Національний банк України своїми діями в монетарній політиці фактично "консервує" кризові процеси замість того, щоб стимулювати економічну санацію.
Таку думку в інтерв'ю DT.UA висловив багаторічний президентський радник (1994-2004 рр..), голова Ради НБУ і Національного інституту стратегічних досліджень (2000-2005 рр.) професор Анатолій Гальчинський.
За словами експерта, класична модель таргетування інфляції виявилася функціонально вразливою для умов перехідної економіки.
"Вона не враховує структурну двоїстість інфляційного процесу, поєднання в ньому так званої інфляції попиту, яка має монетарну природу і дійсно стримується стисненням пропозиції грошей, і так званої інфляції витрат, яка формується на іншій, немонетарній, основі. Підвищення тарифів - це один з прикладів інфляції витрат. Їх регулювання - функція не НБУ, а уряду. У цьому разі стискання пропозиції грошей дає негативний ефект", - каже він.
Маємо колізію - для досягнення антиінфляційного ефекту у першому випадку грошей повинно бути мало, у другому їх повинно бути достатньо. НБУ не знає, як вирішувати цю дилему.
Експерт звертає увагу, що на 2015 рік була встановлена стеля збільшення грошової бази на 27%, а фактично, згідно з даними НБУ, вона зросла лише на 0,8%. Темпи зростання грошової маси в минулому році були майже в три рази менше номінального зростання ВВП.
"В підсумку замість монетарного стимулювання економічної санації наявності протилежний ефект - консервації кризових процесів", - говорить Гальчинський.
За його словами, щоб претендувати на системність політики таргетування, її ефективність, необхідний факторний аналіз інфляції. Тільки на його основі можливо вибудувати дієвий механізм таргетування.
Важливо й інше: якщо інфляція має не тільки грошову природу, то суб'єктом таргетування не може бути лише НБУ. І в цьому питанні необхідна дієва координація зусиль банку і уряду, говорить професор.
"Необхідна реальна зацікавленість уряду і НБУ в істотному зниженні інфляції. До тих пір, поки інфляційний податок буде залишатися одним з найважливіших факторів вирішення фіскальних проблем, всякі міркування про дієвість політики таргетування будуть залишатися суто декларативними", - резюмує фахівець.
Читайте повне інтерв'ю Юрія Сколотяного з Анатолієм Гальчинським: "У провали економічної політики левова частка провини НБУ" у свіжому номері тижневика "Дзеркало тижня. Україна".