І все-таки — "Бєда"... Відповідь на відповідь

Поділитися
І все-таки — "Бєда"...  Відповідь на відповідь
Для того, щоб наша освіта стала нашою спільною "Побєдою", зробити маємо дуже багато. І почати треба з відвертої дискусії - що в нас є і куди рухаємося. Поки цього не станеться - ми так і залишатимемося з "Бєдою".

Публікація "Побєда" чи "Бєда"?" (DT.UA, №40, 2013 р.), присвячена парламентським слуханням про середню освіту, неабияк збурила громадськість. Міністерству освіти і науки знадобився тиждень на те, щоб сформулювати свої контраргументи щодо викладеного в статті. "Або читають не те, або пишуть не читаючи…" - під таким заголовком опубліковано коментарі на сайті Міносвіти.

Головна інтрига - це місця української освіти в рейтингах Всесвітнього економічного форуму. Помилився Д.Табачник у цьому питанні чи ні? "Міністр освіти і науки України наводив дані з матеріалів Світового Економічного Форуму, WEF Human Capital Report від 1 жовтня 2013 року", - підкреслюється в коментарях Міністерства освіти.

Як з'ясувалося, виникла доволі комічна ситуація. Виступаючи з доповіддю на парламентських слуханнях, міністр посилався на Звіт з конкурентоспроможності (див. стенограму виступу на https://kno.rada.gov.ua/),а дані взяв зіншого - Звіту про людський капітал (WEF Human Capital Report).Обидва вони укладені Всесвітнім економічним форумом. Що й заплутало, напевно, доповідача. Та й сам форум він називав то Світовим економічним, то Міжнародним форумом з конкурентоспроможності.

Однак інформація зі Звіту про людський капітал по суті не відрізняється від даних зі Звіту з конкурентоспроможності. Тому все сказане в публікації "Побєда" чи "Бєда"?" залишається актуальним і в цьому випадку.

Якщо відкриємо розділ "Освіта" на сторінці України у Звіті про людський капітал, то бачимо, що тут так само, як і у Звіті з конкурентоспроможності, немає заявленого міністром критерію "використання ІКТ у навчальному процесі". Натомість є "підключення шкіл до Інтернету". Тут у нас зростання зі знаком "мінус" і 62-ге місце зі 122. Для порівняння: у Звіті з конкурентоспроможності - 70-те зі 148.

Не тішить і місце за критерієм "якість системи освіти" - 67-ме зі 122 у Звіті про людський капітал і 79-те зі 148 у Звіті з конкурентоспроможності. Тут у нас також "від'ємне сальдо". За цим показником Україна так само не прогресує. І про нього міністр у своїй доповіді промовчав.

Критерій "якість початкової освіти" прогресує: 31-ше місце зі 122 (Звіт про людський капітал) і 37-ме зі 148 (Звіт з конкурентоспроможності). До речі, виступаючи на загальних зборах НАПН, міністр освіти дещо "доповнив і розширив" цей показник. "Загалом із півтори сотні країн... наша дошкільна і початкова освіта посіла 31-ше місце",- сказав він.

Якість природничо-математичної освіти зростає за обома рейтингами: 24-те місце зі 122 (Звіт про людський капітал) і 28-ме зі 148 (Звіт з конкурентоспроможності).

Крім того, як і у Звіті з конкурентоспроможності, так і у Звіті про людський капітал немає показника "якість середньої освіти". Однак Міністерство освіти цей факт не бентежить. У коментарях МОН це пояснюється так: "На сторінці 13 WEF Human Capital Report від 1 жовтня 2013 року в порівняльній таблиці Table 3: Detailed rankings українська середня освіта посіла 45-те місце, про що у своїй доповіді зазначив Міністр освіти і науки України". На зазначеній сторінці справді є таблиця, в якій Україна посідає 45-те місце за групою критеріїв "Освіта". Звернімо увагу: не за одним неіснуючим критерієм "якість середньої освіти", а за цілою групою критеріїв. У ній, окрім власне "якості" (початкової, природничо-математичної освіти тощо), оцінюється й "кількість" - охоплення освітою. А тут у нас усе начебто дуже добре. Тому й маємо сумарне місце за групою показників "освіта" значно вище, ніж "якість системи освіти".

