Уроки цифрової освіти

ZN.UA Ексклюзив
Поділитися
Уроки цифрової освіти © depositphoto/eskaylim
Як змінилися викладачі та студенти, чого навчилися за період віртуального навчання?

Вимкнені камери, слабка активність у чаті та повне нерозуміння, чи сприймають інформацію по інший бік екрана і як саме сприймають. Мабуть, із цими проблемами зіштовхнулися всі викладачі, вчителі та спікери, які на початку весняного семестру терміново й повністю перевели навчальний процес в онлайн-формат. 

Услід за «тимчасовим» і «експериментальним» весняним онлайн-семестром восени прийшов уже плановий новий навчальний рік в онлайні. Як змінилися викладачі та студенти і, найголовніше, чого навчилися за цей період віртуального навчання? Що слід опанувати, аби поліпшити дистанційне навчання?

Нове викладання — підходи та технології

Онлайн-навчання дало змогу зрозуміти, що стандартний підхід, коли викладач або спікер начитує матеріал, а студенти його слухають, уже не працює. Адміністративні методи ще забезпечують віртуальну присутність студентів на онлайн-лекції. Проте їхню активність, залученість, зацікавленість і здатність сприймати нову інформацію викладач контролювати вже не здатен. Аби не перетворювати навчальний процес на імітацію, необхідно знаходити, а інколи навіть винаходити, і впроваджувати нові підходи до викладання матеріалу. Це можуть бути заняття у форматі бізнес-ігор, групові дискусії та обговорення матеріалу, проведення опитувань під час лекції, залучення гостьових спікерів з індустрії, активне використання контенту з YouTube, live demo для наочної демонстрації практики тощо.

На початку карантину, через який заклади освіти перейшли до онлайн-навчання, був популярний такий термін, як «режим месенджера». Так називали ситуацію, коли за дистанційне навчання зараховували просте листування у пошті та месенджерах.

Проте повноцінне віддалене навчання неможливе без спеціальних інструментів для нього. Таких як Moodle, Google Classroom, Zoom, Google Suite/Docs, інші платформи для веб-конференцій, створення тестів і завдань, сервіси для ведення блогів тощо. В ідеалі, в кожного закладу освіти має бути доступ до LMS (Learning Management System). Це системи, які дозволяють студентові та викладачу спілкуватися, виконувати і перевіряти завдання, контролювати відвідуваність, організовувати семестровий контроль і атестацію, тощо.

Якісний онлайн-контент і трансформація студентів та викладачів

Проблема онлайн-навчання полягає ще й у тому, що студентам важче отримувати інформацію у відеоконференціях. Концентрація уваги знижена, а відсутність взаємодії ускладнює сприйняття контенту. Вигорання відчувають як ті, хто проводить онлайн-лекції, так і ті, хто слухає їх. Колись під час аудиторних занять лектор мав монополію на увагу аудиторії, й так чи інакше студенти слухали викладача, незалежно від якості контенту, харизми чи ораторських здібностей.

У онлайн-світі ця монополія лектора зникає. Студенти мають доступ до будь-якого контенту від найкращих освітніх установ і лекторів з усього світу. Тому потрібна онлайн-трансформація викладача у відеоблогера, подкастера та контент-мейкера для залучення і втримання аудиторії. Щоб допомогти викладачам у цьому, ми в рамках ініціативи GlobalLogic Education організовували вебінар «Стрімимо лекції онлайн», де експерти з індустрії ділилися своїм досвідом створення привабливого та якісного онлайн-контенту.

Крім цього, поняття «лектор» стає застарілим. Сприйняття матеріалу і загалом процес навчання відбуваються набагато ефективніше, коли викладач надає персоналізовану підтримку студентам, використовує зворотний зв’язок та індивідуальне скеровування. Адже ефективність лекції в контексті інших видів навчання становить лише 5%, а, наприклад, на групову дискусію припадає 50% ефективності, а ось на навчання інших — уже 90%. Тому викладач трансформується в ментора, який, користаючись усіма наявними та доцільними засобами, і допомагає максимально комфортно та ефективно засвоїти матеріал.

Зворотний зв'язок, емоційний інтелект і асертивність у світі онлайн

Питання зворотного зв'язку й у звичайному офлайн-житті було непростим. Адекватно реагувати та конструктивно надавати зворотний зв'язок — непроста річ для всіх.

Здається, які там емоції в онлайні, як їх побачити, кому вони потрібні? Але виходить так, що, навчаючись і спілкуючись в Інтернеті, бачити емоції, виявляти їх і робити висновки не просто можливо, а ще й необхідно.

Для цього нам стане у пригоді емоційний інтелект — уміння усвідомлювати і керувати своїми емоціями, виражати та контролювати їх, розуміти почуття інших людей (що й відрізняє нас від машин) і співпереживати іншим. В умовах new normal корисно і доречно виявляти емпатію, тобто розуміти почуття інших людей.

Звісно, повну палітру почуттів відчути онлайн досить важко але як мінімум можна співпереживати, сказати: «Бачу, що тобі зле, дозволиш спробувати тобі допомогти?». За такого підходу людина може розкритися, проговорити свої переживання, і їй стане легше, — це дає змогу виокремлювати себе, актуалізувати свої емоції та потреби в умовах онлайн-спілкування. І цього треба вчитися і студентам, і викладачам, щоб налагодити ефективну співпрацю та отримати від навчання максимум.

Коли ми говоримо про комунікацію онлайн, важливо знати й розуміти, що таке асертивність. Це можливість і вміння кожного з нас знати свої кордони: фізичні, моральні, емоційні; визначати, в якій зоні нам комфортно. Асертивність — це також про вміння обстоювати свою точку зору, не порушуючи кордонів іншої людини, здатність сприймати критику і вміння сказати «ні» або «так». Це особливо важливо в сучасному світі, коли часто кажуть: «Давай тобі порекомендую, як робити краще».

Small talk викладача зі студентами на початку лекції про вихідні, результати спортивних змагань чи погоду або пропозиція ігрового формату заняття — чим це не нові реалії комунікації між викладачами та студентами? Реалії, до яких не всі ми були готові, але які просто необхідно переосмислити і прийняти.

Світ змінився, навчання — теж, але в цьому є й свої переваги. Студенти тренують концентрацію, а викладачі — креативний підхід до освітнього процесу та використання технологій. Ми опановуємо абсолютно нові методи, до яких наближалися б, можливо, ще десятиліття.

Усі статті Євгена Сакала читайте тут.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі