Реорганізація дочірньої компанії «Нафтогазу» «Укртрансгаз» в публічне акціонерне товариство дозволить українським олігархам за «чисто символічну" суму 6,5 млрд грн взяти під контроль всю українську газотранспортну систему, вартість якої, за різними оцінками, коливається від 10 до 27 млрд дол Про це у своїй статті для ZN.UA пише оглядач з питань енергетики Алла Єрьоменко.
Як відомо, Кабмін за дорученням президента розпорядився реорганізувати дочірні компанії «Нафтогазу» - «Укртрансгаз» і «Укргазвидобування» - в публічні акціонерні товариства (ПАТ). Формально таким чином Україна виконує вимоги третього енергопакету ЄС. Неформально через акціонування «Укртрансгазу» відкривається прямий і порівняно дешевий доступ до української ГТС, відзначає оглядач.
Основні прибуткові підприємства газової галузі України - «Укртрансгаз» і «Укргазвидобування» - будуть готові до акціонування або, точніше, до приватизації до кінця 2012 року.
Як відомо, газотранспортна система, включаючи найбільшу в Європі мережу підземних сховищ газу (ПСГ), просто передано в управління НАКу, а точніше - «Укртрансгазу». Але формально вона залишається у власності держави. Тож і «Укртрансгазу» реально належать тільки офіси його регіональних управлінь, компресорні і газоперекачувальні станції, деякі ділянки газопроводів.
«Запитайте: який тоді сенс у зміні статусу« Укртрансгазу »- з дочірнього підприємства НАКу в ПАТ під крилом того ж« Нафтогазу »? Сенс є. І найвірогідніша версія: через приватизацію ПАТ «Укртрансгаз» відкривається малоограніченний і практично безконтрольний (з боку як Кабміну, так і українського суспільства) доступ до ГТС України», - відзначає автор статті.
Мета і предмет діяльності «Укртрансгазу» стандартні - транспортування газу, задоволення потреб промислових і побутових споживачів у сировині та паливно-енергетичних ресурсах; отримання прибутку, зокрема, від надання послуг із транспортування і зберігання природного газу, і здійснення транзитних експортних поставок газу
Купівля акцій ПАТ «Укртрансгаз» - прямий і порівняно дешевий шлях до вітчизняної ГТС, то маю на увазі розмір статутного капіталу ПАТ: 6 494 611 600,00 грн. Номінал однієї акції - 1 грн. Тобто кількість акцій - 6 494 611 600 штук. Акції буде випущено прості іменні в бездокументарній формі.
Наступний крок - акції НАКу (які їй як засновнику поки ще належать) обміняють на 100% акцій «Укртрансгазу» після реєстрації випуску його акцій.
Автор статті нагадує, що свого часу міськ- і облгази в аналогічній ситуації отримали в безроздільне управління регіональні газорозподільні мережі - практично даром і на необмежений термін.
«Свого часу ситуація з облгазами була схожою. З тією лише суттєвою різницею, що її ніхто не узаконив і не обставив рішеннями та наказами, як це роблять сьогодні стосовно «Нафтогазу» та його дочірніх компаній. Але все одно акціоновані «три стільці» облгазів безоплатно (!) управляють регіональними газорозподільними мережами країни і таким чином «сидять» майже на початку зворотних грошових потоків - платежів за газ, що стікаються в ті ж облгази», - зазначає оглядач.
«Так що це не гротеск, а одна з найімовірніших версій: всього за 6,5 млрд. грн. (тобто менш як за 1 млрд. дол.) допущені до приватизації «Укртрансгазу» зможуть як «безплатний додаток» отримати в розпорядження всю українську ГТС, включаючи ПСГ. Оціночна вартість цього майна, за різними версіями, коливається від 10 до 27 млрд. дол», - йдеться в статті.
Подоробності читайте у свіжому номері «Дзеркала тижня. Україна» в статті Алли Єрьоменко «Як бонус додається ГТС ...». !zn
Читайте також:
«Нафтогаз» почав підготовку до продажу ГТС
«Газпром» може вплинути на реструктуризацію «Нафтогазу»
«Нафтогаз Україна» хотів би вийти на IPO в 2012-2013 роках
Україна надала доступ до своєї ГТС приватному бізнесу
Бойко планує продати чверть «Нафтогазу» за 5-6 млрд доларів