NYT: Росія втрачає тяжко здобутий прогрес через війну проти України

05 грудня, 2022, 19:20 Роздрукувати
Відправити
Відправити

Російська економіка не розвалилася, але відтік західних компаній перекреслює десятиліття розвитку, а експерти кажуть, що найгірше для Москви ще попереду.

Валєрій Володін працював зварювальником на заводі Volkswagen в західній частині Росії. Більшу частину літа він провів на «дачі», обробляючи город і доглядаючи дітей. У 41-річного росіянина не було іншого вибору. Завод закрили ще в березні. Volkswagen стала однією з більш ніж тисячі міжнародних компаній, які зупинили свою діяльність в Росії через вторгнення в Україну.

З того часу німецький виробник автомобілів шукає покупців для своїх російських активів, а Володін сидить вдома. Про це пише New York Times, додаючи, що російський зварювальник все ще навідується на завод і отримує 800 доларів щомісяця.

«Ми ходимо на роботу, але завод стоїть порожній», - сказав він, додавши, що насправді не проти такої перерви у фізично тяжкій роботі. Однак, тепер росіянин зізнається, що не знає, яким буде його майбутнє.

«Ми поки що живемо від дня до дня», - сказав він.

New York Times пише, що така ж доля, як і у Володіна, спіткала сотень тисяч робітників по всій Росії після того, як Захід запровадив санкції, покликані підірвати здатність Москви вести війну і скоротити підтримку Владіміра Путіна. Через більш ніж 9 місяців після початку вторгнення ані воєнні зусилля Росії, ані її економіка не розвалилися. Економічний біль, який відчувають росіяни, теж доволі обмежений. Путін уник внутрішнього тиску, який би загрожував його правлінню.

«Але вплив того, що дехто називає найбільш скоординованими і глибокими економічними санкціями в сучасній історії, відбиваються на громадах по всій Росії. І цілком можливо, що найгірше ще попереду», - пише видання.

Читайте також: У Bloomberg розповіли, на що націлений дев'ятий пакет санкцій ЄС

Санкції загнали в глухий кут безуспішні спроби Росії модернізувати свою економіку з метою наздогнати європейські стандарти життя після падіння СРСР. Так вважає директор Центру постіндустріальних досліджень у Вашингтоні Владіслав Інозємцев. На його думку, надії на те, що країна зможе стати сучасною і процвітаючою в короткостроковій перспективі, випарувалися.

«Зараз гасло - це «Не допустити ще більшого погіршення ситуації». І це серйозна зміна. Навіть уряд більше не робить ставку на національний розвиток», - сказав Інозємцев.

Він додав, що за вуаллю нормальності втрачаються ключові рушії економічного зростання, такі як поширення технологій і інвестування.

«Це схоже на торт, який кинули на стіл. І він зовні все ще має більш-менш нормальний вигляд. Але всередині все зіпсувалося», - пояснив експерт.

Найбільш помітний і радикальний вплив відчула на собі промисловість, яка давала роботу 10 мільйонам росіян. Раніше вона була в центрі амбітної програми Путіна диверсифікувати економіку, щоб зробити її менш залежною від експорту нафти і газу. На сферу автомобілебудування припадає великий відсоток цих працівників. На автомобільних заводах Росії працювали 300 тисяч росіян, про що свідчить офіційна державна статистика. А профспілки кажуть, що ще 3,5 мільйони людей так чи інакше пов’язані з індустрією. До вересня виробництво автомобільної промисловості в Росії впало на 77% у річному вимірі. А продажі автомобілів обвалилися на 60% у порівнянні з аналогічним періодом в 2021 році. Головна причина в тому, що російські компанії дуже сильно залежать від західних компонентів. Навіть Путін визнав цю проблему минулого тижня, коли сказав, що в деяких секторах залежність від імпортних деталей сягає 90%.

«Щоб адаптуватися, Росія замикається в собі, розриваючи зв’язки з усім світом і будуючи економічну модель, подібну до тієї, на яку перейшов Іран. Згідно з нею, політична легітимність спирається за забезпеченні громадян базовими речами, а не на трансформаційне зростання», - пише New York Times з посиланням на слова Інозємцева.

Російський уряд виявився краще підготовленим до санкцій, ніж багато хто на Заході сподівався. З початку війни МВФ двічі покращував економічний прогноз для Росії і тепер прогнозує скорочення ВВП на 3,5% за підсумками цього року. Це скорочення - досить серйозна втрата, якщо порівнювати з довоєнними очікуваннями. Але воно сильно контрастує з крахом економічних показників Венесуели після запровадження американських санкцій в 2019 році.

Читайте також: Росія створює «тіньовий флот» танкерів для обходу нафтових санкцій — FT

Поєднання доходів від експорту нафти, значних валютних резервів і експертної команди економістів в уряді допомогло Путіну пом’якшити удар. Багатьох лідерів на Заході це розчарувало, адже вони очікували, що санкції будуть більш болючими, ніж зараз. 

