Баланс українського ринку дизпалива у 2021 році збільшився до рекордних за весь період спостережень - 6,429 млн т, що на 5% більше за також рекордні показники аналогічного періоду минулого року. Про це свідчить дослідження ринку від консалтингової групи «А-95» передає enkorr.ua.
"Зростання ринку було забезпечене переважно імпортом. У вересні й жовтні було відзначено рекордний за всю історію спостережень імпорт дизпалива — 718 і 730 тис. т відповідно", - зазначається в дослідженні.
Попри те, що постачання дизельного пального з Росії, яка традиційно посідала чільне місце у поставках дизпалива в Україну, скоротилися на 30%, до 1,51 млн т, зростання зафіксоване з усіх інших напрямків, включаючи внутрішнє виробництво.
Так, найбільший приріст відбувся з білоруського напрямку — на 35% (2,34 млн т). Частка Білорусі в імпорті на український ринок зросла з 33 до 43%.
Відвантаження з Литви за 10 місяців 2021 року зросли на 14%, до 574 тис. т.
У портах було оформлено 18% усього імпорту, або 961,4 тис. т дизельного пального, що на 38% більше, ніж у січні-жовтні торік (698 тис. т).
Виробництво на українських НПЗ зросло у порівнянні з аналогічним періодом 2020 р. на 4,9% – з 991,2 до 1,039 млн т.
Значне зростання продемонстрував Кременчуцький НПЗ ("Укртатнафта"), збільшивши випуск ДП на 5%, до 947,4 тис. т. Рекордний показник виробництва заводом було відзначено у серпні 2021 р. — 120,2 тис. т (28% до серпня-2020). Нагадаємо, в останній місяць літа "Укртатнафта" вийшла на максимально можливий за поточної конфігурації виробництва обсяг перероблення — 14 тис. т нафтової сировини на добу (5,1 млн т на рік). Паралельно було збільшено випуск дизпального до 5 тис. т на добу.
На державне "Укргазвидобування" припало 65 тис. т (+6,4% до січня-жовтня 2020 р.).
Нагадаємо, Росія традиційно посідала чільне місце у поставках дизпалива в Україну. У 2021 році зниження відбулося внаслідок зупинки нафтопродуктопроводу "ПрикарпатЗахідтранс" і зміни оператора постачання ресурсів "Роснафти" навесні поточного року. Зокрема, це джерело постачання скоротилося на 55% (785 тис. т) у порівнянні з минулим роком.
У 2020 р. баланс українського ринку дизпального збільшився на 5,8% – до рекордних за весь період спостережень 7,39 млн тонн. При цьому внутрішнє виробництво зросло на 39% – до 1,12 млн т, а імпорт додав 1,4% і склав 6,26 млн т.
Як раніше повідомляло ZN.UA, наприкінці минулого року Кабмін на рік продовжив дію 4% -ної спецмита на дизельне пальне, що поставляється з РФ трубопровідним транспортом, а також 3% -го мита на російський скраплений газ і спецмита в розмірі 65% на імпорт з РФ усіх типів вугілля за винятком антрацитового, коксівного і бітуміозного.