Лідери громад мають самостійно залучати кредити, якщо в них бракує податкових надходжень. Таку ідею озвучив перший заступник міністра фінансів Денис Улютін на конференції «Міста для людей. Можливості для фінансування муніципального сектору під час війни та у період відбудови», повідомляє сайт міністерства.
«Виклики воєнного стану обумовлюють необхідність постійного пошуку додаткових ресурсів до місцевих бюджетів, які на сьогодні не мають достатньо коштів на відновлення належного функціонування місцевої інфраструктури, надання базових послуг громадянам або реалізації інвестиційних проєктів у громадах. Кредитний ресурс є рішенням для таких задач за умови його ефективного використання», - зазначив Денис Улютін під час виступу перед мерами міст, керівниками сільських і селищних рад, керівниками комунальних підприємств із центральних регіонів України, зокрема Київської, Вінницької, Житомирської, Чернігівської, Сумської, Черкаської та Кіровоградської областей.
На думку чиновника, сьогодні кредити є альтернативою податковим надходженням до місцевих бюджетів. Він запропонував очільникам селищних і сільських рад самостійно залучати кошти у національних банків інших держав та міжнародних фінансових організацій.
«Якщо раніше доступ до таких кредитних ресурсів мали лише обласні та міські ради, то нині змінами до бюджетного законодавства унормовано право і для селищних та сільських рад здійснювати місцеві запозичення та надавати місцеві гарантії. Ми наразі опрацьовуємо механіку цього процесу для забезпечення необхідного балансу між спрощенням процедур та урахуванням ризиків», - зазначив перший заступник міністра фінансів.
При цьому станом на 31 серпня 2023 року державний та гарантований державою борг України становив 4 897,56 млрд грн або 133,93 млрд дол.
Денис Улютін порадив напрацьовувати середньостроковий інвестиційний план розвитку територіальної громади і вже під цю визначену модель залучати ресурс у вигляді кредиту.
«Це не тільки підготувати технічний документ та подати його Міністерству фінансів, а й розуміти, з якою метою береться цей кредит. Адже це не лише додаткові можливості для місцевих рад, але і висока відповідальність забезпечувати своєчасне та в повному обсязі виконання договірних зобов’язань перед фінансовими установами, у тому числі, міжнародними партнерами, а також ефективне управління місцевим та гарантованим боргом у середньостроковому періоді», - підсумував Денис Улютін.
Помітним каналом нарощування державного боргу під час війни, крім зовнішнього кредитного фінансування бюджету, стали й державні гарантії. Яка сума державних гарантій та, що має зробити уряд, аби зменшити їх фіскальні ризики, розповіла Тетяна Богдан у статті для ZN.UA «Державні борги і дефіцити воюючої країни». За 2022 року і чотири місяці 2023 року загальна сума державного і гарантованого боргу була еквівалентна 87,6% ВВП за 2022 року.