Освіта майбутнього: чому гаджети не замінять учителя

ZN.UA Опитування читачів
Поділитися
Освіта майбутнього: чому гаджети не замінять учителя © erstudio / depositphotos

Сучасні технології стають невід’ємною частиною системи освіти. Це, наприклад, системи управління дистанційним навчанням (LMS-системи), які дають змогу створювати й організовувати навчання онлайн із бібліотекою курсів. Також активно використовуються платформи й застосунки для самостійного навчання, які в багатьох країнах слугують інструментом оптимізації навчального процесу, його персоналізації та гейміфікації. І це працює не лише з дітьми: дорослі використовують застосунки на кшталт Duolingo чи Promova для вивчення іноземних мов, а Headway чи Quizlet — для запамʼятовування інформації. Крім того, сьогодні великі мовні моделі (Large Language Models — LLM), що використовуються для роботи з текстами, дають чудові можливості для персоналізованого навчання. Про це заявляє Open AI (Chat GPT), а в Google навіть створили власний спеціалізований ресурс із ШІ для структурування та вивчення великих масивів даних — Notebook LM. І все це починають імплементувати на рівні держав: Сингапур та Обʼєднані Арабські Емірати включають ШІ до шкільної програми; в новому застосунку «Мрія», який буде доступний для українських школярів, анонсують використання ШІ; інші українські платформи, такі як Edmaps, уже використовують його для аналітики, персональних освітніх траєкторій і створення контенту для учнів. А в США навіть створили школу, в якій основне навчання відбувається за допомогою ШІ-асистентів.

Багато хто стверджує, що нові технології зроблять освіту доступною та якісною для кожного, в кого є Інтернет. Бо ще ніколи навчання не було таким приємним, поширеним і персоналізованим, як сьогодні. Щоразу, коли на горизонті з’являється нова технологія, ми чуємо знайому обіцянку: тепер усе стане доступним для всіх.

Експерт: державна цифрова платформа “Мрія” руйнує ринок освітніх технологій в Україні
Експерт: державна цифрова платформа “Мрія” руйнує ринок освітніх технологій в Україні

Радіо й телебачення мали «вбити» театр. YouTube — поховати кіно й телебачення. TikTok — витіснити все, що триває довше за хвилину. Але реальність є геть іншою. Старий формат не зникає, він стає дорожчим, елітарнішим і… ще бажанішим. Театр не помер після появи кіно. Він просто перестав бути масовим. Середня ціна квитка на Бродвей — 339 дол., а преміум-місця можуть сягати 799 дол. (дані The Washington Post, 2025). Похід у кіно в США обійдеться в середньому у 10–11 дол., підписка на Netflix — у 7–8 дол. на місяць. Різниця не лише в ціні. Театр — це подія у форматі «тут і зараз» із живими людьми перед тобою. Її неможливо поставити на паузу чи переглянути в записі. І саме це є цінним, бо це схоже на справжнє життя.

Тут є чітка паралель із живим навчанням: його теж не можна «перемотати», й воно так само людиноцентричне. Як актор формує враження від вистави, так і вчитель — від уроку. І саме тому воно коштуватиме дорожче, бо людина — це не технологія.

Міф про «доступність для всіх»

Коли з’явилися масові онлайн-курси (MOOCs) — Coursera, edX, Udacity — у це справді хотілося вірити. Лекції професорів Гарварду чи MIT стали відкритими для будь-кого. Здавалося, що тепер ми зітремо освітню нерівність: один клік — і ти слухаєш найкращих.

Але цифри розвіяли ілюзії:

  • 3–10% — середній відсоток завершення MOOCs (дані досліджень Katy Jordan, Open Praxis);
  • у Duke University із 12 725 зареєстрованих курс закінчили лише 313 людей — і 80% із них уже мали вищу освіту;
  • навіть серед тих, хто оплатив сертифікат, курс завершили лише 46% (Inside Higher Ed, 2019).

Тобто замість того, щоб вирівняти шанси, ми отримали ще більше розшарування: мотивовані й освічені стали ще освіченішими, решта — залишилися там, де були.

Причина проста. Онлайн-курс не запитає, чому ти зник. Не подивиться в очі, коли ти відстаєш. Не створить відчуття, що комусь справді важливо, чи вивчив ти тему. Ба більше, онлайн можна робити вигляд, що ти вчишся. Вмикати курс і готувати їжу чи їхати в авто. Ніби здобуваєш знання, а насправді — ні, бо фокус деінде.

EdTech і «смерть» репетиторів, якої не сталося

Із появою перших навчальних застосунків прогнозували: репетитори зникнуть. Логіка була простою: навіщо платити за людину, якщо можна отримати дешевший персоналізований застосунок?

Минуло кілька років — і ми бачимо інше: репетитори не тільки не зникли, а й почали використовувати EdTech як інструмент. Платформи замінили підручники, автоматизували перевірку завдань, дали інтерактивні вправи. Але ключове — пояснити, мотивувати, контролювати — лишилося за людиною.

Стратегія WINWIN: які реформи потрібні Україні для технологічного прориву?
Стратегія WINWIN: які реформи потрібні Україні для технологічного прориву?

Тепер те саме кажуть про штучний інтелект. Великі мовні моделі (LLM) можуть пояснити тему, адаптувати завдання, скласти план навчання. Але:

  • Дослідження Harvard та Khan Academy (2024) показали, що гібридний формат «ШІ + учитель» дає кращі результати, ніж ШІ або вчитель окремо.
  • ШІ-репетитор у тестах перевищував ефективність звичайного навчання, але людина залишалася кращою в довгостроковому запам’ятовуванні (дані IEEE).
  • ШІ не створює відчуття відповідальності. Він не дивиться на тебе «тим самим» поглядом, який змушує сісти й зробити. Йому важко підібрати потрібну емоцію чи промовити саме ту фразу, яка може змінити людину.

Дві площини майбутньої освіти

Ми рухаємося до моделі, де будуть дві нерівні площини:

  1. Масова дешева автоматизована освіта — на базі ШІ та EdTech, доступна кожному, але без живого контакту.
  2. Елітне живе навчання — дорожче, менш доступне, але набагато бажаніше. Як приклад можна подивитися ціни на приватні школи в Британії, де навчання відбувається тільки офлайн. Окрім високої вартості навчання, вони мають обмежену кількість місць, тож якщо хочете, щоб ваша дитина навчалася в такій школі, варто готуватися до значних витрат.

Класного актора не можна клонувати. Чудового вчителя — так само. І як у випадку з театром, люди платитимуть більше саме за «живу» версію професійного педагога.

Що працює найкраще?

У Unicorn School ми бачимо на практиці, що найкращі результати в дистанційці дає поєднання: сильна EdTech-платформа з ШI та живі уроки з викладачами у малих групах.

Діти системно працюють, краще засвоюють матеріал і зберігають мотивацію. Бо платформа дає структуру, інтерактивність, персоналізацію. А вчитель додає головне — пояснення, підтримку, контроль, соціалізацію і той самий людський контакт.

І ще одне: вчитель, який працює з ШІ та EdTech, ефективніший, ніж той, хто цього не робить. Технології забирають рутину — перевірку, підбір завдань — і звільняють час для найважливішого: роботи з дитиною.

«Цифровізація освіти: інтерактивні підручники, захист НМТ, більше гаджетів і технологій у школах»
«Цифровізація освіти: інтерактивні підручники, захист НМТ, більше гаджетів і технологій у школах»

Таким самим шляхом рухаються інші освітні проєкти. В Unbound Academy зі США вчителі фокусуються на розвитку soft skills у дітей, а викладання предметів та організаційну рутину перебирає на себе ШІ. Нова школа Alpha в Остіні, Техас, використовує ШІ замість учителів-предметників і надає лише дві години академічного навчання. Вона зосереджує увагу на підприємництві та публічних виступах — ці навички краще розвиваються у взаємодії з живими людьми.

Освіта — це більше, ніж технології

Світ рухається до двошарової освіти: масової (дешевої й автоматизованої) та елітної (живої й дорогої). Першу може здобути кожен, другу — лише ті, в кого є ресурси. Якщо Україна хоче, щоб учителі й університетські викладачі залишалися не розкішшю, а нормою, про це треба дбати вже сьогодні: інвестувати в педагогів, підтримувати змішане навчання, забезпечувати доступ до якісних технологій для всіх. Технології справді здешевлюють освіту, але тільки людина здатна зробити її цінною.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі