Попри те, що законопроєкт 8178-1 про спрощення зміни цільового призначення сільгоспземель був відхилений цього тижня Верховною Радою, це не означає, що від його філософії відмовиться Банкова, яка цей проєкт і просувала. Про це пише Георгій Могильний у статті для ZN.UA «Як законопроєкти №8178-1 і 8225 перетворюють державу на «царя Мідаса».
Як зазначає автор, у вказаних законодавчих ініціативах відчувається синергія щонайменше двох різноспрямованих інтересів. З одного боку це дійсно вигідно державі.
"Державі вигідно викуповувати у приватних власників для будівництва об’єктів критичної інфраструктури землі сільгосппризначення, — це дасть змогу зекономити лише на викупі землі від сотень тисяч до кількох мільйонів бюджетних доларів на кожному об’єкті", - йдеться в статті.
Але саме тут очевидно проглядає й інший інтерес - певних власників приватних сільгоспземель в Україні, які зможуть у лічені години перетворити свої активи на золото.
І саме законопроєкт №8178-1 дає можливість власнику землі дуже швидко змінити цільове призначення ділянки на максимально дороге.
При цьому, щасливчиками навряд чи стануть пересічні громадяни. Адже державі вистачить лише 0,1% існуючих у країні сільгоспземель, навіть щоб побудувати нове багатоквартирне житло для 10 мільйонів переселенців, Для цілей промисловості потреби будуть такого самого порядку.
"Дешеві приватні ділянки сільгоспземель, до яких торкнеться держава, ще до їхнього викупу перетворюватимуться на «золото». І навряд чи держава почне використовувати свою чарівну силу та гроші на ділянки випадкових смертних", - пише Могильний.
"Єдиний плюс: для журналістів-розслідувачів з’явиться новий напрям роботи — встановлювати, з ким саме пов'язаний щасливчик, що за копійки дістав ділянку, яку потім держава майже миттєво відібрала у нього, сплативши дуже пристойну компенсацію", - додає він.
На те, що законопроект №8178-1 є пазлом в одній схемі зі скандальним проектом №5655 (щодо реформування сфери містобудівної діяльності), вказує наступний факт.
"Законопроєкт №8178-1 теоретично не може працювати, якщо не набере чинності скандально відомий проєкт закону №5655, що вже понад два місяці чекає на підпис Володимира Зеленського. Законопроєкт №5655 розриває зв'язок між плануванням території та її забудовою, прив’язуючи видачу МУО до цільового призначення земельної ділянки. Тож якщо заступник голови офісу президента каже, що проєкт закону №8178-1 є ініціативою ОП, то рішення про підписання №5655 уже є, і просто очікують вдалого моменту для його оприлюднення" - йдеться у статті.
Точніше сказати, так було до моменту, коли Рада все ж таки відхилила законопроєкт 8178-1. Це свідчить про те, що лобісти закону та всієї схеми на даному етапі програли та не набрали голосів. Проте, вето президента на №5655 все ще немає, тому очевидно, що боротьба триватиме і в парламенті цілком може з'явитися законопроєкт, який подібний до №8178-1, але під новим номером.
На думку автора, у законодавстві існує критична біла пляма у разі потреби будівництва суспільно необхідних об’єктів на землях інших власників, і ця проблема заслуговує на комплексне рішення.
Нагадаємо, у ВРУ до голосування готували законопроєкти №8178 і №8178-1, які спрощують механізм зміни цільового призначення сільськогосподарських земель, а також №8225 та №7528, що дозволяють примусово вилучати земельні ділянки під час відновлення країни. Голова Національного агентства з питань запобігання корупції Олександр Новіков заявив, що всі чотири документи сповнені корупційних ризиків.