В Офісі президента ініціюють зустріч з послами G7 через ситуацію зі звільненням керівника української ГТС

ZN.UA Ексклюзив
Поділитися
В Офісі президента ініціюють зустріч з послами G7 через ситуацію зі звільненням керівника української ГТС © Радио Свобода
Міненерго, яке мало б грати перші ролі у розв'язанні ситуації, запрошено на зустріч як третю сторону.

28 вересня в Офісі Президента України відбудеться зустріч заступника глави ОП Ростислава Шурми з послами G7, приводом для якої стала стурбованість дипломатів стосовно звільнення гендиректора ТОВ "Оператор газотранспортної системи України" (ОГТСУ) Сергія Макогона, що відбулося з порушенням як законодавчої процедури, так і міжнародних зобов'язань країни. Про це ZN.UA повідомило джерело, знайоме з ситуацією.

Як зазначає джерело, ініціатива щодо зустрічі вийшла з Офісу президента. Зустріч запланована на завтра, орієнтовно на 13-ту годину.

На зустрічі буде також присутній керівник Міністерства енергетики України Герман Галущенко. Водночас джерело звертає увагу на другорядну роль Міненерго у даній ситуації.

"Примітно, що посли G7 не зустрічалися з міністром енергетики Германом Галущенком, попри те, що ОГТСУ підпорядковане Міненерго. Вони чудово розуміють, що центр ухвалення рішень не там", - підкреслив співрозмовник видання.

ВАС ЗАЦІКАВИТЬ

Зазначається, що в ситуації з ОГТСУ представники дипломатичного корпусу мають кілька принципових зауважень. Зокрема, посли залишаються на позиції, що реформування ОГТСУ та її материнської компанії - "Магістральні газопроводи України" (МГУ) має проходити відповідно до плану, розробленого Світовим банком, а не ручним керуванням з Офісу президента.

Можливим предметом обговорення може також стати той момент, що керівника ОГТСУ Сергія Макогона фактично звільнили руками наглядової ради МГУ, хоча відносини між цими двома компаніями на сьогодні настільки напружені, що вони взагалі один одного не чують. А наглядова рада в самому ОГСТУ досі не створена.

Крім того, дипломати застерігають українську владу, що ситуація з нехтуванням зобов'язаннями в частині прийняття розпорядчих рішень відносно діяльності державних об'єктів управління (принципи корпоративного управління), матиме наслідки для країни у плані довіри донорів та партнерів, які забезпечують покриття неймовірного розриву у бюджеті України, а також допомагають зі зброєю.

Нагадаємо, 16 вересня наглядова рада материнської компанії ОГТСУ - "Магістральних газопроводів України", припинила повноваження генерального директора ОГТСУ Сергія Макогона, коли той перебував у відрядженні.

Цьому передували інсайди щодо намагання влади перепризначити керівника ОГТСУ, посадивши в це крісло свою людину.

Національна комісія, що здійснює держрегулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) намагалася пояснити Міністерству енергетики, що влада йде на відверте порушення закону та міжнародних зобов'язань. І це ставить під загрозу сертифікацію газотранспортної системи України. А відтак, і контракт на транзит російського газу.

У відповідь Міненерго нашвидкуруч підготувало листа посольствам, де на кількох сторінках розповідало про необхідність реформи ОГТСУ, про плани здійснення цієї реформи і про необхідність терміново змінити менеджмент компанії.

Наслідки звільнення Сергія Макогона не забарилися.

25 вересня посли G7 в Україні заявили про втручання української влади в управління ТОВ "Оператор газотранспортної системи України".

Крім того, як випливало із заяви послів, ситуація зі звільненням керівника ОГТСУ може незабаром знову повторитися, в іншій державній компанії - НЕК "Укренерго". Можна припустити, що йшлося про спроби держави втрутитися в призначення керівника "Укренерго", оскільки в даній компанії, на відміну від багатьох інших держкомпаній, з грудня 2021 року функціонує наглядова рада.

Нагадаємо, у березні 2015 року Світовий банк і Секретаріат Енергетичного Співтовариства узгодили План заходів щодо реформування газового сектору України, який згодом було затверджено Урядом України.

У 2016 році План заходів щодо реформування газового сектору включно з реформою корпоративного врядування компанії став частиною зобов’язань України за кредитними угодами з Європейським банком реконструкції та розвитку (ЄБРР). Зовнішні стейкхолдери визнали виконання цього плану необхідним кроком для інтеграції України в Європейський Союз, а успішність реформи корпоративного врядування – важливою запорукою безпеки постачань газу в Україні та Європі.

Реформа ставила на меті впровадження правил і процедур, що відповідають найкращим світовим практикам, у першу чергу – Керівним принципам ОЕСР щодо корпоративного врядування на підприємствах державної форми власності (Керівні принципи ОЕСР) і Принципам корпоративного управління ОЕСР.

Ключовими складовими елементами належного корпоративного врядування було визначено:

  • наявність повноцінних та ефективних органів управління,
  • чіткий розподіл повноважень;
  • функціонування системи внутрішнього контролю;
  • усунення політичного впливу;
  • створення рівних з приватними компаніями умов на ринку.

"Якщо ми хочемо зберегти шанси на відбудову країни з допомогою партнерів, нам треба відучити владу діяти так, як учать радянські анекдоти. В одному з них персонажі мультфільму Чебурашка і крокодил Гена мстилися піонерам, надягаючи кожному на голову залізний люк із вигуком "А ось його пілотка!"", - пише Микола Тесля .у своїй статті на ZN.UA - "Конфлікт із західними партнерами назріває. Подякуємо енергетикам".

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі