Дрони та стрілецькі тренажери замість марлі. Як проходитимуть уроки «Захисту України» в школі

ZN.UA Опитування читачів
Поділитися
Дрони та стрілецькі тренажери замість марлі. Як проходитимуть уроки «Захисту України» в школі Архівне фото © Марія Брикимова, ГО “Смарт освіта”

Торік ми пішли на каву з Марією Берлінською, й вона переконала мене, що в школі негайно потрібні технології, адже за ними — сталий вплив на обороноздатність і успіх нашої держави. Минуло трохи часу, й у моєму житті з’явилося десять чатів і гігантський проєкт під назвою «Захист України». І вже з 1 вересня його буде реалізовано в школах.

«Захист України» — це обов’язковий шкільний предмет, який раніше називався «Захист Вітчизни» чи «Допризовна підготовка юнаків». До сьогодні на ньому хлопчиків навчають стріляти, а дівчаток — намотувати марлею пов’язку «чепчик». Завдання цього предмета й досі — підготувати хлопців до строкової служби в армії. Тому уроки виглядають як її «репетиція» — одягнути форму, вишикуватися на плацу, здати нормативи на швидкість, зазубрити щось зі Статуту. В очах підлітків ці заняття не є ні цікавими, ні доречними. Та головне — ці уроки попри назву предмета не мають зв’язку з реальністю, в якій ми живемо, — реальністю повномасштабної війни.

Але саме школа має дати дітям знання й навички та сформувати цінності — аби зрозуміти, що відбувається в країні й світі. Школярі та школярки мають усвідомлювати, чому і з ким ми воюємо, яке значення це має для них, як відбувається оборона України — як виглядає сучасна війна, чим займаються різні підрозділи Сил оборони, яким є повсякдення захисників і захисниць різних спеціальностей. Врешті хлопці й дівчата мають спробувати на практиці речі, необхідні для оборони країни: як поводитися зі зброєю, керувати дронами, надавати домедичну допомогу.

Як викладачка й мама вже майже підлітка я розумію, як це важливо. Як депутатка й колишня перша заступниця міністра освіти розумію, який масив роботи стоїть за реформуванням цього шкільного предмета. Ми з командою створили проєктний офіс і почали планувати, як перетворити «Захист України» на предмет, що готуватиме дітей до життя в умовах, що Росія все ще існує й залишається нашим сусідом. Ми хотіли, щоб уроки були цікавими та зрозумілими для підлітків, давали уявлення про те, що війна та військо — це не абстрактні сутності десь там у світі дорослих, а реальність, у якій, на жаль, існуємо всі ми.

31 липня погодили модельну навчальну програму «Захисту України», вона набере чинності вже з 1 вересня. Укладати її допомагали знавці та знавчині своєї справи — інструктори й інструкторки Victory Drones, викладачі й викладачки демократичної школи «Майбутні», команда громадської організації «Військова школа Боривітер», OSINT-агенція Molfar, благодійний фонд «Солом’янські котики» та інші.

Навчання десятикласників складатиметься з таких тем:

  • Модуль 1. Основи національної безпеки та оборони України
  • Модуль 2. Основи управління та планування
  • Модуль 3. Озброєння та військова техніка. Стрілецька підготовка
  • Модуль 4. Основи дій, комунікації та взаємодії в бою
  • Модуль 5. Орієнтування на місцевості та інженерна фортифікація
  • Модуль 6. Домедична допомога в умовах бою

Одинадцятикласники дізнаються про таке:

  • Модуль 1. Військові технології та їх розвиток
  • Модуль 2. Стрілецька підготовка, основи дій та взаємодії в бою
  • Модуль 3. Інформаційна війна
  • Модуль 4. Домедична допомога в умовах бою
  • Модуль 5. Цивільне населення в кризових умовах
  • Модуль 6. Планую майбутнє: особиста роль в обороні України

Реформування «Захисту України» — це тектонічна зміна у шкільній освіті. Тож, звісно, було багато дебатів щодо наповнення предмета — одні вважали, що нам потрібен своєрідний курс молодого бійця, інші хотіли більше дискусій про патріотизм. Зрештою програма збалансувала всі крайнощі: пріоритетні завдання курсу — дати учням уявлення про те, що таке сучасна війна, підготувати випускників і випускниць до життя в умовах воєнного часу. Допомогти їм відшукати в усьому різноманітті свою роль як у контексті армії, так і в цивільному житті — знайти відповіді на питання, чим вони можуть бути корисними для своєї держави, які їхні таланти можуть допомогти Силам оборони.

