітчизняній охороні здоров’я у кращий бік. Але реформування має супроводжуватися відкритим діалогом із суспільством. Люди мусять розуміти, що конкретно вони отримають після реформи, яка стосується всіх», - переконаний Володимир Застава, експерт Інституту Горшеніна.
Проектний підхід
Відправною точкою початку розробки Моделі управління модернізацією стало впровадження проектного підходу в принципи роботи регіональної влади на Дніпропетровщині. «Як влада, ми повинні не просто забезпечувати процес. Наше завдання - забезпечити результат, який задовольнить усіх учасників процесу модернізації і забезпечить високу якість медичних послуг. Це зміна принципів державного менеджменту - обов’язкова умова реалізації таких глобальних проектів», - вважає губернатор Дніпропетровської області Олександр Вілкул.
У рамках проектного підходу дніпропетровці звернулися до бенчмаркінгу (світового досвіду) соціальних реформ, які раніше були проведені в Європі. Консультантом проекту стала компанія Deloitte, чиї спеціалісти мають досвід реалізації таких проектів у десятках країн. Спільно з консультантами ми створили модель, за якою у регіоні відбуватиметься модернізація.
Організаційна структура управління проектом модернізації складається з керуючого комітету, групи експертів, робочої групи та консультантів.
До керуючого комітету, який очолив губернатор, увійшли ключові керівники області та медичної сфери. Експерти - переважно представники наукового медичного співтовариства, зокрема - з-за кордону.
Завдання робочої групи, яку очолюю я як начальник обласного відділу охорони здоров’я, - розробка конкретних пропозицій із модернізації.
Андрій Степанов, партнер департаменту консалтингу компанії Deloitte в Україні, Білорусі і Грузії, відзначає: «Дніпропетровська область, готуючи модернізацію, використовує ще нові для України, але традиційні для Європи підходи. Це насамперед залучення зовнішніх консультантів, які дають незалежну оцінку ситуації і мають досвід успішної реалізації таких проектів. Завдяки використанню найкращих світових практик якість і успішність проекту зростає у багато разів. Переконаний, що досвід Дніпропетровська з часом буде поширено й на інші регіони».
Ірина Акімова підтримала підхід до розробки моделі управління проектом модернізації охорони здоров’я, запропонований Дніпропетровщиною: «Світовий досвід переконує, що використання нових підходів до управління може давати дуже якісні, позитивні результати. Тут (у Дніпропетровську) люди хочуть робити, вони хочуть вирішувати конкретні проблеми, понад те - вони це роблять».
Єдиний медичний простір
Базовий принцип модернізації - збереження або підвищення рівня основної зарплати всіх медичних працівників. Крім того, жодної з діючих медустанов не буде закрито. Можливе тільки перепрофілювання, медичний і допоміжний персонал буде забезпечений робочими місцями.
Основою організації медичної сфери стануть госпітальні округи, у межах яких кожна лікувальна установа повинна функціонувати максимально ефективно, не розпорошуючи наявних ресурсів. Ці округи створять єдиний медичний простір, який підвищить ефективність функціонування мережі установ охорони здоров’я, а також спростить доступ населення до всіх рівнів медичної допомоги.
В основу перетворень первинної медичної допомоги ляже розвиток сімейної медицини. Ядром оновленої системи стане сімейний лікар, а основним типом установи, яка надаватиме первинну допомогу, - центр первинної допомоги.
Для створення ефективної системи охорони здоров’я медпункти в селах із населенням менше 300 осіб, фельдшерсько-акушерські пункти, які обслуговують 300-1000 осіб, і амбулаторії сімейної медицини стануть структурними підрозділами центрів сімейної медицини, що будуть сформовані в рамках госпітальних округів. Через центри за рахунок коштів місцевих бюджетів фінансуватимуться установи сімейної медицини. Це забезпечить вищу і прозорішу систему адресної підтримки медустанов на місцях.
Кожен госпітальний округ, на рівні якого надаватиметься медична допомога другого рівня, матиме обов’язковий набір медичних установ чотирьох видів: окружна лікарня інтенсивної допомоги, лікарня планового лікування (надає послуги дообстеження, терапії, педіатрії, планової гінекології та неврології), лікарня відновного лікування (забезпечує відновлення функцій та працездатності), установи медико-соціальної допомоги (хоспіси). При цьому кожна адміністративно-територіальна одиниця матиме лікарню планового лікування.
Після прийняття відповідного законодавства лікарні другого рівня з 2012 року фінансуватимуться з обласного бюджету.
Окружні лікарні інтенсивної терапії будуть вибрані на базі критеріїв, які затвердить Мінздоров’я. Насамперед тут братимуться до уваги зручність для населення, а також укомплектованість лікарні фахівцями та устаткуванням.
Установи третього рівня - обласні медустанови, - як і раніше, працюватимуть для населення всієї області.
Паспорт модернізації
Надзвичайно важливим елементом упровадження проекту модернізації охорони здоров’я є процес перепрофілювання медичних установ області. Він пов’язаний із настороженим ставленням самих медпрацівників до проблем подальшого працевлаштування та рівня заробітної плати. Щоб забезпечити прозорість процесу, проектом передбачено так звані паспорти модернізації. Жодна перепрофільована медустанова не розпочне свою діяльність без створення такого паспорта.
У цьому ноу-хау, запропонованому Дніпропетровщиною, буде чітко прописано, які плануються зміни, мета цих змін і як вони відбуватимуться.
Паспорт модернізації складатиме головний лікар лікувальної установи, потім цей документ проходитиме погодження у керівників місцевих органів влади, аудит міжнародних експертів і спеціалістів Мінздоров’я, а також затверджуватиметься начальником обласного відділу охорони здоров’я та представником МОЗ.
Ірина Акімова вважає паспорт модернізації лікувальної установи важливим інструментом у процесі реформування медичної галузі. «Реформа охорони здоров’я - дуже делікатна сфера, до якої слід підходити водночас і рішуче, і обережно. Тому підхід, обраний Дніпропетровською областю, - рішучість і ефективність, що поєднуються з кооперацією людей, медиків та органів влади, нам подобається. Це єдино правильний підхід», - сказала вона.
«Швидка» стане швидкою
Губернатор поставив завдання: машини екстреної та швидкої допомоги повинні приїжджати на виклик за 10 хвилин у місті й не більше ніж за 20 хвилин - у сільській місцевості. Для цього буде відкрито додаткові пункти базування карет «швидкої». Кількість таких пунктів планується збільшити на 35%, а кількість бригад медиків - на 12%. На автомобілях уже встановлюються системи супутникової навігації, адже європейська практика свідчить, що ефективність роботи служби «швидкої» із встановленням GPS підвищується як мінімум на 30%. Уже закуплено два найсучасніших реанімобілі, які цілком ліквідували таке поняття, як нетранспортабельність пацієнта.
У рамках проекту модернізації планується вивести всі підрозділи швидкої та екстреної допомоги з підпорядкування лікарень і об’єднати в єдиний обласний центр екстремальної медицини і медицини катастроф, який фінансуватиметься з обласного бюджету.
Наступним етапом стане поліпшення якості первинної медичної допомоги, упорядкування і спеціалізація вторинної допомоги, впровадження культури здорового способу життя та проведення регулярних профоглядів.
Потрібен закон
У законодавчому плані питання модернізації системи охорони здоров’я зрушилося з мертвої точки. У травні робоча група Національного комітету економічних реформ і Кабінет міністрів України передали у Верховну Раду пакет необхідних законопроектів. Ірина Акімова висловила надію, що депутати встигнуть проголосувати за них, перш ніж підуть на канікули.
Хай там як, шлях законопроектів від розгляду їх у парламенті до практичної реалізації дуже довгий. Тому особливо важливо, як зазначила пані Акімова, що пілотні регіони не чекають відповідних рішень від парламентаріїв, а самі проявляють ініціативу, роблячи перші кроки з реформування.
Модернізація системи охорони здоров’я - тривалий і складний процес. Спеціалісти вважають, що для повного переходу від радянської системи Семашка до європейських стандартів українській медицині знадобиться від 10 до 15 років. Дніпропетровська область сподівається отримати перші позитивні результати вже через чотири роки. Якщо проект почне успішно входити в життя, то на 2015 рік середня тривалість життя в регіоні зросте на 1,5 року.
«Мета модернізації охорони здоров’я одна, і вона не може бути іншою, - підвищення якості послуг, можливість ефективніше використовувати кошти для того, щоб медикам і пацієнтам жилося краще, - підкреслює Ірина Акімова. - Кожен регіон у рамках «пілотів» шукатиме свої особливі шляхи. Шлях подолає той, хто йде. Дніпропетровщина живе саме за цим принципом».