Ситуація зі сплатою в Україні роздрібного акцизу на нафтопродукти, за рахунок якого у Кабінеті міністрів розраховують створити фонд ремонту доріг, близька до точки неповернення. Про це йдеться у статті заступника директора ТОВ "Консалтингова група А-95" Артема Куюна для DT.UA.
Як зазначає автор, безконтрольність та безкарність власників нелегальних заправних пунктів призвела до того, що ця форма збуту палива стала провідною силою на українському ринку. В результаті, в першому кварталі нинішнього року український бюджет так і не отримав 2 млрд гривень паливного акцизу, які повинні були надійти в його розпорядження згідно з оцінками експертів.
За словами Куюна, в нинішніх умовах добропорядні реалізатори ПММ не можуть конкурувати з "підзаборниками", які ведуть свій бізнес зі значно меншими витратами.
"Бескасова торгівля дає 1,27 грн акцизу і близько 45 коп ПДВ, що становить вже 20% від роздрібної ціни. Плюс фактична відсутність інвестиційних витрат, адже землю під такі об'єкти захоплюють, а не купують або орендують. Нереальність конкуренції з таким супротивником затягує у вир "сірого" сектору все нових операторів, які ще вчора працювали "в білу", - зазначає він.
Згідно з поданими автором цифрами, без сплати паливного акцизу в роздробі реалізується приблизно 40% обсягів палива. У Києві цей показник досягає позначки в 60%. У грошовому обчисленні обсяги реалізованого палива за 4 місяці 2016 року складають майже 16 млн євро.
Незважаючи на критичність ситуації, ГФС України не вживає активних заходів для боротьби з нелегальним збутом ПММ. За словами автора, відомство навіть не здатне оцінити масштабу ситуації, тому що не може зіставити обсяги реального відпуску палива та надходження роздрібних акцизів до бюджету.
Як зазначає Куюн, посилаючись на думку експертів, найбільш логічним рішенням проблеми могло б стати включення ставки роздрібного акцизу в загальний акциз на нафтопродукти, який дав би в руки уряду інструмент щодо розподілу коштів на ремонт доріг в тих чи інших регіонах.
Як повідомлялося раніше, уряд розглядає можливість створення спеціального фонду фінансування будівництва та ремонту доріг, який буде наповнюватися за рахунок акцизів. За словами Володимира Гройсмана, перспективи створення подібної структури, навіть після її опрацювання Кабміном, будуть ще довго обговорюватися в Раді.
Детальніше про проблеми збору в Україні роздрібного акцизу на нафтопродукти читайте у статті Артема Куюна "Дороги йдуть наліво" для "Дзеркала Тижня. Україна".