У статті "Побєда" чи "Бєда"?" також зазначено, що Звіт з конкурентоспроможності не зовсім відповідає потребам професійного моніторингу стану освіти, бо базується на опитуваннях роботодавців, а не ґрунтовних дослідженнях. У коментарях МОН із цього приводу сказано: "Сукупність індикаторів на дві третини (а не повністю, як зазначено у статті) складається з результатів глобального опитування керівників компаній та на одну третину - із загальнодоступних джерел (статистичні дані та результати досліджень, що здійснюються на регулярній основі міжнародними організаціями)". Однак, як повідомляється у Звіті про людський капітал (с. 40), показники якості освіти оцінюють саме роботодавці. А кількісні показники справді встановлюють на основі статистичних даних. Отже, дані обох звітів про якість початкової освіти, можна сказати, є дуже суб'єктивними. Про що і йшлося у публікації "Побєда" чи "Бєда"?".

Ми можемо тішитися результатами порівняльних досліджень TIMSS 2007. Однак чи може поставити це в заслугу собі і своїй команді Д.Табачник? Чи, можливо, варто згадати теплим словом його попередників?

Як видно з коментарів МОН до нашої статті, міністерство вважає результати TIMSS- 2007власною перемогою: "На закид "експертів" щодо того, що учні-учасники дослідження навчалися за старими програмами, інформуємо, що протягом 2010–2011 років Міністерством було проведено значну попередню підготовку за результатами попереднього дослідження TIMSS 2007, а саме: організовано науково-методичні семінари для методистів обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти; наради і круглі столи з розробниками програм та авторами підручників; навчання вчителів на курсах підвищення кваліфікації з питань моніторингових досліджень в освіті; у підручниках та посібниках з'являється більше задач практичного змісту, тестових завдань різних форматів, цікавих задач на застосування знань в нестандартних ситуаціях (за форматом TIMSS); збірники для проведення державної підсумкової атестації з предметів природничо-математичного циклу розробляються тепер з урахуванням рекомендацій, наданих після аналізу результатів дослідження TIMSS 2007; створено також можливості для здобуття профільної природничо-математичної освіти з урахуванням інтересів, нахилів, здібностей школярів. На сьогодні на першому місці за кількістю охоплення учнів перебувають профілі саме природничо-математичного напряму".

Насамперед зазначимо, що у 2010–2011рр. нові підручники і програми з природничо-математичних дисциплін не створювалися. Яким чином МОН могло вносити туди правки - залишається загадкою. Цікаво й інше. В інформаційно-аналітичних матеріалах, що їх підготувала до парламентських слухань Академія педнаук, описано, яку роботу провели попередники нинішнього МОН після TIMSS-2007:
"було здійснено значну роботу з аналізу результатів дослідження, організовано науково-методичні семінари, круглі столи з розробниками програм і авторами підручників, навчання вчителів на курсах підвищення кваліфікації з питань моніторингових досліджень в освіті. Із 2008 року у підручниках з'являється більше задач практичного змісту, тестових завдань різних форматів, цікавих задач на застосування знань в нестандартних ситуаціях; розробляються нові збірники для проведення державної підсумкової атестації з предметів природничо-математичного циклу, з урахуванням рекомендацій, наданих після аналізу результатів дослідження TIMSS 2007".

Відчуйте різницю між двома наведеними уривками. Який дивний збіг думок…

Заради справедливості зазначимо: є у статті "Побєда" чи "Бєда"?" речі, проти яких МОН не заперечує. Наприклад: більшість державних цільових програм справді не фінансується, дані про комп'ютеризацію шкіл не відображають реального стану речей (бо більше половини комп'ютерів морально застарілі або несправні). І у звітах Всесвітнього економічного форуму справді немає показника "впровадження ІКТ в навчальний процес", а є лише "підключення шкіл до Інтернету". Якість природничо-математичної освіти хоч і прогресує, але перебуває під загрозою, тому що навчальні заклади не забезпечені сучасними засобами навчання. Не заперечується у відповіді міністерства і той факт, що у нашій країні немає надійної системи моніторингу якості освіти.

"Стає незрозумілим "зловтішання" автора статті", - сказано в коментарях міністерства. Чим же тут зловтішатися? Якщо човен дірявий, це становить загрозу для всіх членів екіпажу. І порятунок можливий тільки спільними зусиллями. Для того, щоб наша освіта стала нашою спільною "Побєдою", зробити маємо дуже багато. І почати треба з відвертої дискусії - що в нас є і куди рухаємося. Поки цього не станеться - ми так і залишатимемося з "Бєдою".

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі