Через два роки після початку повномасштабної війни в Україні західні компанії, які все ще тримаються за свої російські активи, розраховують на втому від війни на своїх внутрішніх ринках, щоб пережити початкову хвилю громадського обурення. Після низки відомих і дорогих корпоративних виходів після вторгнення в лютому 2022 року, ті, хто утримався, а їх понад 1646, порівняно з 356 тими, хто пішов, за даними Київської школи економіки, залишаються на місці. Навіть ті, хто пообіцяв виїхати з Росії, тепер потихеньку переглядають свої рішення, пише видання Financial Times.
"Ефект шоку і страху, який був на початку, значною мірою пройшов. Заклики до корпоративної відповідальності стихли. Ці компанії просто не хочуть втрачати ринок", — повідомляє Марія Шагіна, старший науковий співробітник Міжнародного інституту стратегічних досліджень, чия робота зосереджена на вивченні впливу західних санкцій,
Це стосується багатьох компаній, що працюють зі споживачами, чия продукція не потрапила під режим санкцій. У величезному гіпермаркеті "Ашан" у торговому центрі "Гагарінський" в Росії продаються продукти російського виробництва, а також міжнародні бренди, такі як картопляні чіпси Lays (належить PepsiCo), макарони Barilla, батончики Snickers і Mars (належать сім'ї Mars), лосьйони французької компанії Yves Rocher і кава Nescafé компанії Nestlé.
Минулого тижня виконавчий директор Mondelez Дірк Ван де Пут визнав, що інвесторів "морально не хвилює", чи ведуть такі компанії, як чиказький виробник шоколаду, бізнес в Росії. Відверте визнання знаменує собою відхід від причин, які пропонували деякі з цих корпоративних відмовників. Багато з них наполягали на тому, що їхнім обов'язком є постачання основних продуктів харчування російському цивільному населенню та підтримка місцевого персоналу — моральний аргумент, який не враховує їхній внесок у військову економіку Росії.
Західні компанії, що залишилися, яким російська влада, як правило, не дозволяє репатріювати свої прибутки, знизили ризики своїх місцевих операцій, зробивши їх більш самодостатніми, більше використовуючи місцевих виробників та імпортуючи товари з Центральної Азії. Дехто вказує на те, що Кремль практично унеможливив отримання прибутку від продажу їхніх російських підприємств.
"Правда полягає в тому, що західна громадськість втрачає інтерес. Опитування європейських і американських споживачів, проведене датським експертом з корпоративної репутації Caliber, показало, що лише незначна меншість знала, які глобальні компанії залишилися в Росії з 18. Ті, що пішли, включаючи Volkswagen і Renault, майже не отримали репутаційного посилення", — зазначає видання.
Гірше того, багато респондентів помилково стверджували, що компанії все ще залишалися в країні, коли вони пішли. Хоча американці були ще більш апатичними, ніж європейці, лише третина опитаних вважали ведення бізнесу в Росії "абсолютно неприйнятним, доки триває війна з Україною".
"Тиск на ці компанії зменшився", — пояснила Шагіна.