Автор вказує, що в один день, 7 вересня "Укрзалізниця" оголосила і провела екстрений тендер із закупівлі 60 тис. тонн дизельного палива, хоча зазвичай підготовка тендеру займає до двох місяців. Причиною поспіху була названа загроза національній безпеці у вигляді неможливості забезпечити потреби армії в залізничних перевезеннях.
За словами Куюна, єдина причина, з якої залізниця ледь не зупинилася через брак палива – це корупція.
Відзначається, що DT.UA писало про неминучі проблеми з паливом ще в середині серпня. Тоді був заблокований тендер на закупівлю 150 тис. тонн ДТ, яких би вистачило до кінця року.
Залишившись без великих поставок, Центр забезпечення виробництва (ЦЗВ) "Укрзалізниці" почав витягувати ресурси скрізь, де тільки міг: голова ЦЗВ Віталій Цвігун навіть купив у ОККО 10 тис. т дизпалива, яке відмовлявся брати раніше. У той же час, ЦЗВ оголосив 15 нових тендерів по 10 тис. тонн, але згідно з процедурою, найближчі торги відбудуться тільки 24 жовтня.
За словами Куюна, у компанії був тільки один вихід – позика. УЗ потрібно не менше 50 тисяч тонн палива, щоб протриматися до жовтневих тендерів. 4-5 вересня про паливну кризу в "Укрзалізниці" вже був обізнаний прем'єр, якого називають куратором в. о. глави компанії Євгена Кравцова.
Як зазначає автор, посилаючись на постачальників, повідомлення про проведення тендеру УЗ на 60 тис. тонн за переговорною процедурою було отримано ними вдень 7 вересня.
За словами Куюна, проведення екстреного тендеру – рідкісне явище. Закон "Про публічні закупівлі" передбачає такий спосіб закупівлі у разі потреби негайної ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій або надання Україною гуманітарної допомоги. Дані обставини повинні бути документально підтверджені, наприклад, рішенням РНБОУ, постановою, наказом або розпорядженням Кабміну.
В даному випадку, через тиждень формальна причина проведення екстреного тендеру невідома. За даними учасників торгів, в якості причини їм була озвучена "загроза національній безпеці".
Наголошується, що торги зайняли півгодини. Компанія "Анвітрейд" виграла 20 тис. т за ціною 23150–23450 грн/т, "Трейд Коммодіті" - 30 тис. т (23150–23200 грн/т), "Елемент-Нафта" - 10 тис. т (23200 грн/т). У торгах також брали участь представники ОККО, WOG і "Сокар". Загальний обсяг закупівлі становив майже 1,4 млрд грн.
Як вказує автор, закупівельні ціни можна вважати нормальними: за даними "Консалтингової групи А-95", середня ринкова ціна на великооптові партії дизпалива 7 вересня становила 23300 грн/т. Тим не менш, "Укрзалізниця" могла розраховувати на суттєву знижку.
"Укрзалізниця" - найбільший споживач дизпалива з обсягом 300 тис. т. Такий клієнт має всі підстави претендувати на істотні знижки (мінімум 500 грн/т). Порахуємо ефект. Зроблений раніше в DT.UA аналіз закупівель 195 тис. т ДП у компаній "Вог Аеро Джет" і "Трейд Коммодіті" у першому півріччі 2017 р. показав, що залізниця переплатила мінімум 163 млн грн. На цьому обсязі знижка 500 грн/т дала б економію ще 101,5 млн грн.", - йдеться в статті.
Експерт констатує, що сумарно компанія переплатила за пальне близько 275 млн грн. З урахуванням того, що прибуток УЗ у першому півріччі 2017-го становив 122,5 млн грн, фінансовий результат у разі економії міг би скласти майже 400 млн грн, або перевищити фактичний у 3,3 рази.
"Що заважає заощаджувати подібні суми? Існуюча система закупівель. Вона не лише вимиває з компанії величезні гроші, а й у вересні мало не призвела до надзвичайної ситуації - зупинки залізниці", - підкреслює автор.
На його думку, зміна нинішньої схеми невигідна чиновникам ЦЗВ та "Укрзалізниці". Прозора і ефективна для УЗ система закупівель позбавить їх корупційних заробітків.
"Тепер ситуація погіршилася. Після 7 вересня будь-які фокуси "залізничних" клерків можна буде прикрити "загрозою національній безпеці", - попереджає аналітик.
За його словами, компанії необхідні кадрові рішення і координація розробки зрозумілої усім цінової формули під керівництвом перших осіб УЗ і уряду.
"Автоматичний режим ціноутворення й поставок дасть змогу розширити коло постачальників за рахунок українських і зарубіжних виробників, міжнародних трейдерів, а отже, знизити ціну до мінімуму. А постійна паніка й біганина навколо кожної закупівлі забудуться, як страшний сон", - підсумовує фахівець.
Детальніше про проведений 7 вересня тендер "Укрзалізниці" та проблеми існуючої в компанії системи закупівель читайте у статті "Дизель під напругою" у тижневику "Дзеркало тижня. Україна".