За два роки існування система контролю трансфертного ціноутворення, покликана пильно стежити за операціями з пов'язаними особами та низькоподатковими юрисдикціями, так і не запрацювала.
Як пише в статті на DT.UA економічний оглядач Юлія Самаєва, контроль трансфертного ціноутворення (ТЦУ) необхідний для запобігання втрати (недонадходження) грошей для державної скарбниці, також він створює справедливу конкуренцію на ринку, адже той, хто проводить гроші "повз касу", завжди знаходиться в більш виграшному положенні.
"Діючий складний механізм виявився неефективним у боротьбі з ухилянням від сплати податків з використанням офшорів. Усього лише кілька мільйонів гривень надійшло додатково до державного бюджету. А втрати через офшори оцінювалися в 100 млрд грн щороку. Підприємства не соромляться допускати порушення в галузі ТЦУ-контролю - не показувати операцій, затримувати подачу звітів, не подавати їх, спотворювати показники, не відповідати на запити органів ДФС. А фіскальні службовці не встигають якісно обробити весь обсяг документації", - пояснила DT.UA Ірина Кузіна, керівник харківського офісу ЮФ "Ілляшев та Партнери".
Крім того, за її словами, фіскалам бракує вихідних даних - часто немає порівняльних контрольованих операцій, відсутній доступ до фінансової звітності компаній.
"Це провокує інспекторів виходити за рамки методології, що, у свою чергу, полегшує роботу юристів у судах". У результаті роботи додалося всім, в очевидному виграші податкові консультанти, юристи, аудитори й оцінювачі, тільки держава поки що в програші", - зазначила Кузіна.
За різними оцінками, втрати українського бюджету від операцій, що підлягають контролю ТЦУ, обчислюються мінімум десятками, а ймовірніше, сотнями мільярдів гривень, припускає автор статті.
Детальніше про неефективність контролю над трансфертним ціноутворенням в Україні читайте у статті Юлії Самаєвої Багато галасу з ТЦУ у свіжому номері тижневика "Дзеркало тижня. Україна".