НБУ своїми діями "консервує" кризові процеси - Гальчинський

ZN.UA Ексклюзив
Поділитися
НБУ своїми діями Політика таргетування поки залишається суто декларативною © Нацбанк України/Facebook
НБУ не знає, як вирішити дилему досягнення антиінфляційного ефекту, а заяви про дієвість політики таргетування залишаються суто декларативними, каже експерт.

Національний банк України своїми діями в монетарній політиці фактично "консервує" кризові процеси замість того, щоб стимулювати економічну санацію.

Таку думку в інтерв'ю DT.UA висловив багаторічний президентський радник (1994-2004 рр..), голова Ради НБУ і Національного інституту стратегічних досліджень (2000-2005 рр.) професор Анатолій Гальчинський.

За словами експерта, класична модель таргетування інфляції виявилася функціонально вразливою для умов перехідної економіки.

"Вона не враховує структурну двоїстість інфляційного процесу, поєднання в ньому так званої інфляції попиту, яка має монетарну природу і дійсно стримується стисненням пропозиції грошей, і так званої інфляції витрат, яка формується на іншій, немонетарній, основі. Підвищення тарифів - це один з прикладів інфляції витрат. Їх регулювання - функція не НБУ, а уряду. У цьому разі стискання пропозиції грошей дає негативний ефект", - каже він.

Маємо колізію - для досягнення антиінфляційного ефекту у першому випадку грошей повинно бути мало, у другому їх повинно бути достатньо. НБУ не знає, як вирішувати цю дилему.

Читайте також: НБУ продовжує практику дискредитації гривні та стимулює штучний попит на іноземну валюту - експерт

Експерт звертає увагу, що на 2015 рік була встановлена стеля збільшення грошової бази на 27%, а фактично, згідно з даними НБУ, вона зросла лише на 0,8%. Темпи зростання грошової маси в минулому році були майже в три рази менше номінального зростання ВВП.

"В підсумку замість монетарного стимулювання економічної санації наявності протилежний ефект - консервації кризових процесів", - говорить Гальчинський.

За його словами, щоб претендувати на системність політики таргетування, її ефективність, необхідний факторний аналіз інфляції. Тільки на його основі можливо вибудувати дієвий механізм таргетування.

Читайте також: Через затягування формування ради НБУ регулятор лишається непідзвітним суспільству - експерт

Важливо й інше: якщо інфляція має не тільки грошову природу, то суб'єктом таргетування не може бути лише НБУ. І в цьому питанні необхідна дієва координація зусиль банку і уряду, говорить професор.

"Необхідна реальна зацікавленість уряду і НБУ в істотному зниженні інфляції. До тих пір, поки інфляційний податок буде залишатися одним з найважливіших факторів вирішення фіскальних проблем, всякі міркування про дієвість політики таргетування будуть залишатися суто декларативними", - резюмує фахівець.

Читайте повне інтерв'ю Юрія Сколотяного з Анатолієм Гальчинським: "У провали економічної політики левова частка провини НБУ" у свіжому номері тижневика "Дзеркало тижня. Україна".

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі