Новації, які пропонують у Верховній Раді та уряді стосовно запровадження військового збору у розмірі 15% можуть змінити ринок автомобільних продажів. Експерти, які опитали представників офіційних дилерських автомобільних салонів, зазначають, що таким чином ринок перейде значною мірою у "тінь", а бюджет не отримає додаткових надходжень. Про це пише AUTO-Consulting.
Що саме передбачає законопроєкт про 15% військового збору?
В інформаційному просторі від різних джерел пропонується декілька версій того, яким чином буде діяти новий військовий збір у розмірі 15% щодо придбання авто. Звертаючись до джерела – тексту законопроекту 11416 “Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану”, дізнаємось, що відповідні зміни стосуватимуться практично всіх операцій щодо права власності автомобілів, які є новими чи вживаними, але підлягають першій реєстрації в Украъны незалежно від того, хто її купив – акціонерне товариство чи фізична особа.
15% збору треба буде сплатити “від вартості легкового автомобіля, визначеної відповідно до договору купівлі-продажу, договору міни, довідки митних органів, акта експертної оцінки вартості автомобіля, інших документів, що підтверджують цю вартість, але не нижче митної вартості, зазначеної у митній декларації. Відповідна сплата має відбуватись вже після того, як авто мине митне оформлення. Контроль за виконанням цієї процедури мають здійснювати Сервісні центри МВС.
Розміри перспективного податку 15% з авто на прикладах
Розмір імовірного нового військового збору 15% складатиме з різних авто, які будуть проходити першу реєстрацію, відповідно різні суми:
- з недорогих нових авто, які коштують у межах 300-400 тисяч гривень, наприклад, Chevrolet Nexia чи Peugeot 301, сплата податку буде 45-60 тисяч гривень.
- для хетчбеків Citroen C3, Skoda Fabia чи Hyundai i10, які коштують 600-650 тисяч, розмір збору складатиме 90-97,5 тисяч грн.
- дорожчі та комфортніші авто – Citroen C4, Opel Astra, Peugeot 308, які вартують 1-1,2 млн грн, потребуватимуть сплати збору у розмірі 150-180 тисяч.
Для бензинових чи електромобілів "високого рівня", наприклад, Mercedes-Benz EQE 2023 року випуску, який в середньому коштує 3,2-3,4 млн грн, розмір сплати перспективної ставки податку складатиме в такому випадку півмільйона – 480-510 тисяч гривень.
Що зміниться на ринку продажів авто?
На думку опитаних AUTO-Consulting експертів в середньому, згортання ринку продажу авто відбудеться на 40-50%. Війна вже внесла корективи у роботу дилерів, де скорочення доходів громадян дуже сильно вплинуло на реалізацію, яка зменшилася з часу широкомасштабного вторгнення майже вдвічі. Частина покупців просто спробує переорієнтуватись на придбання авто через “сірі” схеми, де не потрібно здійснювати відповідний платіж.
За оцінкою опитаних представників дилерських центрів, наразі новий власник автомобіля, який купує авто середнього класу, сплачує під час реєстрації автомобіля від 30 до 80 000 грн різноманітних податків державі. До умовно середнього класу різного рівня зазвичай відносять авто класу С з довжиною 4,2-4,6 м, D (4,6-4,8 м) чи Е (4,8-5 м).
В разі запровадження згаданої податкової новації загальна сума сплати податків за одну одиницю автотехніки зросте мінімум до 180 тисяч грн. Максимальна сума буде орієнтовно у межах 280 тисяч гривень. За таких умов скорочення продажів автомобілів можна прогнозувати мінімум у три рази, а доступність авто різним групам населення суттєво скоротиться.
Альтернативну думку до позиції уряду щодо запровадження збору у розмірі 15% оприлюднив перший заступник голови комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики Ярослав Железняк. На його думку, простий аналіз потреб бюджету та імовірних шляхів збільшення надходжень показує, що прогнозовані додаткові 10 млрд грн від запровадження відповідного податку може принести бюджету припинення фінансування 41 програми бюджету, які не є дієвими і фактично не фінансуються.