Вимоги польських перевізників повернути дозвільну систему для України не мають перспектив. Оскільки Угода про лібералізацію вантажних перевезень автомобільним транспортом була ратифікована всіма членами ЄС та підписана між ЄС та Україною, а не з окремими країнами. Про це заявив голова Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури Мустафа Найєм.
Він прокоментував розпочату 6 листопада польськими перевізниками акцію блокування трьох пунктів пропуску "Корчова - Краковець", "Хребенне - Рава-Руська" та "Дорогуськ - Ягодин": "Зараз дуже важливо спокійно декларувати та зафіксувати дві важливі тези. ПЕРШЕ: Україна не має наміру навіть обговорювати повернення до дозвільної системи".
"ДРУГЕ: головною причиною підписання Угоди про вантажні перевезення були порушення Угоди про поглиблену і всеосяжну зону вільної торгівлі (ЗВТ) між Україною та ЄС. Війна лише прискорила цей процес, за що ми вдячні всім нашим сусідам та партнерам", – додав Найєм.
За його словами, Угода про ЗВТ забороняє погіршувати умови взаємного доступу на ринок, тоді як Польща встановила Україні у 2016 році квоту 200 тис. дозволів, у 2021 році – 120 тис. за зростання загального товарообігу з країнами ЄС майже на 45%.
Глава Держагентства додав, що Польща також прямо порушувала права України, зокрема статтю 5 "Свобода транзиту" Генеральної угоди з тарифів та торгівлі, до якої Україна приєдналася 05 лютого 2008 року, яка передбачає свободу транзиту через територію кожної сторони маршрутами, найбільш зручними для міжнародного транзиту.
"Наприклад, лише у 2021 році через кризу з польськими дозволами ми втратили до 500 млн євро тільки тому, що дозволи елементарно закінчилися, а нові польські сторони давати відмовилися. Хто пам'ятає, ринок тоді просто став", - зазначив Найєм.
Він наголосив, що дозвільна система була штучним бар'єром для здійснення вільної торгівлі, обмежуючи не лише двосторонню торгівлю, а й транзит українських товарів у країнах ЄС.
"І я дуже сподіваюся, що ми ніколи не повернемося до цієї ганебної та дискримінаційної практики, яка обмежувала нас у торгівлі з ЄС", – наголосив він.
Як писало ZN.UA, у відносинах Києва та Варшави нова стара проблема. З понеділка польські далекобійники блокують три прикордонні переходи з Україною: «Корчова—Краковець», «Гребенне—Рава-Руська», «Дорогуськ—Ягодин», пропускаючи лише по одній фурі на годину. Виняток робиться для транспорту, що перевозить військовий вантаж і гуманітарну допомогу, паливо, тварин і продукти, що швидко псуються, а також для легкових машин, пасажирських автобусів і екіпажів рятувальників. Детально читайте у статті Володимира Кравченка, оглядача відділу міжнародної політики ZN.UA - " Чи поступиться Україна тиском польських перевізників?"