Спроби депутатів Оппоблоку закріпити в новому законопроекті "Про концесії" норму про компенсації державою ризиків концесіонера - повністю нівелює саму суть концесії і створює пролом вбюджетной системі для вимивання державних коштів, повідомляє "Главред".
Приватного концесіонера така "страховка" буде стимулювати не розвивати бізнес, а створювати схеми для отримання компенсацій, - вважає народний депутат України Андрій Вадатурський. За його словами, з нового законопроекту роблять "безпрограшний бізнес" для певного кола концесіонерів.
"В додаток до того, що законопроектом №8125 "Про концесії" передбачається "конфіденційність" договору концесії та заборона розголошення його подробиць, ми можемо отримати недобросовісні угоди з наперед прихованими сумами на користь концесіонера. Це створить новий "безпрограшний бізнес". Наприклад, я пишу на початку року, що очікуваний прибуток - 100 млн. грн. Але з причини поганого менеджменту, отримую збитки і тепер за Законом платники податків повинні скинутися мені на хороше життя. Так не робиться. Бізнес - це завжди ризик. Не впевнений в прибутковості - займайся чимось іншим. Хочеш гарантій - шукай страховиків", - сказав депутат.
Він також розкритикував спроби колег протягнути в новий законопроект норму, за якою держоб'єкти можна буде віддати в приватні руки без конкурсу. Підставою буде лише те, що претендент вже користується держмайном, наприклад, за допомогою оренди.
"Держава також є підприємцем. Вона не повинно надавати комусь важливі об'єкти, тому що "він хороший хлопець". Якщо чинний орендар дійсно зацікавлений в об'єкті, то він дасть найвищу об'єктивну ціну серед конкурентів за конкурсом. Крім того, з цим механізмом ніхто не застрахує від переговорів зі "своїми". З урахуванням конфіденційності договору концесії, це дозволить повністю приховати від громадськості інформацію про те, за яку суму передали в концесію стратегічне підприємство - за 100 млн. грн. або за 1 грн.", - пояснив депутат.
Раніше ЗМІ писали про те, що новий законопроект "Про концесії" дозволить роздати приватникам, в тому числі, стратегічні підприємства України, зокрема, держпорти України і на умовах, повністю невигідних державі. За деякими портів не знадобиться проводити конкурс. Наприклад,єдиний глибоководна гавань України - ДП МТП "Южний" завдяки нормі про прямих переговорах "автоматично" буде передана компанії "Портінвест", що належить Рінату Ахметову. "Портінвест" тривалий час користується активами "Південного" і тому зможе претендувати на те, щоб забрати порт на 49 років без конкурсу.
На думку Андрія Вадатурського, те, що новий законопроект не прийняли досі, говорить про те, що ключові сили в країні ще не домовилися про розподіл майна, яке уряд планує здавати в концесію.
"В Україні все ще є велика цінність об'єктів державного майна, а відповідно і зацікавленість різних сил в його фактичній приватизації. Тому різні партії та окремі особи хочуть закласти в Закон різні важелі, які нададуть їм перевагу в реалізації концесії. Фактично це є банальні торги", - резюмував депутат.
Довідка: на недавньому засіданні Комітету Верховної Ради України з питань економічної політики, депутати не змогли досягти консенсусу щодо проекту закону № 8125 "Про концесії". Зокрема, народний депутат від Опозиційного блоку Юрій Воропаєв запропонував внести в закон норму про концесії на підставі прямих договорів держави з концесіонером, минаючи конкурсну процедуру. Також Воропаєв запропонував поширити на всі галузі економіки норму про компенсацію державою ризиків концесіонера. Крім того, у разі концесії портів Воропаєв пропонує включати в договір всю портову інфраструктуру, а не лише окремі об'єкти.