"Ми наймали не одну велику міжнародну компанію. Цей проект довів, що зберігання й транспортування газу - це окремі бізнеси. З багатьох причин. Наприклад, з погляду регулювання, бізнес зберігання газу кардинально відрізняється від транспортного. На цей момент бізнес зберігання в Європі не є високорентабельним. І через розвиток газопроводів, і через зміну ситуації з поставками газу, і з появою великого обсягу LNG цей бізнес втратив частину своєї привабливості. Тому загальна рекомендація та статистика компаній з Європи показує, що цим бізнесам фінансово більш доцільно бути окремими", - зазначив він.
За словами Коболєва, будь-західний партнер, розглядаючи вхід в українську ГТС, розуміє, що транспорт газу в країні є прибутковим, а зберігання - збитковим.
"Якщо це змішувати, це буде зменшувати потенційну привабливість бізнесу з транспорту", - зазначив він.
"Однак у нас є й інша особливість у нашій ситуації. Є історично накопичені проблеми. З тим самим Коломойським, з його вимогами та виграними судами по газу, це проблеми з групою Фірташа, там, де суди ми виграли, проте люди там все одно намагаються чогось домогтися. Це ризики, пов'язані з ПСГ. От у цьому спільному торті з газотранспортним оператором будь-який західний інвестор буде істотно дисконтувати вартість нового підприємства, якщо розуміти, що до нього прийдуть Коломойський і Фірташ із вимогою віддати якийсь газ", - пояснив глава НАК "Нафтогаз".
"Якщо Україні потрібен якісний інвестиційний продукт, який зацікавить західних партнерів, за який будуть готові платити гроші, то не треба змішувати якісний актив і проблемний актив. А наша "підземка" - це проблемний актив як з погляду складної історії, так і з погляду економічних перспектив. Тому ми наполягаємо на юридичному поділі активів", - заявив Коболєв.
За його словами, мова не йде про фізичне розділення.
"Природно, не йдеться про фізичний поділ. Зрозуміло, що це все одно будуть ті самі труби, і все залишиться точно так само. Так це було і в країнах Європи. Звичайно ж, підземні сховища приєднані до системи. Звичайно ж, можна брати газ і закачувати газ. Просто є зрозумілі правила, є різні фінансові центри, є різна фінансова звітність, різне регулювання та, відповідно, є різні підходи до управління", - зазначив Коболєв.
Нагадаємо, Міністерство економічного розвитку і торгівлі внесло зміни в статут НАК "Нафтогаз України", забравши на себе всі функції з управління "Укртрансгазом" і ГТС.
Повне інтерв'ю Алли Єрьоменко з Андрієм Коболєвим читайте у свіжому випуску тижневика "Дзеркало тижня. Україна".