В Україні станом на травень 2024 року 73,1 % дітей дошкільного віку відвідують дитячі садочки. У Раді Європи рекомендують, щоб у всіх країнах Європейського Союзу показник охоплення дошкільною освітою дітей віком від трьох до шести років становив 96%, оскільки ця ланка освіти може мати майже миттєвий вплив на економіку країни. Для того, щоб досягти цього показника, Україна має трансформувати свою систему дошкільної освіти. Одним із таких кроків є новий закон про дошкільну освіту, розповіла заступниця міністра освіти і науки Євгенія Смірнова в інтерв'ю редакторці відділу освіти та науки ZN.UA Оксані Онищенко.
У нашій країні нині є 8812 закладів дошкільної освіти з очною формою навчання. Також налічується 1677 закладів із заочною та 1209 із змішаною формами навчання.
"Дуже важливо, щоб були різні типи закладів дошкільної освіти, й тільки час покаже, яка модель є ефективною в різних ситуаціях і умовах. Хочу наголосити, що в законі містяться лише ідеї, а як саме їх буде реалізовано в деталях, — визначать робочі групи, які вже зараз розпочинають роботу. Однак варто зазначити, що ідея альтернативних закладів дошкільної освіти виникла не спонтанно — такі заклади вже давно й успішно працюють у різних країнах", - наголошує Смірнова.
Заступниця глави МОН назвала основні типи дитсадків:
- мобільний дитячий садок — це автобус або інший транспортний засіб, обладнаний усіма необхідними матеріалами для роботи з дітьми. Він до різних населених пунктів приїздить за графіком та зупиняється там, де є укриття. Заступниця вказує, що такий тип дитсадку може бути гарним рішенням для областей, у яких росіяни зруйнували багато дошкільних закладів;
- сімейний (родинний) садок — розташований у приватному просторі (квартирі та будинку), адаптованому для надання освітніх послуг. У такому закладі кілька вихователів, які мають відповідні ліцензії, навчають невеликі групи дітей в домашній атмосфері;
- міні-садок до п’яти дітей — заклад подібний до родинного садка;
- спеціальний дитячий садок для дітей із особливими освітніми потребами — у цьому закладі діти від двох до семи або восьми років із особливими освітніми потребами, зумовленими фізичними, психічними, інтелектуальними та / або сенсорними порушеннями, розладами поведінки, можуть здобути дошкільну освіту;
- дошкільний осередок — це садочок, який відкривають при установі — бібліотеці, міністерстві чи навіть бізнес-організації. Там навчаються невеликі групи дітей;
- центр педагогічного партнерства — ці заклади дошкільної освіти допомагатимуть батькам у вихованні дітей, які не відвідують садка;
- центри розвитку дитини — заклади, що забезпечують здобуття дошкільної освіти дітьми за окремими програмами.