Заплановане Кабміном регулювання цін на бензин погіршить ситуацію на паливному ринку - експерт

ZN.UA Ексклюзив Документ
Поділитися
Заплановане Кабміном регулювання цін на бензин погіршить ситуацію на паливному ринку - експерт Кабмін планує регулювати роздрібні ціни на бензин і дизпаливо
Уряд вирішив на час карантину встановити граничний рівень торговельної надбавки на бензин і дизпаливо.

Кабінет міністрів планує ввести державне регулювання цін на паливо на роздрібному ринку. Згідно з проектом урядової постанови, буде встановлено граничний рівень торговельної надбавки: 7 гривень на 1 літр дизельного палива і 5 гривень на 1 літр бензину А-95, що продається на АЗС. Захід анонсується як тимчасовий і вводиться в зв'язку з карантином. За даними ZN.UA, відповідну постанову Кабмін планує прийняти в п'ятницю, 14 травня.

ZN.UA звернулося до директора консалтингової групи «А-95» Сергія Куюна з проханням прокоментувати ініціативу уряду і спрогнозувати її наслідки для ринку і економіки в цілому. Експерт попередив, що цей крок «завдасть нищівного удару по легальному сектору паливного ринку, додасть потужний стимул кустарному виробництву і глибшому проникненню схем з ухилення від оподаткування».

Куюн повідомив, що експерти «А95» вже розрахували граничний рівень цін на бензин і дизпаливо за алгоритмом Міністерства економіки та сільського господарства, що передбачає використання європейських котирувань, поточні ставки акцизу і ПДВ, а також фіксовані значення валових націнок в розмірі 5 і 7 грн/л на 95-й бензин і ДТ відповідно. Якби запропонована норма діяла в січні-квітні 2021 року, то середня розрахункова ціна 1 літра бензину А-95 склала б 28,4 грн, а літр ДТ коштував би 27,4 грн. Однак фактичний середній рівень роздрібних цін в 2021 році був нижчим: 27,4 грн/л бензину і 26,8 грн/л дизпалива.

Виняток склали близько 1000 автозаправних станцій загальною, або близько 14% від загального числа АЗС в Україні. Йдеться переважно про мережі OKKO, WOG, Socar і Shell. У січні-квітні ціни на цих АЗС були вище розрахункового рівня Мінекономіки: по бензину А-95 на 0,6-2,4 грн/л, за дизпаливо на 0,8-2,5 грн/л. Однак реальна вартість нафтопродуктів була близька до розрахункової за рахунок дисконтних програм, якими передбачено знижки в розмірі 2,5-3,0 грн/л.

«Переважна більшість українських АЗС у 2021 році відповідала озвученим критеріям Мінекономіки, споживачі мали можливість вибирати постачальника палива в широкому ціновому діапазоні. Нам абсолютно не зрозумілі передумови запровадження держрегулювання і цілі, які ставить перед цим проектом міністерство», - зазначив Сергій Куюн.

«Не маючи якогось конструктиву, реалізація ініціативи Мінекономіки додатково стимулюватиме розвиток нелегального ринку, що вже досяг безпрецедентних масштабів», - додав він.

Експерт звернув увагу на те, сьогодні продаж фальсифікованого палива з міні-НПЗ і нафтобаз, а також масові порушення касової дисципліни переважно фіксуються на станціях нижнього цінового сегменту. Державні обмеження ціноутворення можуть змусити і сумлінних гравців також вдатися до даної практиці.

А це, в свою чергу, збільшить втрати державного бюджету від махінацій на ринку нафтопродуктів, що в 2021 році очікуються в обсязі не менше 22 млрд грн.

«На торгівлі фальсифікатом і на схемах ухиляння від оподаткування тіньовики отримують перевагу від 3 до 12 грн/л і збільшують обсяги продажів. У той же час, сумлінні учасники ринку змушені збільшувати торговельні націнки, щоб компенсувати втрачену реалізацію. Держрегулювання лише посилить цю ситуацію, вдаривши по «білому» бізнесу, і штовхне ринок у тінь ще сильніше », - підкреслив Сергій Куюн.

За розрахунками групи «А-95», в 2020 році частка роздрібних продажів через АЗС з ознаками застосування податкових схем збільшилася з 20 до 32%.

Для виправлення ситуації на паливному ринку, вирівнювання цін і збільшення податкових надходжень Кабміну необхідно максимально активізувати роботу податкових органів. Об'єктами підвищеної уваги повинні стати: імпорт октанопідвищуючих компонентів для випуску бензинів під виглядом безакцизних розчинників, робота міні-НПЗ, контроль касової дисципліни та моніторинг податкового навантаження по мережах АЗС, резюмував експерт.

Детальніше про формування цін на бензин в Україні - в матеріалі експерта консалтингової групи «А-95» Артема Куюна «Казка про доброго нафтотрейдера і сплячого податківця» для читачів ZN. UA.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі