ЗОВНІШНЄ ЄДИНЕ ТЕСТУВАННЯ: ЧОМУ?

Поділитися
Зважаючи на процеси реформування української системи освіти, останнім часом неодноразово піднімається проблема забезпечення моніторингу її якості...

Зважаючи на процеси реформування української системи освіти, останнім часом неодноразово піднімається проблема забезпечення моніторингу її якості. Як отримати достовірні і співставні дані про рівень навчання в наших школах? Базовим компонентом формування системи моніторингу якості освіти є створення таких об’єктивних процедур і технологій, які б забезпечували неупереджене оцінювання. Важливість об’єктивності оцінки зростає, коли мова йде про надання документа про освіту і відбору до наступного етапу навчання.

Проаналізувавши досвід освітніх систем більшості розвинутих і постсоціалістичних країн, можна стверджувати: інструментом об’єктивного оцінювання є зовнішнє єдине тестування. За даними міжнародного дослідження природничо-математичної освіти TIMSS-R, більшість країн проводить державні екзамени шляхом зовнішнього тестування. А подвійну функцію — випускних за курс середньої школи і одночасно вступних, результат яких враховується вищим навчальним закладом, — іспити виконують у 16 країнах, зокрема в Австралії, Англії, Болгарії, Італії, Словенії, Угорщині, Фінляндії. До них можна ще додати Німеччину і Францію, в яких результати випускних екзаменів також є підставою для прийому до університету. Систему єдиного зовнішнього тестування останніми роками активно запроваджують і на теренах пострадянського простору — в Литві, Киргизстані, Узбекистані, Азербайджані, Росії. Україна теж намагається опрацювати власну ефективну модель такого тестування.

Чому саме тестування? Тестування базується на безособових комп’ютерних технологіях і запобігає впливові приватних осіб на одне з найважливіших питань соціальної справедливості — рівного доступу до вищої освіти. Невдалий експеримент 1992—1994 рр. по проведенню випускних іспитів шляхом тестування спровокував упереджене ставлення до нього, яке існує і понині. Докладний аналіз причин поразки цього експерименту ще раз підтвердив, що впровадження тестування потребує великої продуманої праці в трьох напрямках: формування банку якісних тестів, створення і дотримання тестових процедур, підготовка освітянської спільноти.

Чому тестування має бути зовнішнім? Освіта чи не єдина сфера, де все ще кінцева оцінка якості продукту здійснюється самим виробником. Учителі, які навчали учнів, самі ж і оцінюють їхні знання та вміння. Це породжує суб’єктивізм і викликає, зрозуміло, недовіру вищих навчальних закладів до результатів державної підсумкової атестації.

Чому мова йде про зовнішнє єдине тестування? Результати такого тестування, оформлені у вигляді сертифікату, можуть бути зараховані як оцінки державної підсумкової атестації і прийматися як результати вступних іспитів до вищих навчальних закладів (за умов, вказаних у правилах прийому кожного окремого вузу). Таким чином учень не складатиме двічі екзамен з одного і того ж предмет відповідно до зовсім різних вимог. При існуючій системі випускних-вступних іспитів можна стверджувати, що в освітній системі не забезпечується наступність етапів навчання середня школа — університет. Компенсують цей розрив, як правило, репетитори, найчастіше ті, які володіють інформацією про змістові та процедурні особливості вступних екзаменів до певного вузу. Коли ми говоримо про наступність між середньою і вищою школою, відразу постає ще одна проблема — відсутності освітніх стандартів. Саме створення якісних тестових завдань із залученням представників середньої і вищої школи може допомогти у процесі визначення і опису освітніх стандартів з певних предметів.

Формування національної системи зовнішнього тестування вимагає консолідації зусиль наукових кіл, освітян і політиків. Першочерговими завданнями є створення концепції, організаційної і фінансової моделей, нормативно-правової бази, банку стандартизованих тестів.

Зважаючи на складність і масштабність проблеми, Міжнародний фонд «Відродження» у співпраці з Міністерством науки і освіти України пропонує підтримку експериментального етапу створення і впровадження моделі зовнішнього тестування. При цьому основний акцент буде зроблено на співпрацю з університетами, які вже застосовують тестування при вступних випробуваннях або ж зацікавлені у його впровадженні.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі