Про це в інтерв'ю ZN.UA повідомив глава Національного агентства екологічних інвестицій Сергій Орленко.
«Але якщо ви подивитеся, який це масштабний труд, то зрозумієте, що це мізерна плата за таку роботу. В Росії, наприклад, складанням кадастру займаються десятки науково-дослідних інститутів. І оплата їхньої праці незрівнянно більша», - додав С. Орленко.
Український науково-дослідний гідрометеорологічний інститут і ТОВ «Фонд цільових екологічних зелених інвестицій» склали Національний кадастр парникових газів України за 1990-2008 роки, і Нацагентство екоінвестицій і Мінприроди подали його згідно з термінами до секретаріату РКЗК ООН. Зробили це ще 12 квітня 2010 року на виконання зобов’язань України згідно зі ст. 4 і 12 РКЗК ООН і ст. 7 Кіотського протоколу до конвенції.
Після розгляду цього документа експертно-рецензійною групою секретаріату РКЗК ООН Україна одержала попередні висновки, які свідчать про необхідність терміново доопрацювати кадастр.
Національний кадастр парникових газів України за 1990-2008 роки вже опубліковано. І відкликати його вже неможливо. Тепер можна тільки виконувати вимоги експертно-рецензійної групи секретаріату РКЗК ООН. А також урахувати помилки при розробці наступного кадастру за 1990-2009 роки.
Українській стороні вдалося пом’якшити у висновках експертів, але загроза застосування санкцій залишається. І, за великим рахунком, уникнути цього навряд чи вдасться.
У висновках експертів секретаріату РКЗК ООН зафіксовано, що Національна система оцінки викидів парникових газів України не повною мірою виконує свої функції, як це передбачено керівними принципами для національної системи (п. 1, ст. 5 Кіотського протоколу).
Основні, найбільш жорсткі зауваження експертів стосуються такого.
1. Відсутність в Україні паливно-енергетичного балансу.
2. Неповна звітність у лісовому господарстві, зокрема згідно п. 3 і 4 ст. 3 Кіотського протоколу.
3. Надання в неповному обсязі вихідної інформації, використаної при розрахунках викидів парникових газів.
І це тільки основні зауваження, а всього різної гостроти зауважень у міжнародних експертів до української сторони назбиралося понад сотню.
Однак основне зауваження стосується все-таки, як ми вже зазначали, якості функціонування Національної системи оцінки викидів. Кадастр же є фактично кінцевим результатом функціонування цієї системи, і зусилля Нацагентства екоінвестицій будуть спрямовані саме на оптимізацію та розвиток Національної системи оцінки викидів.
Довідка. Національний реєстр - національний державний реєстр руху (продажу/передачі) прав власності на встановлені кількості та одиниці скорочення викидів. Наявність сертифікованого реєстру обов’язкова для участі країни в торгівлі квотами на викиди парникових газів. В Україні реєстр про йшов тестування на спільну роботу з міжнародним журналом трансакцій і одержав високу оцінку експертів секретаріату ООН, які перевіряли роботу Національного реєстру.
Кадастр (інвентаризація) викидів-облік антропогенних викидів парникових газів, проведений країнами відповідно до методики Міжурядової групи експертів зі зміни клімату (МГЕЗК), затвердженої РКЗК ООН. Сторони Додатку I зобов’язані щорічно спрямовувати в секретаріат організації кадастр викидів парникових газів. Облік парникових газів у переважній більшості випадків передбачає не вимірювання, а розрахунки викидів і поглинання. Хоча можливе й проведення вимірів, якщо таке рішення буде прийняте на національному рівні.
Детальніше читайте у свіжому випуску «Дзеркала тижня. Україна» у статті Алли Єрьоменко «Статус відповідності: прецедентів виходу з Кіотського протоколу не було. Однак проблеми з Національним кадастром парникових газів негативно впливають на інвестиційну привабливість України».