ПрАТ "Коростенський завод залізобетонних шпал" ПАТ "Українська залізниця" 13 лютого відхилило пропозицію ТОВ "АТ Механіка" вартістю 84,46 млн грн з тендеру по закупівлі анкерів і оголосило про намір укласти угоду з ТОВ "ВМ трейдер" на суму 101,26 млн грн. Як зазначають "Наші гроші", залізничники відхилили пропозицію заводу, який пропонував анкери на 17% дешевше від очікуваної ціни тендеру 101,32 млн грн. та обрали фірму, яка запропонувала всього 0,06% знижки через те, що хотіли придбати анкери заздалегідь визначеного виробника – заводу, що належить народним депутатам від БПП Ярославу і Богдану Дубневичам.
Йдеться про 1,08 млн анкерів закладних АЗ-2 до пружних колійних скріплень КПП-5. Анкери мають бути виготовлені виключно за ТУ У 35.2-30268559-070:2007. Тендерна документація не дозволяла пропонувати еквівалентні товари, тому окрім ТОВ НВП "Корпорація КРТ" братів Дубневичів ніхто інший не може виготовляти анкери за вказаними техумовами, оскільки Дубневичі запатентували цю деталь.
В тендері приймали участь три компанії: ТОВ "ВМ Трейдер" і ТОВ "Ланіс Трейд" із саме такими анкерами АЗ-2 виробництва "Корпорації КРТ", які вимагав замовник, а також ТОВ "АТ Механіка" з еквівалентними анкерами АЗ-1-6 власного виробництва.
"АТ Механіка" запропонувала найнижчу ціну 84,46 млн грн., або 78 грн./шт. Це було на 20% дешевше від цін обох конкурентів, які встановили їх на майже однаковому рівні у 101 млн грн., або 94 грн./шт. При цьому ніхто не знижував ціну під час аукціону.
Однак найдешевшу "АТ Механіка" відхилили саме через те, що вона запропонувала еквівалент. У протоколі засідання тендерного комітету прямо сказано, що закупівля аналогів не передбачена. Це пояснили тим, що анкер АЗ-2 є елементом закладним у шпалу залізобетонну попередньо напружену типу СБ3 марки СБ3-0, а на неї надійшли заявки від потенційних замовників виключно з анкером АЗ-2 до пружних колійних скріплень КПП-5.
Водночас у 2017 році Старконстянтинівський завод "Укрзалізниці" купував анкери, прописавши в умовах "або еквівалент", і тоді завод відстоював в АМКУ позицію, що анкери Дубневичів і "Механіки" є еквівалентними з огляду на схожість технічних характеристик. Тоді дилер Дубневичів оскаржував в АМКУ допуск "Механіки" до тендеру, але адмінколегія погодилась з замовником. Проте після цього рішення АМКУ завод "Укрзалізниці" з невідомих причин відмінив закупівлю, у якій могла відбутись конкурентна боротьба.
Цього разу оскаржити умови закупівлі ніхто не міг, бо Коростеньський завод проводить закупівлю в "Прозорро" за допороговою процедурою, не вважаючи себе замовником у розумінні закону "Про публічні закупівлі". Це означає, що дискримінаційні вимоги на його торгах неможливо оскаржити в адмінколегії АМКУ, а жалітись на замовника можна лише в системі "Укрзалізниці", якій і належить Коростеньській завод.
Наразі очікується рішення про перемогу наступного за ціною учасника – "ВМ Трейдер". Обидва львівські дилери Дубневичів створені в січні 2019 року та пов'язані з ними ж. Зокрема фірма "ВМ Трейдер" належить директору Михайлу Врублевському, власнику та керівнику іншого дилера Дубневичів на тендерах залізниці – ТОВ "ВМ Трейдинг".
Нагадаємо, в січні НАБУ повідомило семи особам про підозру в заволодінні 93 млн грн. "Укрзалізниці" на закупівлі стрілочної продукції через "Корпорацію КРТ" Дубневичів.