Nike припинила продаж свого спортивного одягу в Росію невдовзі після того, як Москва почала повномасштабне вторгнення в Україну понад два роки тому. Але це не зупинило footballstore.ru, інтернет-магазин спортивних товарів, який належить російському футбольному клубу «Зеніт».
Серед десятків товарів під брендом Nike, які пропонує сайт, є футбольні бутси Phantom GT2 Elite від американського виробника спортивного одягу за 29 999 рублів, або близько 330 доларів. Агенція Reuters провела розслідування, у якому розібралась, як брендові товари потрапляють на полиці російських магазинів.
Чоловік, який привіз це взуття до Росії — Війнанд Герінкс, 40-річний громадянин Нідерландів, який живе в Москві. З початку конфлікту Герінкс побудував процвітаючий бізнес, який забезпечує російських споживачів західними товарами, виробники яких покинули Росію
«Nike не хоче, щоб їхня продукція постачалася до Росії. Але вони також не говорять нам не робити цього», — сказав Герінкс Reuters у відеодзвінку зі свого офісу у передмісті Москви, де на полицях стоять ящики з взуттям західних брендів.
Обидві компанії – Nike і LEGO– повідомили виданню, що не дозволяли Герінксу імпортувати свої товари до Росії.
Вивчивши митні дані, корпоративні записи та внутрішні документи компанії, а також поговоривши із самим Герінксом, Reuters дізналася, як його бізнес отримує фірмові товари, зокрема Nike і LEGO: він використовує в якості покупців посередників, які не мають явного зв’язку з Росією, а потім доставляє товари до Росії – переважно через Туреччину – і, нарешті, роздрібним торговцям у Росії.
Згідно з аналізом проведених виданням митних даних, є принаймні десятки фірм, подібних до фірм Герінкса, які використовують методи сірого ринку для доставки західних товарів до Росії. Його бізнес показує, як спроби західних урядів і брендів ізолювати російську економіку розбиваються об реальність глобального бізнесу: там, де є попит, хтось його задовольнить.
Обмеження західних урядів здебільшого стосуються промислових продуктів, які можна використовувати для створення зброї для російської військової машини. Такі продукти зазвичай підпадають під санкції США та Європейського Союзу. Герінкс сказав, що він зосереджений на споживчих товарах, на які не поширюються санкції. Але такі компанії, як його, опосередковано допомагають російській економіці: споживачі досі можуть купувати іноземні товари, до яких вони звикли після краху комунізму більше покоління тому. Митні дані, показали, наприклад, що вартість імпортованих до Росії товарів Nike різко впала на 81% у 2022 році до – 21 мільйона доларів, але відновилася у 2023 році: щонайменше до 74 мільйонів доларів.
Гігант спортивного одягу заявив, що не постачав фірмі Герінгса, або будь-якому пов'язаному з ним бізнесу.
«Ми більше не маємо фізичних або цифрових роздрібних операцій у Росі. Ми не доставляємо будь-які продукти до Росії, а також не уповноважуємо жодних торгових партнерів розповсюджувати продукти там», — йдеться в заяві.
У компанії також зазначили, що мають спеціальну команду для розслідування несанкціонованих каналів розповсюдження. Водночас, речник Nike не відповів на запитання про те, як продукти потрапляють до Росії.
У середині 2022 року, після вторгнення Москви в Україну, Nike оголосила, що йде з Росії, а LEGO заявила, що закриває свій російський бізнес .
Оскільки світові бренди припинили продажі або припинили експорт через вторгнення, Росія дозволила компаніям імпортувати продукцію з-за кордону без дозволу власника торгової марки. Росія заявила, що її так званий паралельний імпорт до кінця 2023 року склав понад 70 мільярдів доларів.
Деякі спеціалісти з правових питань кажуть, що для західних брендів подавати позов відповідно до російського законодавства було б складно. І що інших юридичних варіантів для брендів, які намагаються захистити права інтелектуальної власності, котрі зазвичай пов’язані з територією, де відбулося порушення, практично не існує.
«Наявність на полицях західних брендів дозволяє російському президенту Владіміру Путіну спроектувати повідомлення про те, що війна не підриває «нормальне життя» російського середнього класу», – вважає Сєргєй Гур’єв, російський економіст, проректор паризького університету Sciences Po.
За його словами, у російській компанії Герінкса працюють 82 співробітники, і її прогнозований прибуток у 2024 році сягне щонайменше 37 мільйонів доларів. Торік, згідно зі звітністю компанії, він склав 23,7 мільйона доларів.
На момент вторгнення Росії в Україну у 2022 році Герінкс працював у московському офісі німецької компанії Hellmann Worldwide Logistics. За його словами, він керував командою з понад 20 осіб у Hellmann, яка обслуговувала іноземні компанії, котрі хотіли здійснювати продажі в Росії, не створюючи місцевих офісів.
Hellmann швидко вирішив залишити Росію. Однік Герінкс залишився. Раніше він одружився з росіянкою, з якою має дітей.
«Наше життя тут. Все, що у нас є, ми побудували тут», – сказав він.
В квітні 2022 року він став власником однієї з російських компаній Hellmann, перейменував її в Herinckx Trade Solutions Rus і зареєстрував її на ім’я своєї дружини. Спочатку Herinckx у своєму маркетингу навіть використовував сервери електронної пошти Hellmann і варіант логотипу Hellmann.
І Герінкс, і Hellmann стверджували, що мають тимчасову угоду, яка дозволяє голландцю використовувати частину інфраструктури його старого роботодавця. В Hellmann повідомили, що угода про використання її логотипу закінчилася в жовтні 2022 року, і що після цього його інтелектуальна власність використовувалася без згоди компанії. Герінкс заявив, що це була прикра помилка і припинив використовувати логотипи Hellmann у січні 2024 року. У компанії стверджують, що не мають жодного відношення до бізнесу Герінкса та не ведуть операційний бізнес в Росії.
Серед товарів, які компанія Herinckx доставляє до Росії, є також спортивне взуття Reebok і наручні годинники Emporio Armani. Герінккс говорить, що не має дозволу від цих двох брендів. Armani Group заявила, що припинила авторизовані поставки російським дистриб'юторам і не знає, яким чином Herinckx Trade Solutions Rus отримує товари. Власник Reebok Authentic Brands Group, який у 2022 році заявив, що призупинив усі фірмові магазини та діяльність електронної комерції в Росії, не відповів на запит про коментарі.
Фірма голландця публічно не розголошує своїх клієнтів. Але Reuters з’ясувала, що серед її клієнтів є деякі з найбільших російських мереж супермаркетів та інтернет-магазинів.
Герінкс називає свою фірму доброчесною компанією, яка також займається благодійністю. На запитання, чому він вирішив публічно говорити про свою діяльність, він сказав: «Те, що ми робимо, дуже круто, ми пишаємося цим».
Серед його досягнень – імпорт конструкторів Lego. Датська фірма заявила, що суворо дотримується своєї політики не продавати продукцію до Росії. Під час продажів як роздрібним торговцям, так і дистриб’юторам, він пише в контракті, що вони не повинні перепродавати товари в Росію.
Щоб уникнути цього, Герінкс створив ланцюжок посередників між LEGO і Росією. Деякі конструктори Lego, які він купує, спершу купує у виробника компанія в Європі, яка не має відношення до його бізнесу, Він відмовився назвати компанію. Потім він купує конструктори у цієї компанії, використовуючи зареєстровану в Нідерландах компанію, власником якої він є, під назвою HTS Europe BV.
За словами Герінкса, потім товари перевозяться вантажівками прямо з Європи в Росію, проходячи дорогою митний контроль.
Опинившись у Росії, LEGO переходить під контроль російського бізнесу Herinckx, Герінкс розповів Reuters, що постачав LEGO приблизно 48 російським фірмам, переважно спеціалізованим роздрібним торговцям іграшками.
«Мої діти граються в конструктори LEGO. Я не маю нічого проти того, щоб інші діти так само ними гралися», — сказав Герінкс.
«Ми стурбовані інформацією про цей потік товарів, враховуючи, що ми припинили доставку продукції LEGO в Росію в березні 2022 року», — йдеться в заяві Lego Reuters. «Ми серйозно ставимося до цієї проблеми та вживаємо заходів, водночас гарантуючи дотримання місцевих законів і правил там, де ми продовжуємо працювати».
Деякі західні товари надходять через Туреччину – це улюблений центр імпорту до Росії з сірого ринку. Герінккс постачає Nike і деякі товари LEGO з Туреччини через компанію під назвою HTS Poer Dis Ticaret Limited Sirketi, яка, за його словами, закуповує товари у турецьких роздрібних торговців або дистриб'юторів. Він відмовився назвати їх імена.
Співзасновник HTS Poer Мурат Ербельгер заявив Reuters, що турецька компанія не має жодного стосунку до санкційних продуктів.
«Ми ведемо законний бізнес», — сказав він.
Ербельгер не відповів на запитання щодо зв’язків HTS Poer із Herinckx Trade Solutions. Управління комунікацій президента Туреччини не відповіло на запитання Reuters щодо товарів із сірого ринку, які надходять до Росії через Туреччину.
Митні дані за період з червня 2022 року по грудень 2023 року показали, що HTS Poer поставила в Росію продукцію Nike на суму щонайменше 4 мільйони доларів. Герінкс визнав, що, наскільки йому відомо, усі ці поставки товарів Nike призначалися для його компанії.
Після потрапляння в Росію, продукція Nike потрапляє до роздрібних клієнтів Herinckx. Серед них і footballstore.ru – роздрібний сайт, який на 100% належить футбольному клубу «Зеніт».
Клуб «Зеніт» спонсорується «Газпромом» – російською державною газовою компанією, а також частково належить «Газпромбанку», який перебуває під санкціями США щодо російського банківського сектора.
Торік повідомлялося, що росіський футбольний клуб «Зеніт» презентував нову форму, виробником якої є компанія Joma. З 2017 року іспанська компанія, що спеціалізується на випуску спортивного одягу та взуття, є офіційним технічним спонсором збірної України з футболу.
Про те, як працює російський “паралельний імпорт”, завдяки якому РФ досі купує обладнання для виробництва зброї, раніше розповідав Олександр Лємєнов.