«Але втрата інвестицій, технологій і навичок через санкції, швидше за все, відіб’ється на цілих поколіннях, позбавивши росіян шансу на краще економічне майбутнє», - пише видання з посиланням на думку експертів.

В 2009 році, коли Volkswagen відкрив завод повного виробничого циклу в Калузі, зварювальник Володін отримав не лише роботу, а й неочікувану підтримку.

«Мені платили, щоб я освоїв свою роботу», - сказав він, зізнавшись, що досі вражений цим.

Зрештою, робот замінив росіянина. Але його перекваліфікували. Це був період економічного буму в Калузі, розташованій за 200 кілометрів від Москви. Колишній губернатор активно намагався догодити західним інвесторам, вивчивши англійську мову і збудувавши сучасний аеропорт, з якого кілька разів на тиждень виконувалися прямі рейси в Німеччину. Він повністю змінив економіку регіону, яка на 80% була орієнтована на радянський військово-промисловий комплекс. Фармакологічні компанії відкрили свої заводи в Калузькій області, де живе близько мільйона людей. Це ж зробили і виробники автомобілів. Volkswagen найняв близько 4200 людей.  Компанії Volvo і Stellantis, які виробляли і продавали в Росії автомобілі марки Peugeot, Citroёn, Opel, Jeep і Fiat, теж розгорнули діяльність в регіоні.

Здавалося, що нова сучасна бізнес-модель крок за кроком вибудовувалася в області, натякаючи, як російська економіка могла б еволюціонувати. В 2020 році 13% від всього виробництва Volkswagen припадали на російський регіон. Тепер більшість автомобільних компаній тут зупинили свою діяльність. І працівники кажуть, що не знають, чи західні заводи хоч колись запрацюють, зберігши їхні робочі місця.

«Вони знервовані і бояться за своє майбутнє», - сказави виданню голова профспілки Андрєй Трудовой.

Читайте також: The Economist: Встановлення «стелі» для нафти Росії - це не диво-зброя проти Кремля

Промислове виробництво в Калузькій області впало на 30% за період з лютого до липня у порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Про це свідчать дані «Росстату». Тож регіон серед тих, які найбільше постраждали від санкцій в Росії. Державні компанії Росії і уряд пообіцяли замінити іноземних роботодавців місцевими. Але ознак регресії дуже багато. В червні «АвтоВАЗ» оголосив, що його нові автомобілі будуть відповідати лише екологічним стандартам 1996 року. При цьому в них більше не будуть встановлювати подушки безпеки. Сповільнення автомобілебудування призвело до того, що навіть поліція в Росії не може купити нові патрульні машини. МВС ніяк не знайде постачальника 2800 нових авто для патрульних.

«КамАЗ» пообіцяв, що наступного року випустить 50 тисяч «сучасних, комфортабельних, високоякісних і безпечних» машин на заводі, який йому дістався після виходу з Росії французької компанії Renault. Російський уряд інвестував в російське виробництво автомобілів 500 мільйонів доларів. Але, як каже Інозємцев, в сучасній історії майже немає прикладів успішної заміни західних технологій локальними відповідниками. Російським компаніям бракує технологічних розробок і навчених працівників, щоб замінити західний капітал в технологічних секторах. На думку Інозємцева, російське імпортозаміщення закінчиться «примітивізацією». Виробництво не зникне зовсім, але воно поступово деградує, що призведе до падіння якості і кількості продукції. А через це стандарти життя в Росії теж погіршаться.

Читайте також: Хоча ВВП Росії впав лише на 4%, її економіка вже не в змозі забезпечувати армію — Рустамзаде

Професор географії в Московському державному університеті Наталія Зубарєвич вказує на падіння доходів, широку депресію і скорочення споживання в Росії. За її словами, «все це дуже негативно вплине на економіку країни». Власник бару в Калузі Кіріл Мікулін теж відчуває таку тенденцію. Він знайшов, чим замінити половину імпортованих раніше сортів пива. Але його заклад в центрі міста більше не приваблює клієнтів, готових платити.

Related video

«Ми сподіваємося на Новий рік. А після нього нам гайки», - сказав він.

Підготував/ла : Лесь Димань
Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу
Помітили помилку?
Будь ласка, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl+Enter або Відправити помилку
ДОБАВИТЬ КОММЕНТАРИЙ
Текст содержит недопустимые символы
ДОБАВИТЬ КОММЕНТАРИЙ
Осталось символов: 2000
Отправить комментарий
Последний Первый Популярный Всего комментариев: 0
Показать больше комментариев
Пожалуйста выберите один или несколько пунктов (до 3 шт.) которые по Вашему мнению определяет этот коментарий.
Пожалуйста выберите один или больше пунктов
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Отмена Отправить жалобу ОК
}