25 червня в Україні відзначається День митної служби. Згадають митницю цього дня не тільки ті, хто стоїть на варті зовнішньоекономічних інтересів Батьківщини, а й ті, хто з цими вартовими зіштовхується у справах бізнесу, - сотні тисяч підприємців. Рік тому DT.UA вже публікувало інтерв’ю до цієї дати з головою Державної митної служби Ігорем Калєтніком, що мало великий резонанс. Нинішнього року продовжуємо тему. Інформаційних приводів удосталь.
Вкотре на кордоні змінюються правила митного оформлення, набрав чинності новий Митний кодекс. Що зміниться? Голова Нацбанку Сергій Арбузов узяв під контроль управління всіма фіскальними органами та фінансовими потоками, генерованими ними. Які наслідки? Вкотре колеги з СБУ піднесли керівництву ДМСУ святковий «подарунок» - арешт високопоставленого працівника митниці. Рік тому гучний скандал спалахнув у зв’язку зі справою начальника митного поста І.Зоріна, тепер було заарештовано першого заступника начальника Київської обласної митниці С.Наумова. Що за цим кроком? Скоро парламентські вибори та висока ймовірність зміни кадрів у виконавчій владі. Чи збереже Калєтнік місце голови ДМСУ? Отож самі робіть висновки про підсумки та перспективи роботи митниці з інтерв’ю, в якому, слід віддати належне, Ігор Калєтнік постарався відповісти на всі запитання.
- Митниця - ключовий інструмент регулювання експортно-імпортних операцій держави. Яка структура й тенденції української зовнішньої торгівлі?
- Показники роботи митниці демонструють результати економічної політики загалом. Погляньмо на цифри в динаміці, щоб було зрозуміло, куди ми йдемо. Отже, у 2011 році товарообіг України становив 152 млрд. дол., що на 42 млрд. (або 38%) більше, ніж у 2010-му. При цьому зростання експорту становило 43% і значно випередило зростання імпорту, яке сягнуло 33%. За вартістю експорт становив 83,8 млрд. дол., а імпорт - 68,4 млрд. 2011 рік показав очевидні позитивні тенденції в зовнішній торгівлі України.
- У яких галузях конкретно?
- Наприклад, ми пам’ятаємо про кризу в м’ясо-молочній промисловості, наслідки якої відчуваються досі. Отож аналіз показує, що галузь поступово відновлюється. У 2011 році з України було експортовано 12,5 тис. тонн свинини на суму 57,6 млн. дол. Це в 21 раз перевищує показник 2010 року.
Зростання експорту відбулося, зокрема, й завдяки нормалізації відносин із нашим важливим зовнішньоторговим партнером - Росією. Експорт м’яса птиці зріс майже вдвічі, порівняно з 2010-м, - до 79 млн. дол. Основні споживачі - Казахстан і В’єтнам. Для порівняння: у докризовому 2007 році експорт м’яса птиці становив лише
6,2 млн. дол., тоді як імпорт - 56,3 млн. Експорт товарів легкої промисловості збільшився на 18%.
- Чи зберігаються ці тенденції у 2012 році? Наведіть динаміку експорту та імпорту, включно з обсягом вантажів та їхньою митною вартістю.
- У січні-травні 2012 року товарообіг становив 62,3 млрд. дол., що на 4 млрд., або на 7%, вище за показник аналогічного періоду 2011-го. Обсяги імпорту зросли на 2,4 млрд. дол., обсяги експорту - на 1,5 млрд. За п’ять місяців 2012 року було імпортовано 33,7 млн. тонн вантажів на суму 34,2 млрд. дол. - зростання вартості становило 8%. Експорт становив 68,9 млн. тонн вантажів митною вартістю 28,2 млрд. дол., зростання вартості - 6%.
- Статистика призводить до невтішних висновків - очевидне різке сповільнення темпів приросту зовнішньої торгівлі. Причому імпорт різко випередив експорт, що обтяжує й так нестійкий платіжний баланс. Вочевидь, це свідчить про загострення економічної кризи напередодні парламентських виборів.
- Це не так. Погляньмо на ситуацію на макрорівні. На першому місці в структурі імпорту - поставки машин, обладнання та транспорту. Структура експорту така: на першому місці - метали й вироби з них - 31% загального експорту з України, 8,7 млрд. дол. вартістю, 12,3 млн. тонн за вагою. Через несприятливу кон’юнктуру на світових ринках вартісний показник металів упав на 7%, порівняно з 2011 роком. На другому місці з експорту - продовольчі товари та продукція сільського господарства - 24% у структурі експорту, 6,7 млрд. дол. митною вартістю, 17,1 млн. тонн за вагою. Попри все, тут зберігається стійке зростання - 39%! На третьому місці - експорт машин, обладнання та транспорту - 18% у структурі експорту, 4,9 млрд. дол. вартістю, 872 тис. тонн за вагою, зростання зберігається - на 13%. На четвертому місці - продукція хімічної промисловості, каучук - 9% у структурі експорту, 2,5 млрд. дол. вартістю, 4,1 млн. тонн за вагою, зростання - 4%. І на п’ятому місці - мінеральні продукти - 6% у структурі експорту, 1,7 млрд. дол. вартістю, 26,6 млн. тонн за вагою, зростання - на 0,2%.
Основна причина сповільнення темпів приросту товарообігу полягає не в кризі, а в тому, що 2011 року було наведено порядок на кордоні. І легалізовано практично всі експортно-імпортні операції. Різкий приріст відбувся саме через те, що були одночасно виведені на світло тіньові схеми імпорту. Зрозуміло, таких вибухових темпів приросту щороку економіка показувати не може.
Причини перевищення приросту імпорту над експортом пов’язані з низкою факторів. Проведення в Україні Євро-2012 і реалізація у зв’язку з цим інфраструктурних проектів, які потребували ввезення обладнання та транспорту. Зміна самої структури української економіки під впливом світових ринків - падає вага металургійної галузі, експорту сировини, зростає значення експорту продовольства та промислової продукції. Під кінець року показники імпорту й експорту вирівнюються. Вважаю позитивною ознакою те, що основною статтею імпорту є обладнання та машини, - зазначені поставки дозволяють прогнозувати подальше зростання виробництва в Україні. Це означає, що бізнес інвестує у відновлення та модернізацію виробничої бази, плануються довгострокові інвестпроекти, зберігаються зайнятість і робочі місця.
- Після того, як у березні неофіційним куратором митниці було призначено главу Національного банку Сергія Арбузова, надходження до бюджету почали зростати ледь не по два мільярди щомісяця. Чому ці «внутрішні резерви» раніше не заходили в бюджет? До чиєї кишені надходили?
- Думаю, ваше запитання містить деякі не цілком точні припущення… По-перше, митницею керує уряд України. Безпосередній координатор нашої роботи - міністр фінансів Юрій Колобов. По-друге, у березні було встановлено нові тарифи на митне оформлення, а також ліквідовано багато необґрунтованих пільг зі сплати мита. Завдяки посиленню контролю за чотири місяці 2012 року базу оподаткування вдалося збільшити на 6,8 млрд. грн. Сума додаткових надходжень до бюджету від коригування митної вартості становила
1,7 млрд. грн. Відповідні нормативні акти підготовлено митницею за погодженням із усіма компетентними органами. Злагоджена політика уряду привела до стійкого зростання платежів до бюджету. Прийнято нову нормативну базу, яка таке зростання забезпечує. Вважаю, я дав вичерпну відповідь на ваше запитання.
- Запитаємо інакше - погляди Януковича на те, що відбувається на митниці, тепер формує Арбузов?
- Інформацію про діяльність митниці президент отримує з усіх компетентних органів, у тому числі й особисто від мене. Я досить часто доповідаю главі держави ситуацію. Віктор Федорович приділяє увагу багатьом питанням, наприклад питанню спрощення оформлення вантажних митних декларацій, вимагає докладних доповідей. Адміністрування митних платежів здійснюється під жорстким керівництвом на всіх рівнях влади.
- Як відреагував Янукович на відеосюжети в Інтернеті, що їх викладають зараз декларанти вантажів, із яких видно порушення працівниками Південної митниці норм, встановлених Митним кодексом на оформлення митної декларації, - чотири години? Чому необґрунтовано штампуються картки відмов?
- Глава держави буде в обов’язковому порядку поінформований про зазначену ситуацію. Ми на ці ролики відреагували миттєво. Провели колегію ДМСУ, на якій дали оцінку діям усіх працівників митниці, що стали «героями» роликів, проаналізували всі випадки зволікання з митним оформленням, винесли рішення по суті. Тут є об’єктивні причини - новий кодекс набрав чинності в рекордні терміни, і не всі працівники зуміли перебудуватися. Переконаний - мине ще місяць, і ми вже не почуємо про такі порушення.
Ключовий фактор тут - нова система контролю дій митників, ми передаємо ці функції до рук самих підприємців. Підприємці зможуть самостійно фіксувати в електронних системах митниці дату і час подачі ними митної декларації. Для цього в пунктах митного оформлення встановлено понад 220 інформаційних терміналів. Після подачі декларації декларанти отримають роздруковані талони, в яких, зокрема, зазначаються дата і час подачі митної декларації. Введена в термінал електронна копія митної декларації передається співробітнику митного органу для митного оформлення.
- Чому в митниці досі не впроваджено електронну систему документообігу, немає електронних регламентів роботи митників? Чому не можна створити у XXI ст. таку електронну митницю, як у європейських країнах, у Грузії, де підприємцеві взагалі не потрібно контактувати з митницею, - всі процедури й листування здійснюються дистанційно, з допомогою електронного цифрового підпису?
- Ви говорите про реформу, яка має торкнутися не тільки митниці, а й усього державного апарату України. Тільки всередині митниці повністю електронний документообіг побудувати не можна. Адже документи з інших державних відомств надходять на папері. Багато міжурядових угод передбачають, що документи для митного оформлення подаються виключно в письмовій формі. Крім того, необхідне додаткове фінансування, яке поки що не передбачене бюджетом.
Митниці наразі належить одна з лідируючих позицій у створенні системи електронного управління, порівняно з іншими державними органами. Ми домоглися серйозних успіхів у побудові електронної митниці. Так, впроваджено процедуру електронного декларування щодо періодичних митних декларацій. Реалізовано використання електронних реєстрів під час проведення митного контролю та митного оформлення товарів із використанням залізничного транспорту. Станом на 13 червня 2012 року митниці оформили 46722 електронні декларації. Процедури електронного декларування використовують 3022 підприємства. Дуже багато важить відмова від використання сканованих електронних копій документів. Після набрання чинності новою редакцією МК для оформлення
разом із вантажною митною декларацією подаються лише декларація митної вартості та інвойс. Щоб усунути всі незручності для підприємців, ми почали безоплатну видачу електронних підписів для бізнесу - 516 таких ключів підприємці вже отримали.
- Коли всі пункти митного оформлення будуть оснащені відеокамерами, а також будуть забезпечені моніторинг та запис усіх машин, які проходять кордон і надходять на контроль?
- Вважаю нашим великим успіхом, що роботу з обладнання пунктів пропуску та оформлення системою постійного відеоспостереження в основному виконано. Це вдалося зробити в дуже стислі терміни. На цей час понад 70% митних органів забезпечені відеоконтролем, встановлено понад 2500 відеокамер, інформація з яких у режимі реального часу надходить у моніторинговий центр, аналізується й архівується. Понад те, кожна система відеоспостереження оснащується пристроями для автоматичного зчитування автомобільних номерів.
Вирішення цієї проблеми, яка давно назріла для митниці, дозволило нам на порядок знизити ризики від провезення через кордон великих партій контрабанди. Тепер неможливо заплющити очі на ту чи іншу машину, котра проїхала через митний пост. Установка відеокамер завдала колосального удару по контрабанді, що вплинуло на зростання легального імпорту в Україну. Якщо машину заарештують в Україні з контрабандним вантажем, правоохоронним органам не важко буде визначити, через який пост вона проїхала, хто дозволив проїзд. До кінця року практично всі митні пости будуть оснащені відеокамерами.
Хотів би зазначити, що, вирішивши цю проблему, митниця зробила великий внесок не тільки в захист економічних інтересів держави, а й у забезпечення безпеки країни. Автоматизований контроль та облік автомобільного транспорту, який перетинає кордон, важливий і для правоохоронних органів.
- І все-таки, коли в митниці зникне головний стимул корупції - створення штучних черг на оформлення?
- Черг уже тепер немає жодних. Кілька роликів в Інтернеті про те, що десь порушено термін оформлення, - привід для службового розслідування саме через їх нетиповість. З часу набрання чинності новим Митним кодексом середній час оформлення декларації в режимі імпорту становить 1 годину 50 хвилин, у режимі експорту - 44 хвилини. Картки відмов у прийнятті декларації в нас перебувають на постійному контролі. Можете не вірити моїм словам, але поспілкуйтеся з найоб’єктивнішими контролерами - з представниками Європейської бізнес-асоціації, Американської торгової палати, з торговими аташе посольств. Ми працюємо в тісному контакті.
- Гадаю, факт появи роликів - свідчення того, що бізнесу вкрай допекли необґрунтовані відмови та зволікання. Українські бізнесмени - «терпили» за характером, які мовчать за будь-яких розкладів, і навіть коли бізнес убивають - не пручаються. Під час презентації нового Митного кодексу багато говорилося про спрощення процедур митного оформлення. У МК є норми, згідно з якими товари можна оформляти в режимі імпорту на основі попередньої декларації. Але, як видно зі зворотного зв’язку, на практиці зазначена норма не працює. Чому митниця ігнорує положення МК?
- Митниця не ігнорує це положення, просто воно ще не набуло чинності. Стаття 259 Митного кодексу - революційна норма, яка передбачає новітню технологію митного оформлення товарів, що ввозяться в Україну. Передбачено можливість випуску товарів у заявлений режим після перетину ними митного кордону без пред’явлення їх внутрішній митниці, якою оформлена попередня декларація. Таке рішення приймається внутрішньою митницею на основі аналізу ризиків.
Обов’язковими умовами для прийняття рішень про випуск товарів є заповнення попередньої декларації в повному обсязі, ввезення в Україну повного обсягу декларованих товарів, сплата податків, необхідних для підпадання під митний режим. Коли набере чинності? По-перше, згідно зі статтею 246 нового кодексу, порядок виконання митних формальностей посадовими особами митних органів визначається Міністерством фінансів. Митна служба підготувала проект наказу, яким визначається порядок випуску товарів за попередньою декларацією. Зазначений наказ подано Мінфіном на реєстрацію в Мін’юст. Найближчим часом чекаємо цієї реєстрації. По-друге, технологія випуску товарів за попередньою декларацією без пред’явлення їх внутрішній митниці потребує впровадження відповідного програмного забезпечення. Комплекс рішень із повної автоматизації цього процесу практично готовий.
Основна причина затримки з практичним застосуванням попереднього декларування полягає в дуже стислих строках набрання чинності МК після його ухвалення. Ці проблеми будуть вирішені дуже скоро.
- Чому ухвалення нового кодексу призвело до правового хаосу на митниці?
- Не перебільшуйте, ніякого хаосу немає, є проблеми з упровадженням правозастосовної практики. На час набрання чинності всіма нормами кодексу діють перехідні положення. Всі процедури прописані, але деякі з них іще не деталізовані. І це природні проблеми, бо кодекс є реформою національного масштабу. Вдумайтеся, у результаті ухвалення кодексу втратили силу три закони і 44 постанови Кабінету міністрів. Для практичної реалізації нового МК уряд ухвалив 39 нових постанов.
- Як у цих перехідних умовах працювати бізнесу? Старі правила були незручними й архаїчними, нові ще в перехідній стадії, і знову виходить, що вирішальну роль відіграють корупційні зв’язки з окремим чиновником.
- Не на словах, а на ділі держава зараз змінює свідомість митників. Ми повністю змінили ставлення співробітників до бізнесу, прийнято новий порядок роботи. На селекторні наради з начальниками митниць ми запрошуємо всіх бажаючих підприємців - з можливістю висловити будь-які конкретні зауваження та пропозиції. Мною підписаний наказ, згідно з яким на запит бізнесменів керівництву митниці письмова відповідь має надходити не через три, п’ять або десять діб. Відповідь повинні дати за один день. У разі звернення з проханням про особисту зустріч з проблемних питань з боку Американської торговельної палати, Європейської бізнес-асоціації, іноземних посольств зустріч з ними має відбутися найближчим часом на рівні не нижче заступника голови Державної митної служби.
- А нашим підприємцям як потрапити на прийом? Через яке посольство?
- Наші громадяни після звернення можуть також без проблем записатися на прийом до співробітника не нижче начальника департаменту.
- А чому для українців така дискримінація порівняно з іноземцями?
- Дискримінації ніякої немає, головне, що проблеми мають вирішуватися вчасно і по суті. Вищий статус розгляду запитів посольств пов’язаний із цілями нашої економічної політики - нам поставлено завдання створити максимально сприятливі умови для залучення іноземних інвесторів в Україну. Ми повинні створити довіру і комфорт тим іноземним компаніям, які ведуть бізнес у нашій країні, щоб якомога швидше інтегруватися у світову економіку. Тому на цей час це завдання має вищий пріоритет. І це не наше ноу-хау - це звичайна практика в більшості цивілізованих країн, які зацікавлені в залученні інвесторів. Ми повинні створити міжнародному бізнесу звичні, тобто максимально комфортні, умови.
- Судячи з того, що головний інвестор України - кіпрські офшори, митниці слід було б створити максимально комфортні умови саме для українського бізнесу. Адже якщо нашим тут буде зручно працювати, то й іноземців не доведеться агітувати. Україну дискредитує насамперед ставлення до національного бізнесу. Рік тому в інтерв’ю з вами до Дня митника я навів дані члена Асоціації міжнародних автомобільних перевізників і представника Спілки незалежних перевізників Олександра Захарова про довжелезні черги на розмитнення, про порушення строків оформлення, що призводить до колосальних збитків транспортних підприємств. Через рік транспортна компанія Захарова розорилася - вона не витримала постійних простоїв на митниці. АсМАП надала DT.UA дані по рух автоконтейнеровозів станом на 20 червня - в Одеському порту деякі хури стоять з квітня! Як ви прокоментуєте цю ситуацію?
- Я запрошую п. Захарова і будь-якого бізнесмена в моніторинговий центр, запрошую прийти на прийом до керівництва Південної митниці і розібратися, що відбувається насправді. Черг немає, але за митне оформлення треба дійсно платити - і дуже високі ціни. Ви можете не вірити моїм словам, але гроші в державній скарбниці є найпереконливішим доказом, що митниця працює ефективно. Платежі зростають в усіх напрямках, а це означає, що й контейнери, і хури виїжджають, і судна ходять. Давайте розділяти бізнес і емоції. Є транспортні фірми, які розорилися, і є фірми, які продовжують працювати. Ситуація в Одеському порту - на постійному контролі, і великих скупчень контейнеровозів там немає. Скільки машин, за даним АсМАП, перебуває в порту з квітня?
- 20.
- За цей час через порт пройшли тисячі контейнерів. Усього в 20 контейнеровозів виникли проблеми. Це означає, що ці проблеми мають поодинокий характер, і узагальнювати ситуацію по галузі на цьому прикладі нелогічно.
- Але нелогічно припускати, що 20 контейнеровозів з водіями два місяці стоять просто так, знічев’я. Їм набагато дешевше було б розмитнити товари, ніж терпіти такі збитки. Чи немає тут підстав підозрювати корупційні мотиви створення нехай невеликої, але черги?
- Подивіться на ситуацію під іншим кутом зору. Без системної боротьби з корупцією досягти багатомільярдного зростання надходжень у бюджет, погодьтеся, було б неможливо. Мені здається, що доходи бюджету є найкращим і очевидним показником успіху нашої роботи з легалізації імпорту та підвищення достовірності декларування товарів. Прискіпливе ставлення митниці до оформлення вантажів виправдане практикою. Наприклад, на Київську регіональну митницю був заявлений вантаж виробів з мармуру вартістю 83 тис. дол. Перевірка вимагала часу, як ви розумієте. Можна було відразу пропустити товар в Україну? Можна. Але ми надіслали запит владі Італії, і коли він надійшов, з’ясувалося, що вартість зазначеного товару з мармуру становить 1,4 млн. євро! Також до Києва надійшли для оформлення вагони метрополітену з Росії. У декларації зазначено 1,8 млн. дол., але насправді їхня вартість становила 2,5 млн. дол. Таких перекритих нами лазівок - сотні. Але щоразу на те, щоб розібратися, звісно, потрібен час. Тих співробітників, які покривають ввезення товарів за заниженою вартістю, звільняємо нещадно.
Подивімося статистику. У 2009 році за порушення службової дисципліни було звільнено 44 співробітники, в 2010-му - 280, 2011-му - 409. А в 2012 році за п’ять місяців - 212. Ми самі позбуваємося тих, хто викликає підозри, хто помічений у непорядності та непрофесіоналізмі. У 2012-му правоохоронні органи проти посадових осіб митниць порушили 22 кримінальні справи, засуджено п’ятьох співробітників. Тому якщо вантаж стоїть в порту, можливо, там є для цього всі необхідні підстави.
- Складається враження, що позбуваються тільки дрібних корупційних гвинтиків і тих, хто не виконує команд. Адже чомусь ви тримаєте на службі екс-голову Південної митниці Тетяну Бойченко, котра є, як можна припустити з рішення суду, одним з фігурантів кримінальної справи, порушеної податковою міліцією за фактом ухиляння від сплати податків фірмою, яка працювала через Південну митницю. Чи не дискредитує всю боротьбу з корупцією на митниці збереження на високих посадах людей, пов’язаних з угрупованням Юри Єнакіївського?
- У ЗМІ та Інтернеті є багато різної інформації. Я як керівник здійснюю кадрову політику на основі матеріалів, які надійшли до мене з правоохоронних органів. Якби нам надали офіційні документи про причетність названої вами особи або будь-якого іншого співробітника до протиправних дій, рішення було б ухвалено миттєво. Але ніякої офіційної інформації щодо Бойченко до нас від податкової міліції або від інших відомств не надходило.
- Колосальний резонанс у ЗМІ викликав арешт першого заступника начальника Київської обласної митниці Сергія Наумова. Його заарештували за обвинуваченням в отриманні хабара в особливо великих розмірах. За неофіційними даними, розмір хабара нібито становив 300 тис. євро. Якщо чиновники такого калібру беруть хабарі прямо зараз, отже, ваша боротьба з корупцією не заважає їм красти. Це дає всі підстави говорити про систему корупції на митниці. Як ви прокоментуєте справу Наумова?
- Мені не відома інформація про обставини справи Наумова, митниця не отримала відповідних даних. Але як мені доповідали, 15 червня його справді затримали, разом з ним затримали також начальника сектору Київської обласної митниці. Начальника сектору після з’ясування обставин відпустили. Наумова також випустили на свободу - 18 червня його справу розглянув Печерський суд.
- 300 тисяч євро хабара - це, безумовно, не привід для арешту… Суддя, схоже, 18 червня став багатою людиною. Сподіваюся, ви не покриватимете Наумова, незважаючи на сумнівне рішення судді, яке саме по собі стало корупційним скандалом?
- Це питання не перебуває у сфері моєї компетенції. Наскільки я знаю, згідно з рішенням, суд не вважав достатніми докази винуватості Наумова. Деталі мені не відомі.
- Чи звільнять Наумова, чи нестиме відповідальність керівник Київської обласної митниці, чи відчуваєте ви свою особисту відповідальність?
- Ми тримаємо ситуацію з Наумовим на контролі. Безперечно, щойно ми отримаємо офіційну інформацію від слідчих органів, рішення ухвалимо негайно і, повірте, без будь-якої поблажливості. Я відчуваю особисту відповідальність за виконання поставлених переді мною завдань з наповнення бюджету. Ми надаємо всю можливу допомогу правоохоронним органам у боротьбі з корупцією на митниці. Але ми змушені працювати з тими кадрами, які є. Перевиховати за один день усіх співробітників неможливо. Рівень корупції на митниці не перевищує масштабів цієї проблеми в інших державних органах.
На цей час ми запровадили комплекс заходів, які різко знижують саму можливість зловживання службовим становищем співробітниками митниці.
Це насамперед електронне декларування - без контакту з інспектором. При одноособовому митному оформленні немає необхідності проходити кілька етапів митного оформлення, що усуває можливість для інспекторів штучно зволікати з оформленням і перекладати відповідальність. Усі питання митної вартості, класифікації, лабораторії вирішує одна людина. І відповідальність несе персональну. Запровадження часових нормативів митного оформлення та системи контролю з боку підприємців. Впровадження системи аналізу ризиків. Обмін попередньою інформацією про імпорт та експорт із прикордонними країнами - Молдовою, Росією, Білоруссю і Польщею. Коли повністю набере чинності новий МК, регламентування дій співробітників митниці виключить можливість впливати на процес оформлення.
- Чому, зміцнюючи бар’єри на кордоні, держава не робить нічого, щоб легалізувати нелегальні ринки - «Барабашове», Хмельницький, «7-й кілометр» та інші, які є головними пунктами збуту контрабанди в країні?
- Ми вносили ініціативи для розв’язання цієї проблеми ще на етапі розробки нового Митного кодексу. На жаль, наразилися на сильний опір бізнес-структур, які часто критикують митницю.
- Які ж бізнесмени лобіюють торгівлю товарами без первинної накладної на контрабандних і контрафактних ринках? Невже великі легальні платники податків? Чи керівники міліції, СБУ, податкової та митниці, які дозволяють процвітати цьому бізнесу, і ОЗУ, які «кришують» ринки?
- Великий легальний бізнес ініціативи митниці підтримав. А на запитання «кому вигідно?» розповім вам про справжню революцію, яку планує держава для створення повноцінного легального внутрішнього ринку та детінізації торгівлі. Ми передали на розгляд Мінфіну два законопроекти, які унеможливлюють продаж на митній території незаконно завезених або не призначених для продажу високоліквідних товарів іноземного виробництва. Пропонується внести зміни до Податкового кодексу і Закону України «Про використання реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування і послуг». Щоб для обліку на складах і в місцях реалізації товарів іноземного виробництва обов’язково використовувалися митні документи, на підставі яких товар був завезений на територію України в режимі імпорту. Законопроекти передбачають обов’язкову вимогу для платників єдиного податку запровадити облік придбання товарів іноземного виробництва, а також здійснювати їх продаж з використанням касових апаратів.
Крім того, пропонується створити єдину систему обліку та контролю товарів між податковою і митницею. Пропонується визначити органи державної податкової служби контролюючими в тому, що стосується підтвердження набуття товарами іноземного виробництва статусу українських товарів. І передбачити необхідність вказувати в податковій накладній номер і дату вантажної митної декларації при поставці іноземних товарів. Така система дозволить забезпечити повну прозорість внутрішньої торгівлі, захистить права легальних виробників, унеможливить великомасштабну контрабанду, контрафактне виробництво і збут такої продукції. Оскільки великі партії нелегальних товарів стануть помітними і вразливими для державного контролю. Те, що до ухвалення таких рішень Україна прийшла через 21 рік незалежності, є ознакою того, що легалізація і детінізація економіки - це реальність.
Можна багато говорити про боротьбу з контрабандою, але поки не закрито канали збуту, повністю зупинити контрабанду не вдасться. У країні є політична воля нарешті навести порядок у цьому ключовому питанні.
- Що ж, звучить багатообіцяюче. Хоча варто згадати, що ці вимоги про наявність первинної накладної на товар сам Кабмін і викинув з Податкового кодексу в 2011 році. Кудись зникла політична воля в останній момент - щойно на переговори вийшли власники ринків… І ще невідомо, коли будуть проголосовані ваші законопроекти.
- Ми зробимо все для ухвалення цих законопроектів. Щоб ви не сумнівалися в наявності політичної волі, Мінфін уже ухвалив перші рішення в цьому напрямку. Уже сьогодні стосовно чотирьох груп товарів, які належать до предметів розкоші, діє обов’язкова вимога про наявність первинної декларації на товар у місцях реалізації. Цей захід торкнувся продажу годинників, дорогоцінних каменів, ювелірних виробів та побутової техніки.
- Ви пам’ятаєте той день, коли у 2010 році вас представили колективу митниці як нового голову служби? На сцені разом з вами був ваш попередник - Анатолій Макаренко. Макаренкові не дали слова для виступу, але коли він виходив зі сцени, увесь зал встав і провів його овацією. Як ви думаєте, чи аплодуватимуть вам, коли настане час піти?
- Цікаве запитання… Я знаю, що після мене в митній службі залишаться справи, які мають стратегічне значення для держави. Залишиться багато чого: новий Митний кодекс, який, за оцінками фахівців міжнародних фінансових організацій, європейських і американських експертів, відповідає найвищим стандартам. Чотиригодинний стандарт в оформленні вантажу. Право на оперативно-розшукну діяльність, яке через 20 років незалежності нарешті отримала митниця. Декриміналізація контрабанди. Попереднє електронне декларування вантажу та безкоштовні електронні ключі для підприємців. Адміністративна реформа і скорочення кількості митниць із 45 до 27. Відеокамери з онлайн-трансляцією в пунктах пропуску та огляду і перекриті для контрабанди кордони. Упевнений, що й нову форму митників збережуть і багато чого іншого, що нам вдалося запровадити. Чи оцінюватимуть мене за цими об’єктивними критеріями, чи за якимись іншими, чи аплодуватимуть - не мені судити.