У Росії заявили, що Кремль ще не ухвалив остаточного рішення щодо продовження «зернової угоди», хоча раніше МЗС РФ неодноразово заявляло про відсутність підстав для цього. При цьому ООН наголошує на необхідності продовження дії «зернової угоди» після 17 липня, передає Reuters.
«Ви знаєте, що рішення офіційно ми не оголошували. Ми повідовимо про нього своєчасно, поки ще є час. Також поки ще залишається час для того, щоб виконати ту частину домовленостей, які стосуються нашої країни», – заявив прессекретар президента РФ Дмітрій Пєсков 5 липня, відповідаючи на запитання щодо долі «зернової угоди».
Згідно з Чорноморською зерновою ініціативою, Росія гарантувала безпеку суден з зерном, що прямують до українських портів та з них через підконтрольні їй води.
Під час підписання угоди в липні 2022 року Організація Об'єднаних Націй і Росія також підписали меморандум про взаєморозуміння, в якому ООН взяла на себе зобов'язання сприяти безперешкодному доступу російських добрив та інших продуктів на світові ринки.
«Нам потрібно продовжувати знижувати ціни і мати стабільні ринки продовольства і добрив у світі. Організація Об'єднаних Націй і надалі готова докладати всіх зусиль для продовження дії цих угод («зернової угоди» та меморандуму з РФ)», – заявивла високопосадовець ООН з питань торгівлі Ребекка Грінспан.
Грінспан сказала, що вона може поїхати до Москви, щоб зустрітися з офіційними особами до закінчення терміну дії угоди. Росія заявляє, що для виконання меморандуму необхідно виконати кілька умов, включаючи повернення «Россєльхозбанка») до міжнародної банківської платіжної системи SWIFT.
Раніше видання Financial Times повідомило, що ЄС розглядає пропозицію створити дочірню компанію банку, щоб знову підключити його до глобальної фінансової мережі – як стимул для Москви продовжити угоду. Проте наступного дня речниця МЗС РФ Марія Захарова заявила, що альтернативи відновленню повного доступу «Россєльхозбанка» до SWIFT немає.
Нагадаємо, що попри номінальне продовження дії «зернової угоди», Росія тривалий час свідомо блокує прохід суден, навантажених українським зерном, через Босфор до точок кінцевого призначення.