Важливо, що не йдеться про жодну мілітаризацію дітей. Ми не створюємо загонів «Юнармії» — ми хочемо, аби молоде покоління усвідомлювало, що Росія — підступний, складний і непередбачуваний ворог, а ми як громадяни та громадянки маємо багато способів допомогти Силам оборони.

Крім оновлення програми, змінюється підхід до викладання предмета. «Захист України» не стоятиме сьомим уроком раз на тиждень, який так хочеться пропустити. Учні та учениці раз на місяць приїжджатимуть до спеціально підготовленого осередку викладання «Захисту України», де буде тир, дрони та манекени для відпрацювання домедичної допомоги, й цілий день проводитимуть на лекціях і практичних заняттях.

Із таким підходом ми не винайшли велосипеда — кілька осередків роками успішно працюють в українських громадах. В одній зі шкіл Київщини такий осередок функціонує з 2017 року, тут щороку навчається понад 800 учнів і учениць громади. Ми кілька разів приїздили до них переймати досвід, щоб масштабувати його на всю країну, — й коли заходиш до класів, важко не помітити захвату дітей та непідробного інтересу до навчання. Таке нечасто побачиш в українських школах.

Фото надане автором

Громадам вигідніше облаштувати всім необхідним один спеціалізований осередок «Захисту України», куди приїжджатимуть діти з різних шкіл, ніж виділяти кабінет у кожній школі. Але де ж узяти кошти на такі осередки?

У грудні 2023 року уряд виділив 1,6 млрд грн на оновлення матеріально-технічної бази предмета «Захист України». Але щоб отримати кошти на обладнання, громади мають спочатку запланувати й створити цей простір із різними функційними зонами. МОН підготувало для громад алгоритм створення осередку та рекомендації щодо облаштування простору. Станом на початок серпня громади вже сформували тисячу осередків. Майже всі регіони долучилися до освітнього експерименту та працюватимуть у новому форматі.

Інший важливий компонент змін — підвищення кваліфікації вчительства. Загальний принцип такий: «Захист України» має викладати не фізрук на пів ставки у звичайній школі, а вчителі та вчительки, які працюють в осередку, сфокусовані лише на викладанні «Захисту України» та зацікавлені постійно вчитися й розвиватися.

Уряд виділив також 100 млн грн на підвищення кваліфікації викладачів. «Азов», Демократична школа «Майбутні» та OSINT-агенція Molfar уже спільно провели навчання для двох хвиль тренерів і тренерок із: основ національної безпеки, основ управління та планування, інформаційної війни, планування майбутнього (особистої ролі в обороні України). Попит був шалений. Модулі з військових технологій готові викладати інструктори й інструкторки з проєкту Victory Drones, який заснувала Марія Берлінська. Домедичної допомоги в умовах бою можуть навчати сертифіковані інструктори з громадських організацій. До фахових блоків зі стрілецької підготовки, тактики бою залучатимуть фахівців із ТрО, ДФТГ, ДСНС і військових ліцеїв.

Упродовж року МОН здійснюватиме контроль, аби підтримати вчителів і впевнитися, що учні та учениці отримують знання й навички, які справді відповідають ідеям оновленого предмета.

Власне, навчання вчителів і вчительок — один із найбільших викликів сьогодні. Спротив системи відчутний на цьому етапі, бо незважаючи на те, який дизайн реформи було розроблено в МОН, інститути післядипломної освіти — автономні й не підпорядковуються міністерству, відповідно можуть вирішувати, в якому форматі проводити навчання, скільки годин закладати в програми підвищення кваліфікації вчителів і яких фахівців залучати до викладання.

Як і будь-які тектонічні зміни, реформування викладання «Захисту України» відбувається непросто. Проте натхнення додає усвідомлення, що це незворотний процес навчання свідомих патріотичних громадян і громадянок України. «Захист України» — це не просто освітня реформа, а інвестиція в безпеку та добробут України, щоб через роки, коли Росія плануватиме повторне вторгнення, рівень готовності українського суспільства був настільки високим, аби стримати будь-які ворожі наміри.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі