Усі останні засідання наглядової ради НАК "Нафтогаз України" мали відношення до ситуації в ПАТ "Укртрангаз", оператору української газотранспортної системи (ГТС). Зокрема, 13-14 березня наглядова рада "Нафтогазу" не затвердила фінансовий план "Укртрансгазу", відправивши його на доопрацювання.
На думку джерел DT.UA це стало ще одним підтвердженням того, що менеджмент "Нафтогазу України" рішуче налаштований довірити обов'язок виконання фінплану вже новому главі ПАТ "Укртрансгаз".
17 лютого "Нафтогаз України" відсторонив від обов'язків президента "Укртрансгаз" Ігоря Прокопіва. Таке рішення прийняло правління і затвердила наглядова раду "Нафтогазу". Процедура відсторонення передбачена статутом "Нафтогазу", який Кабмін України затвердив у грудні 2016 року. Відповідно до статуту "Укртрансгазу", управління компанією було покладено на першого віце-президента "Укртрансгазу" Мирослава Химко.
Відсторонивши Прокопіва, в "Нафтогазі" тоді стверджували, що незалежний аудитор групи "Нафтогаз", компанія Deloitte & Touche, виявив ряд порушень під час офіційної перевірки фінансових документів "Укртрансгазу".
"Під час проведення аудиту фінансової звітності "Укртрансгазу" за 2015 рік незалежний аудитор групи, компанія Deloitte & Touche, не зміг отримати достатніх аудиторських доказів для підтвердження ряду закупівель. Зовнішній аудитор продовжив перевірку, а новостворений орган внутрішнього аудиту "Нафтогазу", який звітує аудиторському комітету наглядової ради, провів відповідне розслідування", - зазначили в "Нафтогазі". Крім того, в "Укртрансгазі" наприкінці лютого було розпочато перевірку фінансово-господарської діяльності Державною аудиторською службою України. Особлива увага приділяється тендерних закупівель "Укртрансгазу".
3 березня трудовий колектив "Укртрансгазу" направив листа прем'єру Володимиру Гройсману, в якому закликав його "втрутитися в критичну ситуацію і захистити вітчизняну газотранспортну систему від руйнування".
Нагадаємо, що відсторонений від керівництва ПАТ "Укртрансгаз" Ігор Прокопів був першим заступником голови правління НАК "Нафтогаз України" Андрія Коболєва. До його компетенції належали напрями реалізації газу, корпоративних та майнових прав, інформаційно-технічного забезпечення.
До Прокопіва з 2014 року з посади голови "Укртрансгазу" менеджментом "Нафтогазу" були звільнені (і всі не за власним бажанням) три екс-голови правління. Потім була ліквідована і посада голови правління ПАТ "Укртрансгаз" (УТГ), тому нещодавно відсторонений Прокопів був призначений вже президентом УТГ. Хоча, за даними джерел DT.UA, згодом "Нафтогаз" ввів до складу правління "Укртрансгазу" свого протеже Сергія Макогона, ніхто всерйоз не розглядає його в якості можливого нового і самостійного керівника "Укртрансгазу".
Замість цього НАК "Нафтогаз України" фактично оголосив вакантною посаду глави оператора ГТС – ПАТ "Укртрансгаз". А також оголосив у соцмережі основні вимоги до кандидатів, зокрема - розробка та впровадження стратегічного розвитку компанії, забезпечення прибутковості і максимальній ефективності її діяльності; розробка детального плану поділу діяльності з транспортування і зберігання газу.
Зрозуміло, що виконання цих умов може забезпечити фахівець з досвідом роботи на посаді голови або члена виконавчої ради в європейських газотранспортних компаніях, що не менше 10 років пропрацював на керівних посадах у провідних газотранспортних компаніях світу та ін.
Крім того, претендент повинен мати ступінь магістра або спеціаліста. До переваг віднесено наявність ступеня МВА, знання іноземних мов, вчений ступінь у відповідній області знань. Вітається розширена освіта в галузі менеджменту або бізнес-адміністрування, післядипломна освіта в галузі управління.
Як зазначають джерела DT.UA "Нафтогаз", висуваючи такі вимоги до майбутнього глави "Укртрансгазу", намагається, по-перше, спочатку уникнути розбіжностей при фактичному дробленні і подальшої приватизації ГТС (найбільш швидкий законодавчо можливий варіант). По-друге, зробити це руками нового голови "Укртрансгазу". Наприклад, ПАТ "Укргадобыча", як і ПАТ "Укртрансгаз" також на 100% належить "Нафтогазу", фактично виконує рішення правління "Нафтогазу".
Очевидно, НАК влаштує така ситуація і з "Укртрансгазом". Опоненти дроблення ГТС на ПАТ "Магістральні газопроводи України" і аналогічне ПАТ по "підземкам" таким способом фактично будуть позбавлені голосу і звільнені в ході реорганізації компаній.