Відгриміли вибори, а з ними й усі передвиборні проекти запобігання перед виборцями. Посильним внеском Податкової служби в цей процес став показовий проект перейменування низки звичних віконець з приймання податкової звітності на «Центри обслуговування платників податків».
Треба визнати, що останнім часом Податкова служба багато чого у своїй діяльності перебудовує відповідно до розумних підходів, але цей «будівельний» проект явно не встигли наповнити належним змістом. Можливо, це буде зроблено трохи згодом. Тоді спробуємо поговорити, чого ж насправді хочеться. І це, хоч як дивно, будуть досить тривіальні речі.
Насамперед, сумнівно, що в наших умовах ці наглядові органи повинні мати аж таку послужливу назву. Імовірно, це данина західній моді. Але там візит платника податків у такі місця супроводжується відповідними очікуваннями, а тому не з’являється випадкового роздвоєння у свідомості. Тим часом у нас практика зовсім інша, і з показною ввічливістю треба бути дуже обережними. Можна й районну прокуратуру перейменувати на «центр правової допомоги», але чи зміниться від цього результат звернення за цією адресою?
Далі були красиві надувні кульки, поручні з нержавіючої сталі, показові фронтальні пандуси для інвалідів, які патріотично прийдуть сплатити податки. Виникає запитання, чи дійсно повинна мати пристойний вигляд державна установа, в яку ти приніс звіт чи прохання? Безперечно, повинна. Але вона не повинна викликати почуття сум’яття в пересічного громадянина, який прийшов зі скромними результатами своєї фінансової діяльності і таким самим податковим звітом. Не повинна породжувати сумнівів щодо подальшого використання його податків. Бо кожен живе по-різному, і масштаб доброчинних звершень вищого керівництва не завжди зрозумілий простому платникові податків. Причому якщо до зовнішнього вигляду віконець з приймання звітності ще можна звикнути, то розташоване поруч управління податкової міліції відверто вражає своїм виглядом: «Облиш надію кожен, хто увійде…». Ці автоматичні двері й дзеркальні ліфти, ймовірно, мають заздалегідь підказати «ціну вирішення питання».
Індивідуальна електронна черга на обслуговування. А можна повернути питання так, щоб позбутися черги як такої? Наприклад, зараховувати неподаний звіт як поданий із нульовими показниками? У результаті зникла б черга з безлічі відвідувачів з пустографками. Адже приймають соціальні фонди заяви: «Підприємство тимчасово не веде діяльності». Минув звітний період, декларації не подано, реєструємо нульові показники. Хочеш поновити звітність - подавай коригувальну декларацію з усіма належними санкціями. Зустрічна перевірка показала наявність господарської діяльності - отримай відповідні штрафи. Але штрафувати за порушення строків при подаванні пустушок - це ж ніби несолідно у нинішній вік інтелектуальних камеральних перевірок.
Слід обговорити, чи варто в рядових податкових інспекціях узагалі утримувати консультаційні відділи, які дають «всеосяжні» консультації у формі цитування податкових законів. Чи не є це глузуванням з грамотного платника податків, який уміє читати й писати. Можливо, варто розподілити інтелектуальні функції консультаційних відділів за рівнями ієрархії. Якщо в
рядовій податковій інспекції можна роз’яснювати положення законів приватному підприємцеві, який Податкового кодексу в очі не бачив, то паралельно слід вказати, з якого рівня ієрархії може починати діалог людина з початковою юридичною освітою. Щоб дістати відповідь по суті, а не у формі відписки, що вкладається в календарний термін. Та ще щоб було видно логіку обґрунтування кінцевої відповіді, а все це разом відповідало б початковому запитанню. Що рідко трапляється.
І це все екскурсія лише зовнішньою частиною «будівельного» проекту «Центр обслуговування платників податків». А що вже воно буде, коли ми зайдемо всередину… А ми туди обов’язково зайдемо. Про що - в наступних публікаціях.