Фюзеляж, що викотили на прес-конференції Зеленського за підсумками двох років каденції має довгу та сумну історію. Про це пише Дмитро Менделєєв у своїй статті для ZN.UA.
«Викочування президентом фюзеляжу Ан-178 на ДП «Антонов» справді мало якийсь символізм. Фюзеляж Ан-178 під серійним номером 007 у реєстрі відкритих замовлень підприємства фігурує в договорі комісії «Укрспецекспорту» з Міністерством оборони Республіки Ірак від 2016 року. Зважаючи на все, на викочування фюзеляжу треба було запросити не українського міністра оборони Андрія Тарана, а міністра оборони Іраку.
Ба більше, цей же фюзеляж перебуває за договором №225/2020/КОД-КБ-32 від 2 червня 2020 року в заставі в Укргазбанку як контргарантії за зовнішньоекономічним контрактом між «Спецтехноекспортом» і «Антоновим» на поставку літака в Перу. Родзинка цього дійства полягає в тому, що за договором між «Спецтехноекспортом» і перуанським замовником жодної контргарантії не було передбачено. Договір контргарантії підписано між Укргазбанком і «Спецтехноекспортом». Навіщо тоді «Антонову», який не є суб’єктом договірних відносин за договором контргарантії, віддавати в заставу Укргазбанку свої недобудовані літаки?», - пише автор.
Зазначається, що договір про поставку літака Ан-178 у Перу може служити прекрасною ілюстрацією роботи спецекспортерів на зовнішніх ринках. При загальній сумі контакту 64 млн дол. комісійну винагороду «Спецтехноекспорту» передбачено в розмірі ні мало ні багато 3,3 млн дол. При цьому витрати спецекспортера з продажу літака становитимуть майже 13 млн дол.
«Жодних попередніх оплат за договором поставки літака в Перу «Антонов» не одержав. Однак керівники ДП прийняли рішення про початок робіт за цим проєктом, витрати на які становили 180 млн грн із обігових коштів підприємства. На сьогодні з обігових коштів підприємства на такі контракти вже пішло понад 1,6 млрд грн при тому, що гарантувати купівлю готових виробів не може ніхто», - йдеться у матеріалі.
Особлива біль - авіаперевезення.
"Із 2015-го по третій квартал 2020 року понад 85% чистого доходу ДП «Антонов» становив дохід від авіаперевезень. При цьому левова частка контрактів (понад 73%) за авіаперевезеннями належить посередникам, які лише «рухають папери», а всі реальні роботи з перевезень, обслуговування й ремонту літаків здійснює «Антонов», - зазначає автор.
Детальніше читайте в тексті Дмитра Менделєєва – «Авіабудування судного дня…».