Розправа над «приватниками» чи боротьба з псевдоосвітою?

Поділитися
Коли на початку своєї міністерської каденції глава МОН Станіслав Ніколаєнко оголосив про боротьб...

Коли на початку своєї міністерської каденції глава МОН Станіслав Ніколаєнко оголосив про боротьбу з псевдоосвітою, багато хто і не припускав, що в нашій країні існує така кількість вузів, де діти не стільки здобувають освіту, скільки, за словами міністра, «стоять у черзі за дипломом». Проте масштабність закриття відділень, філій і цілих навчальних закладів переважно приватної форми власності мимоволі наводить на думку: чи не про усунення конкуренції на ринку освіти йдеться? На останньому засіданні Державної акредитаційної комісії (ДАК) було закрито або відмовлено в одержанні ліцензії понад 30 (!) вузам і окремим філіям. Це дає привід декому говорити про розправу над неугодними «приватниками».

— Одна з головних проблем сучасної освіти в Україні, — твердить ректор Міжрегіональної академії управління персоналом (МАУП) Микола Головатий, — спроби вирішувати всі питання плановим, централізованим методом, властивим колишній соціалістичній системі. Досі існує і нерівність у становищі державних і приватних вузів.

Тим часом недержавні вузи виникали не як альтернатива державній освіті, а як інноваційна система, пов’язана з пошуком нових форм підготовки фахівців. Природно, що це здебільшого фахівці економіко-управлінського, психолого-соціального профілю, оскільки з’явилася гостра потреба саме в цих фахах. Такі вузи, як правило, мають непогане комп’ютерне оснащення, активно розвивають дистанційні і заочні форми навчання, гнучко впроваджують нові технології, у тому числі і кредитно-модульну двоступеневу систему освіти.

— Заочні і дистанційні форми навчання не потребують серйозної матеріальної бази, а це, у свою чергу, дає Міністерству освіти і науки підстави говорити про нездатність вузу в таких умовах давати якісну освіту.

— Турбота МОН про якість освіти виявляється дуже своєрідно і видається, швидше, спробою по змозі скоротити в принципі кількість вузів у країні. Пояснюється це тим, що Євросоюз, мовляв, дивується, чому в Україні аж 233 державних і 114 приватних вузів. Цікаво, а скільки потрібно залишити в Україні навчальних закладів — може, Євросоюз нам таку цифру замовив?

Так, більшість державних вузів у радянські часи відкривала дуже мало філій, відділень, представництв і консультативних пунктів. Однак потім ми почали усвідомлювати, що освіту потрібно давати, насамперед, ближче до того місця, де людина живе і працює. Існує ще одна проблема — студентські гуртожитки: сьогодні вони занедбані навіть у найбільших державних закладах. Та й вартість освіти в столичному або регіональному вузі не по кишені батькам, які живуть у маленькому селі або віддаленому райцентрі. Тому боротьба з філіями і відділеннями — заняття необгрунтоване.

До того ж у нас є достатньо людей, які вже мають вищу освіту, але хочуть прослухати курси з менеджменту, маркетингу, права і т.ін.

Хотів би зазначити ще один момент. МОН постійно говорить про підвищення доступності освіти. А що воно зробило в цьому напрямі? Розроблено нові технології навчання, відкрито нові навчальні заклади (а не тільки закрито), чи легше стало здобувати освіту обдарованим дітям із сільської місцевості, які не можуть конкурувати за знаннями з міськими дітьми?

— Однак, якщо вуз видає диплом державного зразка, отже, рівень підготовки спеціаліста в ньому має бути відповідним. За даними ж міністерства, закриваються філії і відділення, неспроможні цей рівень забезпечити.

— Але як закриваються? Міністерство обрало простий шлях: тотальні упереджені перевірки окремих підрозділів переважно приватних вузів, а також ускладнення процесу ліцензування. Результат очевидний: на кожному засіданні ДАК у середньому закривається від п’яти до десяти навчальних підрозділів. Технологія таких перевірок проста: факс-повідомлення керівництву вузу надсилається того ж дня, коли приїжджає бригада з перевіркою. При цьому рівень знань студентів визначається тестуванням, до якого входять запитання, не внесені до навчальних програм.

Ліцензування ж проводиться таким чином, щоб максимально ускладнити підготовку ліцензійної справи і не дати можливості вузу своєчасно пройти експертну раду і ДАК. Так, у МАУП близько 30 навчальних підрозділів не можуть одержати ліцензію от уже рік і більше.

— Міністерство непокоять скромні можливості маленьких філій. Мені теж цей момент не зовсім зрозумілий. Ви кажете, що потрібно наблизити освіту до місця проживання, але чи поїдуть у віддалені райцентри професори і доценти, чи зможе філія, яка не має бібліотеки, під’єднаних до Інтернету комп’ютерів і, головне, кваліфікованих викладачів, готувати фахівців?

— По-перше, філії і відділення можуть залучати до роботи професорсько-викладацький склад місцевих вузів, зокрема й державних: ми такі договори укладаємо. Крім того, два роки тому ми створили в 20 регіонах систему, яка дозволяє студентам слухати лекції, які читаються в центральному корпусі академії, по телевізору. Так само можна брати участь у наукових конференціях. Існують також інші, досить ефективні форми дистанційного навчання, і той, хто хоче здобути освіту, обов’язково її здобуде — незалежно від того, яку форму навчання обере.

Дивує інше: хіба зменшення кількості вузів обов’язково приведе до поліпшення якості освіти? Зрозуміло одне: чим менше вузів, тим більші в них конкурси, вищий рівень корупції і менше людей з вищою освітою. А кому і для чого потрібна країна з низьким рівнем освіти, пояснювати, я гадаю, не треба.

У Міністерстві освіти і науки нічого катастрофічного в закритті такої кількості навчальних закладів не вбачають. Свою бурхливу діяльність там пояснюють виключно турботою про благо населення: мовляв, мало того, що молоду людину і її батьків спантеличують гучною назвою і державним дипломом, то ще й можуть згубно вплинути на все її подальше життя.

Раніше, «проколовшись» на іспиті, студент-невдаха йшов на виробництво або у технікум і нерідко знаходив там свою долю. Сьогодні ж, не маючи здібностей працювати на посаді з вищою освітою, але заплативши за навчання й отримавши диплом, він довго не може знайти відповідної роботи і поповнює лави безробітних.

Дивує інше: якщо численні філії і представництва видавали дипломи державного зразка, тобто держава несла певну відповідальність за якість знань, набутих у них студентами, то з чийого дозволу відкривалися такі навчальні заклади? Чому їхню діяльність ніхто серйозно не контролював? У МОН вважають, що винна в усьому законодавча плутанина, яка існувала в країні ще років десять тому, коли переважно і відкривалися «пункти з видачі дипломів».

— Свого часу, коли формувалися державні інститути, ринкові відносини, — пояснює заступник міністра освіти і науки Михайло Степко, — був відкритий канал для створення вузів приватної форми власності.

— Що в цьому поганого?

— Звичайно, ідея це хороша, проте лише за умови відпрацювання механізмів, які забезпечують якість освіти у новоспечених вузах, причому на першому ж етапі відкриття приватного університету, інституту чи академії. Цього зроблено не було, і вузи часто виникали там, де умов для їхнього нормального існування просто не було.

— Наскільки пам’ятаю, тоді з’явилося безліч не стільки нових вузів, скільки філій вже існуючих — як приватних, так і державних.

— Так, була ідея наблизити вищу освіту до місця проживання людини. Проте в погоні за абітурієнтами, за кількістю грошей, яку одержить той чи інший вуз, у якійсь момент цілком забули про якість навчання. Тому сьогодні ми переглядаємо положення про ліцензування вищих навчальних закладів. Годі плутати комерцію з освітою: навіть якщо програма виключно комерційна, вона має бути якісною.

Насамперед йдеться про підвищення відповідальності експертів, які видають висновок про потенціал того чи іншого вузу або філії, які відкриваються. Нерідко в цих питаннях існує необ’єктивність. Водночас із цим у вузів з’явиться можливість провести попередню перевірку, щоб визначити проблемні точки і, по можливості, швидко їх ліквідувати.

— Наскільки висока ця відповідальність? Чим ризикує експерт?

— Виключений із бази даних експертів, він не зможе одержувати винагороду за таку роботу. Ну і, зрозуміло, моральна відповідальність. Крім цього, при акредитаційних комісіях створюються громадські ради, до них входитимуть, зокрема, й студенти, котрі також матимуть свій голос в оцінці якості освіти свого вузу. Зміняться і деякі інші умови одержання ліцензії. Наприклад, необхідно вже буде показати не оренду їдальні і бібліотеки, а наявність власних таких приміщень.

— Показник якості роботи вузу, як на мене, усе-таки знання студентів...

— Цілком правильно. Ще одним обов’язковим елементом акредитації на право видавати своїм випускникам диплом державного зразка стане тестування знань студентів. Сьогодні для проведення випускної-вступної кампанії створений Центр оцінювання якості знань із регіональними відділеннями. Їхня робота дозволить дістати зріз знань учнів шкіл по регіонах. Аналогічне тестування центр проводитиме також у вузах з профільних дисциплін: наприклад, після другого курсу, перед бакалавратом.

У принципі ми вже почали цю роботу, але не через центри оцінювання якості знань: поки що проходять міністерські перевірки. А через центри оцінювання якості, я гадаю, ця система почне працювати уже з 2007 року. Нині проводяться контрольні виміри знань, і за їхніми результатами уже закрито близько 150 філій вузів (усього було перевірено близько 600).

— Це приватні чи державні вузи?

— Більше, звичайно, приватні. Щоб нас не обвинувачували в упередженості, ми взяли однакові тести з економіки і дали їх студентам Київського національного економічного університету і низки інших вузів. У КНЕУ із завданням впоралися 75,9% студентів, причому 32,3% показали високий рівень знань, в інших вузах, наприклад, Житомирської області — від 32%, Запорізької — до 68%.

Якщо порівняти результати знань у розрізі окремих вузів, то найгірші результати з контрольних робіт показали студенти Житомирського, Криворізького і Чернігівського інститутів МАУП, де показник успішності становив 2,9—20%, причому ніхто зі студентів не впорався із завданням на «добре» і «відмінно». Жоден студент Криворізького інституту МАУП і Ніжинського агротехнічного інституту не зміг упоратися з запропонованими завданнями з мікроекономіки, Чернігівського інституту МАУП і Інституту підприємництва і сучасних технологій (м.Житомир) — з вищої математики, Житомирського інституту МАУП — з вищої математики, мікроекономіки та макроекономіки.

У гуманітарному інституті «Артек» середній відсоток успішності (роботи, написані на «3», «4» і «5») становив 39%, а якісний показник (роботи на «4» і «5») — 17,3%. У Житомирському інституті менеджменту і підприємництва успішність становила з окремих дисциплін 25,2%, а якість — 8,7%. Низький рівень успішності й якості знань студентів був встановлений у Чернігівському державному технологічному університеті, Чернігівському державному інституті економіки і управління, Ніжинському агротехнічному інституті Національного аграрного університету.

— У них теж відберуть ліцензію і закриють?

— Поки що їм дано тримісячний термін для усунення порушень, які призвели до настільки жалюгідних результатів.

— Якщо взяти в цілому, де гірше підготовлені студенти — у державних чи приватних вузах?

— Усе-таки в приватних — це засвідчили результати міністерських контрольних робіт.

Крім недоліків і порушень у матеріально-технічному забезпеченні навчального процесу (деякі філії розташовуються у кількох кімнатах і просто не мають місця ні для бібліотеки, ні для комп’ютерів, ні для навчальних лабораторій), існують також інші серйозні прорахунки. Найзначніший — необ’єктивність оцінювання знань студентів самими викладачами, оскільки у вузах не застосовувалися стандартні методи діагностики й єдині критерії оцінювання. У більшості вузів керівництво не проводить і не планує проводити ректорські контрольні роботи, а питання якості підготовки студентів навіть не стоять на порядку денному вчених рад і кафедр.

Подекуди це просто фізично важко робити, бо вузи набирають набагато більше студентів, ніж можуть якісно навчити і проконтролювати навчальний процес. Так, у Чернігівському інституті МАУП на заочну форму навчання замість 120 осіб (контрольні показники встановлювала сама академія) прийнято 333. При цьому прийом на заочне відділення за фахом «Правознавство» перевищений у шість разів, а на «Менеджмент організацій» — у п’ять.

У вузах нерідко не вистачає навіть викладачів. У результаті один викладач стає «багатоверстатником» — викладає 8—12, і навіть 19 (!) дисциплін. Про яку якість викладання можна говорити?! Самостійно ж студент не може працювати з підручником, оскільки на весь вуз таких підручників усього п’ять-сім, а читального залу немає. Скажімо, у Чернігівському інституті МАУП за фахами «Психологія» і «Соціальна робота» узагалі немає штатних викладачів, у Житомирському інституті МАУП немає викладачів з половини профільних і фундаментальних дисциплін. У Чернігівському технологічному інституті всі викладачі працюють за сумісництвом, мало штатних викладачів у Коломийському інституті Прикарпатського національного університету і Житомирського інституту менеджменту і підприємництва.

У 80% перевірених навчальних закладів узагалі немає системи підвищення кваліфікації викладачів. А в Житомирському і Чернігівському інститутах МАУП жодний із штатних викладачів кафедри правознавства не проходив підвищення кваліфікації або стажування за фахом.

Більш того, нерідко дисципліни у вузах викладають педагоги взагалі з іншим профілем освіти. Приміром, у Чернігівському інституті МАУП учитель біології і хімії викладає психологію, основи медичних знань і логіку; учитель географії і біології — менеджмент та історію держави і права України; учитель фізики — психологію праці, конфліктологію, теорію і практику психотренінгу. Подекуди лекції з фундаментальних і профільних дисциплін читають випускники, котрі рік тому закінчили вуз і не мають необхідного практичного і викладацького досвіду.

— Цікаво було б мати рейтинг вітчизняних вузів, щоб студенти і батьки могли хоч якось орієнтуватися — куди можна вступати, а куди не варто. Раніше проводився конкурс вузів за приватною ініціативою — та сама «Софія Київська», а нині, наскільки я знаю, міністерство готує свій рейтинг. За якими критеріями він створюється?

— У ньому враховуватиметься матеріально-технічний, кадровий потенціал, наукові досягнення вузу, публікації викладачів, а також те, скільки випускників працевлаштувалося. Якщо дивитися за даними самого вузу, то, як правило, протягом року всі його випускники знаходять роботу. Однак питання, де? У рейтингу ми враховуватимемо не просто, скільки випускників працевлаштувалося, а скільки працює на посадах, які вимагають вищої освіти: на жаль, забезпечити всім роботу виключно за фахом наша економіка ще не спроможна.

* * *

Не в змозі й Міністерство освіти і науки забезпечити нашим дітям максимальний доступ до освіти, про що також у момент освоєння посади міністра говорив Станіслав Ніколаєнко. Збільшення відсотка вступників на бюджетну форму навчання в низці університетів і інститутів відбулося за рахунок зменшення частки «платників». Чого вартий вступ на «безкоштовне» відділення в деякі столичні і регіональні вузи, відомо, а пільги для дітей із глибинки мають дуже обмежений характер.

Навряд чи врятує ситуацію і незалежне тестування: ще як мінімум кілька років Центр оцінювання якості освіти не зможе забезпечити тестування на випускних-вступних іспитах усім абітурієнтам з усіх предметів, а отже, корупційні лазівки залишаться. Тим більше що все йде до збільшення прав вузів щодо приймання саме тих студентів, яких вони хочуть прийняти, — так званих «своїх», здатних учитися саме в їхньому вузі.

Тож що поганого в тому, що філія якогось вузу навчає — нехай навіть дистанційно — дітей у Ніжині чи Житомирі? Зрозуміло, освіта має бути якісною і відповідати визначеним стандартам. Однак хто сказав, що ці стандарти мають бути державними? Нехай приватні вузи видають «недержавні» дипломи. Тоді кожній дитині і її батькам буде ясно, що, приміром, тут вона зможе лише розширити свій кругозір, краще зрозуміти навколишній світ, зрештою, підготуватися до вступу в престижний вуз, але здобути освіту, яка потім стане професією, вона не зможе. Можливо, тоді багато справжніх «псевдовузів» зникнуть самі собою.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі