Чи довіряєте ви людям, про яких нічого не знаєте? А саме такі люди здійснюватимуть експертизу шкільних підручників. Як відомо, на підставі експертних висновків макети підручників допускаються до конкурсу.
Раніше Міністерство освіти і науки окремим наказом затверджувало списки експертів, залучених до оцінювання проєктів навчальної літератури. Це була публічна інформація, і суспільство знало «в обличчя» тих, хто вирішує, які саме навчальні книги потраплять на парти до школярів. Адже від якості підручників не в останню чергу залежить якість освіти. Кожен охочий міг побачити перелік експертів, які здійснювали науково-методичну, психолого-педагогічну, дизайнерську та антидискримінаційну експертизи електронних версій підручників для 1-го та 2-го класів «Нової української школи».
Із цих документів можна дізнатися, де працює експерт, щоби скласти бодай найменше уявлення про його фахову компетентність. Або переконатися, що, наприклад, учителька початкових класів такої-то школи пройшла навчання за програмою підготовки експертів і не має конфлікту інтересів ані з авторами підручників, ані з замовником експертизи, а тому ніщо не впливає на її об’єктивність і неупередженість під час прийняття рішень.
Тепер усе змінилося. 2020 року МОН не видавало наказів щодо затвердження переліку експертів навчальної літератури. Невідомо, кого Інститут модернізації змісту освіти, який проводив експертизу, відібрав як кандидатів в експерти, кого і як навчав азів оцінювання, і хто безпосередньо здійснював експертизу електронних версій підручників для 3-го і 7-го класів. І річ тут навіть не в тім, для яких саме класів організується експертиза, — річ у таємничому механізмі, який може зараз запуститися й пустити коріння надалі. Корупційних спокус буде чимало, адже в результаті конкурсу підручників хтось отримає величезні замовлення від держави.
Анонімність експертів у МОН пояснюють необхідністю захистити їх від впливу третіх осіб. Але чи можна вивести експертизу шкільних підручників на професійний рівень, залучаючи до оцінювання експертів, про яких нічого не відомо? Чи можна очікувати підвищення якості навчальної літератури, коли її експертизу довіряють особам, кваліфікацію яких годі перевірити?
Зрештою, чи підвищилася якість шкільних підручників після запровадження таємного статусу для експертів?
Про позитивну відповідь на останнє запитання можна було би говорити, якби МОН не наділяло експертів повноваженням забороняти використання підручників у школах.
Якби експерти в межах експертизи співпрацювали з авторами підручників і допомагали вдосконалити проєкти навчальної літератури, а не просто ставили штамп «нє пущать!».
Якби експерти разом із авторами несли повну відповідальність за якість шкільного підручника.
Якби експерти пишалися своєю роботою й отримували за оцінювання підручників гідну винагороду. І отримували вчасно. Бо тим, хто на початку 2020 року здійснював експертизу проєктів підручників для 3-го і 7-го класу, обіцяну винагороду заплатили щойно, у жовтні.
Цікаво, що кошти для виплати експертам були. На проведення конкурсного відбору підручників 2020 року держбюджетом передбачено 3 млн грн. А крім того, кожен із учасників конкурсу підручників має сплатити внесок за експертизу. І на початку року учасники конкурсного відбору внесли на рахунок ІМЗО понад 2 млн грн. Проте про розрахунки з експертами почали говорити лише зараз. Минулого року, до речі, експерти теж із запізненням отримали оплату за свою роботу. А понад 2 млн грн на оплату послуг експертів, як установив аудит Рахункової палати, було використано з порушенням вимог статті 46 Бюджетного кодексу.
Навряд чи з таким рівнем мотивації, який МОН пропонує експертам, удасться сформувати професійне коло експертів навчальної літератури. Відтак найбільш об'єктивними оцінювачами якості підручників залишаються шкільні вчителі. Їм ми довіряємо. Сподіваємося, їхню думку почують і не примушуватимуть обирати книжки того чи іншого видавництва, як це бувало колись.
Якщо процедура конкурсного відбору підручників не буде чесною і прозорою, якщо суспільна увага до експертів не виявить тих, хто має конфлікт інтересів або не має відповідної кваліфікації, у професійної експертизи шкільних підручників наразі немає жодних шансів з’явитися. Найкращі підручники до шкіл можуть просто не дійти. Притому як ніколи сильною буде корупційна загроза.