Про це в своїй статті для ZN.UA пише кандидат юридичних наук, доцент Данило Гетманцев.
Експерт відзначає, що розробники законопроекту розраховують обсяг податкових надходжень від «нового диво-податку», не виходячи за межі чотирьох елементарних арифметичних дій. «Але, на жаль, ефективність оподаткування залежить і від деяких інших обставин. Наприклад, перспективи існування об’єкта оподаткування як такого після запровадження податку», - пише автор.
Він пояснює, що на розрахунки з офшорними компаніями вже сьогодні встановлено 15-відсотковий податок. «Адже витрати за такими операціями лягають у рахунок зменшення прибутку платника податків тільки частково - в обсязі 85%. Уже ця абсолютно обґрунтована норма, що відповідає практиці правового регулювання закордонних країн, сама собою істотно зменшила обсяг прямих (підкреслюємо - прямих) операцій із компаніями з офшорних юрисдикцій, зробивши їх практично повністю безглуздими для вітчизняного бізнесу, що працює на загальній системі оподаткування».
Водночас, підкреслює автор, бізнесменові нічого не заважало після введення норми поставити між українським резидентом і офшорною компанією компанію посередника - нерезидента з респектабельної юрисдикції, що і було зроблено багатьма.
Разом з тим, за його словами, певна кількість прямих операцій з офшорними юрисдикціями не втратили своєї економічної привабливості для окремих видів суб'єктів, що продиктовано, в першу чергу, конкретними умовами їх господарювання.
«Але що ж переконує команду Сергія Леонідовича в тому, що вітчизняний бізнес, який використовує офшорні схеми, не переформатується під вимоги запропонованої законодавчої ініціативи, пустивши фінансові потоки не прямо на офшори, а через уже згадані вище респектабельні юрисдикції? Адже, крім усього, така схема роботи хоч і трохи дорожча, проте, без сумніву, безпечніша для роботи»,- зазначає автор статті.
При цьому Д. Гетманцев говорить, що оподаткувати вже наявні контракти з офшорними юрисдикціями неможливо, оскільки закон не поширюється на правовідносини, що виникли до його прийняття. «Тому підписання договорів цесії або односторонній залік зустрічних однорідних вимог цілком може бути оформлений, дивним чином, за один день до набрання законом чинності. Адже такі угоди не реєструються, що дає їх сторонам досить широкий маневр для визначення дати їх підписання», - пояснює він.
У той же час експерт не згоден з критиками запропонованого законопроекту, що стверджують, що платежі офшорним компаніям не можуть бути об'єктом оподаткування, оскільки податок є одним з найефективніших механізмів управління не тільки економічними, але і соціальними процесами в суспільстві.
« Тому податком можна, без жодного перебільшення, обкласти все. Досить лише правильно позначити об’єкт оподаткування, попрацювати над адмініструванням, прорахувати соціально-економічний ефект від його впровадження. Тобто зробити те, результату чого зі свічкою не знайти у запропонованій законодавчій ініціативі».
«Можливо, Сергія Тігіпка супроводжує лихий фатум, можливо, податки - це взагалі не його стихія, може, його підводить команда, але дивним чином кожна законодавча ініціатива міністра на ниві оподаткування, від легалізації зарплат і до оподаткування операцій із офшорами, перетворюється на відвертий фарс, прихований за ширмою гучного й гарного піару. Можливо, сильному українцеві потрібно всерйоз подумати про виявлення своїх талантів в іншій галузі?»- пише Д. Гетманцев.
На його переконання, сьогодні з високою часткою ймовірності можна прогнозувати, що «друга серія серіалу «Врятувати Пенсійний фонд», режисером якого є Сергій Леонідович, найменше здатна викликати наповнення останнього, загрожуючи лише додатковим, але, слава богу, нетривалим головним болем вітчизняним підприємцям» .
«У кожному разі, ми б не радили поки що п. Тігіпку начищати до блиску свої черевики, готуючись отримувати Нобелівську премію за видатні досягнення в галузі експериментального податкового регулювання», - резюмує автор.
Детальніше читайте в свіжому випуску «Дзеркала тижня. Україна» в статті Данила Гетманцева «Офшорний статус і надходження до бюджету».