Середня ціна на олію за рік зросла більш ніж на 60%. Причина у відсутності конкуренції на ринку, пишуть Галина Верцимаха та Анжеліка Ізотова у статті «Ціни на цукор, яйця та олію — вище неба, ефективність АМКУ — нижче плінтуса» для ZN.UA. Експерти пояснили, що ринок має явну олігопольну структуру, яка характеризується домінуванням двох основних гравців: дочірнього підприємства «Сантрейд» та ТОВ «Кернел-Трейд» із загальною часткою ринку понад 50%.
Щорічно в обох виробників при одночасному зниженні цін експорту відбувається синхронне зростання цін на олію на внутрішньому ринку. Це може свідчити про субсидування дешевої експортної олії на конкурентних іноземних ринках за рахунок дорогої для внутрішнього споживача.
Автори зазначили, що оскільки ситуація на ринку має системний характер, Антимонопольний комітет (АМКУ) давно мав визначитися, чи є там порушення (зловживання монопольним становищем чи картельна змова учасників ринку). Якщо так, оперативно вжити вичерпних заходів, щоб його припинити і не допустити вчинення таких порушень у майбутньому. І обов'язково покарати порушників та дозволити потерпілим споживачам стягнути з них переплачені гроші у подвійному розмірі.
Однак АМКУ, маючи вагомий масив інформації в багаторічній динаміці про структуру ринку, стан конкуренції на ньому, поведінку учасників, з 2016 року так і не зміг дійти остаточних висновків за результатами такого тривалого та «поглибленого» дослідження.
Нагадаємо, Україна є одним із найбільших світових експортерів соняшникової олії, а рівень світових цін значно впливає на формування вартості продукту всередині країни. Різке зростання світових цін на рослинні олії, цукор та зернові у травні цього року досягло найвищого значення з вересня 2011 року.
За даними Держстату, ціни на соняшникову олію та цукор в Україні в червні у порівнянні з червнем 2020 року підвищилися на 80,3% та 70,1% відповідно.