В школу у чужому місті: Поради для родин ВПО та тих, хто навчається за кордоном

ZN.UA Ексклюзив
Поділитися
В школу у чужому місті: Поради для родин ВПО та тих, хто навчається за кордоном © freepik.com
Коли дитина готується вступити до шкільного світу, велику роль відіграють батьки та опікунство.

Через розв’язану Росією повномасштабну війну мільйони українців змушені були покинути свої домівки, дехто, навіть виїхав з України. Тому тисячі українських дітей восени підуть до школи не вдома. Поради для родин внутрішньопереміщених осіб та тих, хто навчається за кордоном читайте у статті Анни Смолько «Як підготувати першачка до школи: поради експертів» – спільному проєкті ZN.UA та інтерактивного додатка для учнів 1–4 класів «Вивчаю – не чекаю». 

«У важливому етапі життя дитини, коли вона готується вступити до шкільного світу, велику роль відіграють батьки та опікунство. Чи є універсальний рецепт підготовки до цієї нової реальності? Однозначно ні, адже кожна дитина унікальна, і її потреби, здібності та підходи до навчання можуть суттєво відрізнятися. Особливо це стосується родин внутрішньо переміщених осіб та тих, хто повертається з-за кордону. Інтеграція дитини в освітній процес вимагає специфічних підходів та уваги до деталей», – зазначила авторка.

Своєю чергою фіналіст Global Teacher Prize Ukraine 2020 Андрій Олійник дав ключові поради та стратегії для підготовки до школи першачків, що змінили місце проживання. Зокрема, за його словами, батькам і дитині обов’язково потрібно особисто прийти на зустріч для спілкування саме до директора.  

«Якщо зустріч безпосередньо в закладі неможлива у зв’язку з обставинами, то таку зустріч можна організувати дистанційно. Необхідно розповісти всі деталі, які школа повинна знати про дитину. Важливим аспектом у цьому питанні є саме психологічний стан дитини. Для того, щоб у школи було повне уявлення ситуації і аби там напрацювали шляхи для легкої адаптації в колективі, батьки повинні розповісти якомога більше інформації про дитину, про її/його навчання, успіхи, захоплення, моменти, які можуть тривожити дитину тощо», – зазначив Олійник. 

До таких зустрічей експерт радить залучати психолога. При чому ініціатором присутності на такій зустрічі психолога, за словами експерта, може бути як школа, так і батьки.

Також Олійник радить познайомитися та обговорити ситуацію з класним керівником. Для пришвидшення процесу адаптації, якщо дитина перебуває безпосередньо в школі, за словами експерта бажано долучати її до різноманітних заходів у класі. 

«Також дитині було б добре долучатися до різних обговорень в межах класу. Важливу роль тут відіграє саме класний керівник. Саме тому при зарахуванні необхідно звернути увагу на досвід роботи класного керівника, чи працював він з такими дітьми, чи має уявлення, як взагалі організувати процес адаптації дітей ВПО в колектив. Але слід зазначити: успішна робота буде тільки у випадку тісної співпраці та партнерства батьків, дитини та школи», – додав Олійник. 

Ще одним важливим пунктом, за словами експерта, – це навчити дитину не боятися запитувати та просити по допомогу, запитувати якомога більше інформації, яка цікавить. Олійник пояснив, що в цьому випадку важливу роль відіграє саме робота школи. Тобто, як школа аналізує рівень отриманих дитиною знань, чи є додаткові консультації та взагалі спілкування з учителями/учительками. 

«Якщо школа в цьому плані не надто активна, то батьки повинні звернутися до адміністрації для вирішення цього питання», – зазначив експерт. 

За його словами, необхідно також допомогти дитині адаптуватися до нового колективу. Зокрема, було б добре, якби батьки та дитина були ініціаторами спільних зустрічей з однокласниками та однокласницями, спільних екскурсій, прогулянок тощо. Якщо ж можливості зробити це офлайн немає, то це можна зробити онлайн. Для цього, як пояснив експерт, у вільному доступі існує безліч платформ.

Також Андрій Олійник радить спробувати відвідати цікавий гурток. За його словами, якщо в дитини є якісь захоплення і в школі є гуртки, які їй підійдуть, варто записатися. Експерт пояснив, що це дасть можливість дитині легше адаптуватися, знайти однодумців, розвиватися та підкорювати вершини. 

«У разі потреби звертайтеся до психолога. І в закладі ця робота повинна бути організована. Деякі батьки, чуючи слово «психолог», починають лякатися і малювати собі в голові діагнози і т.п. Це абсолютно хибна думка. Школа не може ставити жодних діагнозів і не робить цього. Завдання психолога – допомогти дитині адаптуватися, побороти страхи, які могли з’явитися після пережитих подій, знайти себе в колективі», – додав Олійник.

Він додав, що коли дитині складно перебувати в колективі, батьки не бажають її стресувати, а навчання отримувати необхідно, можна говорити про індивідуальну форму навчання: сімейна або екстернат. Соціальний компонент, звісно, знизиться, але якщо дитина відвідує гуртки поза школою, з цим буде простіше. 

Короткий чек-лист для батьків:

  1. Знайомство з адміністрацією закладу, його працівниками;
  2. Знайомство з самим закладом, його життям та традиціями;
  3. Змістовне інформування необхідних працівників щодо особливостей та ситуацій, в яких опинялася дитина; 
  4. Тісна співпраця зі шкільною соціально-психологічною службою; 
  5. Відкритість до нового; 
  6. Співпраця та партнерство, яке тримається на трьох китах: батьки, діти, школа; 
  7. Чітке розуміння форм навчання.

Чек-лист для школи, яка приймає дитину ВПО:

  1. Особиста участь керівника в організації цього процесу. Повна обізнаність ситуацією про дітей ВПО; 
  2. Організація всіх пільг, які передбачені законодавством; 
  3. Потужна робота соціально-психологічної служби (консультації з дітьми, з батьками, групові консультації з цією категорією учнів, групові й індивідуальні заняття,  частковий супровід під час уроків тощо); 
  4. Повне розуміння учителями та учительками організації роботи, викладу матеріалу для ВПО, володіння психологічними особливостями учнів. (Бажано пройти відповідні курси чи навчання. Зараз цього є багато.)
  5. Відкритість закладу освіти до партнерства та щире бажання допомогти ВПО; 
  6. Організація додаткових занять чи консультацій для цієї категорії учнів та учениць.

«Вище зазначені поради можна застосувати і в школах за кордоном, адже для дитини це теж зміна місця проживання і навіть мови. Якщо ж дитина перебуває закордоном і планує навчатися в двох школах, то бажано перейти в українській школі на індивідуальну форму навчання. Одночасне навчання у двох школах може викликати додатковий стрес. Однак доведеться чимало комунікувати з адміністрацією, адже індивідуальні форми навчання у різних закладах мають свої нюанси. Тому батькам слід обрати ту школу, індивідуальний графік якої підходить для дитини та її закордонної школи найбільше», – зазначив Олійник.

Як дізнатися, що дитина психологічно готова до школи, а також, як її до цього підготувати, читайте за посиланням. Поради дала когнітивно-поведінкова терапевтка Юліани Маслак.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі