Голова правління держкомпанії "Укртранснафта" Олександр Лазорко, відомий в нафтовому світі як топ-менеджер групи "Приват", звернувся до міністра енергетики Юрію Продану з пропозицією схвалити проект з викачування технологічної нафти із системи нафтопроводів, її подальшої переробки, реалізації і зберіганню нафтопродуктів.
Відзначимо, що вартість технологічної нафти в поточних цінах становить більше 15 млрд грн.
Необхідність спустошення трубопровідної системи аргументується турботою про стан нафтопроводів та виконанням вимог Закону "Про трубопровідний транспорт". Згідно йому "Укртранснафта" нібито зобов'язана вжити заходів по консервації нафтопроводів, які не функціонують більше року. До таких на сьогоднішній день відносяться всі нафтопроводи, за винятком нафтопроводу "Дружба". "Укртранснафта" пропонує замінити нафту водної та/або азотної сумішшю.
Однак нафта сама по собі - один з кращих природних і офіційно регламентованих консервантів. Це випливає з наказу Мінпаливенерго №290 від 26 травня 2008 р. "Про затвердження та введення в дію стандарту Мінпаливенерго України "Магістральні нафтопроводи. Порядок виведення з експлуатації, консервації та підтримання режиму консервування відключених дільниць нафтопроводів. Умови припинення та виведення з режиму консервування відключених дільниць магістральних нафтопроводів".
За словами фахівців нафтової галузі, будь-яка альтернатива нафти у вигляді пропонованого азоту або водного розчину однозначно гірше, так як вимагає витрат яких не так надійно протистоїть корозії. "Трубу ви втратите, - розповів ZN.UA фахівець з білоруського ВАТ "Гомельтранснафта Дружба", який попросив не називати його імені. - Азот можна використовувати тимчасово і на невеликих ділянках труби, так як постійно необхідно підтримувати тиск. Водний розчин взимку буде рвати труби". Підтвердження цього міститься згаданому наказі Мінпаливенерго, де відносно "водних" консервантів написано: "Неможливість використання при температурі навколишнього середовища нижче 273 К (0°С)".
Але найголовніше - в наказі Мінпаливенерго всюди фігурує слово "тимчасово". Тобто консервувати можна тимчасово, тоді як у своєму листі Лазорко чітко дає зрозуміти, що повертати нафту в систему ніхто не збирається.
У листі глава "Укртранснафти" запевняє, що у разі заявок на прокачування компанія буде готова відновити її. Однак у листі не йдеться, як бути з закупівлею технологічної нафти, без якої в трубі нічого не "толкнешь".
Вищезгаданий наказ №290 від 26 травня 2008 р. свідчить: "У разі, якщо витрати на консервацію (розконсервацію) основних фондів підприємств пропонується фінансувати за рахунок коштів державного бюджету, рішення про включення відповідних видатків до проекту державного бюджету на планований рік приймає Кабінет міністрів у ході розгляду проекту бюджету".
Очевидно, що доведеться закуповувати нафту за ринковою ціною і за рахунок держбюджету. Питається, навіщо сьогодні викачувати нафту, балансова вартість якої в залежності від ділянки становить 380-840 грн/т, щоб потім купувати її за 10000 грн/т, що вона стоїть сьогодні?
"Пропозиція відкачати нафту на ділянці від кордону до Кременчука формально може бути подано як міра безпеки через можливої агресії Росії, проте в цілому тут, швидше, діє принцип "війна все спише", - розповів ZN.UA колишній керівник "Укртранснафти", один з провідних вітчизняних фахівців у нафтотранспортній галузі Михайло Гончар.
Є всі підстави вважати, що за фактом спустошення нафтопроводів почалося вже давно, а нинішня спроба обставити все по закону, із погодженням на найвищому рівні, допоможе приховати освоєне вчора.
Згідно виявленої в архівах довідці, за станом на 31 грудня 2012 р. обсяг технологічної нафти на балансі "Укртранснафти" становив 1,89 млн т А в своєму первоапрельском листі Лазорко пише про 1,35 млн т. Майже третина обсягу кудись "випарувалася".
Подробиці читайте в свіжому номері "Дзеркала тижня. Україна" в статті Сергія Куюна "За межею". !zn
Читайте також:
"Роснефть" може купити Одеський НПЗ у ВЕТЕК Курченко
США вперше за 24 роки вирішили продати частину нафти зі стратегічних резервів