Тектонічна зміна у шкільній освіті: як викладатимуть оновлений предмет «Захист України»

ZN.UA Ексклюзив
Поділитися
Тектонічна зміна у шкільній освіті: як викладатимуть оновлений предмет «Захист України» © Суспільне Полтава
Інна Совсун розповіла, яку мету ставили перед собою ті, хто працював над покращенням предмета.

Вже з 1 вересня в українських школах реалізують проєкт під назвою «Захист України» – оновлений шкільний предмет, який готуватиме дітей до життя в умовах, що Росія все ще існує й залишається нашим сусідом. Як старий шкільний предмет вдалося перетворити на корисну та цікаву дисципліну розповіла Інна Совсун у статті «Дрони та стрілецькі тренажери замість марлі. Як проходитимуть уроки «Захисту України» в школі».

Сьогодні «Захист України» – це обов’язковий урок у школі, який раніше називався «Захист Вітчизни» чи «Допризовна підготовка юнаків». Але на ньому досі хлопчиків навчають стріляти, а дівчаток – намотувати марлею пов’язку «чепчик». 

«Завдання цього предмета й досі – підготувати хлопців до строкової служби в армії. Тому уроки виглядають як її «репетиція»… Та головне – ці уроки попри назву предмета не мають зв’язку з реальністю, в якій ми живемо, – реальністю повномасштабної війни», – пише авторка.

Однак, зазначає Совсун, саме школа має давати дітям знання, навички та сформувати цінності, аби вони могли зрозуміти, що відбувається у їхній країні та світі загалом.

«Школярі та школярки мають усвідомлювати, чому і з ким ми воюємо, яке значення це має для них, як відбувається оборона України – як виглядає сучасна війна, чим займаються різні підрозділи Сил оборони, яким є повсякдення захисників і захисниць різних спеціальностей. Врешті хлопці й дівчата мають спробувати на практиці речі, необхідні для оборони країни: як поводитися зі зброєю, керувати дронами, надавати домедичну допомогу», – пише Совсун.

Авторка зазначила, що ті, хто працювали над оновленням предмета хотіли, аби уроки були цікавими та зрозумілими для підлітків. Також метою було й те, щоб дати учням уявлення, що війна та військо – це не абстрактні сутності десь там у світі дорослих, а реальність, у якій, на жаль, існуємо всі ми. Реформування «Захисту України» Інна Совсун назвала тектонічною зміною у шкільній освіті.

«Зрештою програма збалансувала всі крайнощі: пріоритетні завдання курсу – дати учням уявлення про те, що таке сучасна війна, підготувати випускників і випускниць до життя в умовах воєнного часу. Допомогти їм відшукати в усьому різноманітті свою роль як у контексті армії, так і в цивільному житті – знайти відповіді на питання, чим вони можуть бути корисними для своєї держави, які їхні таланти можуть допомогти Силам оборони», – пише авторка.

Совсун також наголосила, що в цьому контексті взагалі не йдеться про жодну мілітаризацію дітей. Ніхто в Україні не створює свій аналог «Юнармії». Розробники проєкту лише хочуть, аби молоде покоління усвідомлювало, що Росія – підступний, складний і непередбачуваний ворог, а ми як громадяни та громадянки маємо багато способів допомогти Силам оборони.

«Крім оновлення програми, змінюється підхід до викладання предмета. «Захист України» не стоятиме сьомим уроком раз на тиждень, який так хочеться пропустити. Учні та учениці раз на місяць приїжджатимуть до спеціально підготовленого осередку викладання «Захисту України», де буде тир, дрони та манекени для відпрацювання домедичної допомоги, й цілий день проводитимуть на лекціях і практичних заняттях», – додає авторка.

Совсун також пояснила, що у випадку з громадами, то їм вигідніше облаштувати всім необхідним один спеціалізований осередок «Захисту України», куди приїжджатимуть діти з різних шкіл, ніж виділяти кабінет у кожному навчальному закладі. 

В рамках проєкту у грудні минулого року уряд виділив 1,6 млрд грн на оновлення матеріально-технічної бази цього предмета. Але аби отримати ці гроші громадам необхідно, спочатку запланувати й створити цей простір із різними функційними зонами. Своєю чергою Міністерство освіти та науки підготувало для громад алгоритм створення осередку та рекомендації щодо облаштування простору.

Що стосується модулів з військових технологій, то їх готові викладати інструктори й інструкторки з проєкту Victory Drones, який заснувала Марія Берлінська. Домедичної допомоги в умовах бою можуть навчати сертифіковані інструктори з громадських організацій. До фахових блоків зі стрілецької підготовки, тактики бою залучатимуть фахівців із Територіальної оборони, добровольчих формувань територіальних громад, Державної служби з надзвичайних ситуацій та військових ліцеїв.

Раніше повідомлялося, що Міністерство освіти і науки України (МОН) затвердило Рекомендації щодо оцінювання результатів навчання здобувачів освіти відповідно до Державного стандарту базової середньої освіти. У відомстві розповіли, які критерії оцінювання будуть для учнів 5-9 класів.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі