Імпорт споживчих і промислових товарів в Україну паралізований. Найбільші порти Одеси та Іллічівська забиті вантажними судами, більше 5 тис. контейнерів станом на 15 вересня стоять тільки в Одеському порту. Офіційна причина - великомасштабна операція СБУ спільно з Митною та Прикордонною службами в боротьбі з контрабандою, яка почалася 20 серпня.
Тисячі українських промислових підприємств, торговельних мереж та сервісних центрів відчувають гострий дефіцит імпортних поставок. Збитки вітчизняного бізнесу через необхідність оплачувати портам перебування на їх території вантажів, а експедиторським фірмам - простих вантажних фур і контейнерів складають за минулі три тижні мільйони доларів. Набагато більші збитки бізнес несе на внутрішньому ринку: перебої з поставками товарів сезонного попиту, з комплектуючими і сировиною для промисловості завдають збитку, який в масштабі країни просто не можна визначити.
Великі втрати несе державний бюджет. Ні надходжень від митниці за тисячами видів товарів митного класифікатора. Ні податкових надходжень від імпортозалежним підприємств. За даними джерел ZN.UA в Кабміні, бюджет втрачає близько 100 млн грн тільки митних платежів. При цьому уряд не підраховує побічні збитки. Повністю припинено транзит товарів до Росії і Молдови через українську транспортну систему - транзитери пішли в румунську Констанцу і російський Новоросійськ.
На думку низки імпортерів, опитаних ZN.UA, метою спецоперації СБУ і Держмитниці є не стільки пошук контрабанди, скільки створення такої ситуації, коли бізнесмени повинні йти в кабінети тих людей, від яких залежить пропуск вантажів, і питати, скільки коштує дозвіл на ввезення. Просто - який хабар і в яку кишеню треба платити. Причому мова йде не про разову акцію, а про нові умови довгострокової роботи на ринку.
Детальніше читайте в свіжому випуску «Дзеркала тижня. Україна» в інтерв'ю Юрія Бутусова з главою Укрлегпрому Валентиною Ізовіт.