Боротьба з тіньовим ринком тютюнових виробів: в Україні відбулося дике викривлення навіть офіційної торгівлі

ZN.UA Ексклюзив
Поділитися
Боротьба з тіньовим ринком тютюнових виробів: в Україні відбулося дике викривлення навіть офіційної торгівлі © Pixabay
Левова частка контрафакту перекочувала в магазини, а на тіньовому ринку тепер торгують дефіцитним оригіналом, але за шалені гроші.

Боротьба влади за здоров'я українців та наповнення бюджету за рахунок підакцизних товарів, зокрема - тютюнових виробів, призвела в Україні до абсолютно неприроднього викривлення цього ринку. Про це пише Сергій Следзь у своїй статті на ZN.UA - "Непідроблена пачка "Мальборо" за 750 грн: розплата за масове споживання дешевого контрафакту".

Темпи зростання “тіні” в Україні, яка вже перебралася навіть в офіційну торгівлю, що мала б контролюватися державою, просто жахають.

Започаткувалася негативна тенденція ще у 2017-му. Тоді за один рік обсяги "тіні" подвоїлися. Хоча у 2020 році частка нелегальної тютюнової продукції від загального обсягу ринку в Україні все ще складала лише 6,9%.

Але вже сьогодні тютюнова продукція без жодних акцизних марок відкрито й безперешкодно продається не лише на вулицях українських міст, а й в офіційній торгівлі.

Саме офіційна торгівля, а не, як раніше, вуличні стихійні торговці чи ринки, перетворилася на основний канал збуту нелегальної продукції.

"Офіційна торгівля (що, здавалося б, має бути абсолютно контрольованою державою), фактично, перебрала на себе функцію розповсюджувача контрафакту", - пише Сергій Слєдзь.

Якщо ще на початку року у звіті компанії “Кантар Україна” (Kantar — провідна світова компанія з обробки даних, аналітики та консалтингу) частка контрафакту на ринку в Україні визначалася в 64%, то у звіті за лютий вона зросла до 68%. При чому частка, що припадає на магазини, зросла аж на 5% (лише за два місяці), сягнувши 33%.

62% нелегального ринку складають сигарети без акцизних марок. На ринку реалізуються тютюнові вироби, марковані для продажу в магазинах Duty Free (10,8% нелегального ринку) або для експорту.

Згідно з останніми дослідженням “Кантар—Україна”, зростання йде саме за рахунок підробок. Їх частка в нелегальній продукції збільшилася порівняно з листопадовим 2022 року звітом з 5,2 до 7,9%.

Навіть частка контрабанди (1,5%) на сьогодні виглядає мізерною у порівнянні з підробками й мало впливає на ситуацію.

Перш за все підробляють бренди міжнародних тютюнових компаній. Так, за результатами лютневого звіту компанії "Kantar Україна" — їх 83% усіх підробок.

При цьому ділки від торгівлі заробляють вже не тільки на підробках, але й на “білому” товарі.

"В умовах значної кількості фальсифікату, навіть, у закладах офіційної торгівлі, звичайний покупець дезорієнтований. Він вже неодноразово стикався з підробками, коли якість, придбаного ним, не відповідала очікуваному звичному смаку, і починає шукати справжній товар. І тут йому в нагоді стають ті ж таки ділки-реалізатори, але цього разу вони вже пропонують цілком легальний товар, проте його вартість реально дивує", - пише Сергій Следзь.

Так, за запевненнями курців, на ринку в Києві за пачку справжнього червоного Мальборо вже просять — 750 грн.

"Тобто сама величезна “тінь” створила умови для заробітків і на “сірому”, і на “білому” товарі", - йдеться в матеріалі.

Підпільні цехи з’являються як гриби після дощу. Навіть позбавлення волі на строк від трьох до п’яти років із конфіскацією та знищенням незаконно вироблених або придбаних товарів, знарядь виробництва, сировини для їх виготовлення тощо не надто стримує тіньову індустрію.

Нагадаємо, що 75–80% ціни сигарет в Україні на сьогодні — це податки.

В Україні намагалися повернути "сигарильну схему", яка дозволяє виробнику платити менше в бюджет. Така схема діяла в Україні з 2016 по 2020 рік.  Але в 2021 році схему прикрили: акцизний податок  на сигарили почав розраховуватися так само, як і на сигарети.

В асоціації "Укртютюн" намагалися висловити своє бачення проблеми. Зокрема, там вважали, що підвищення акцизного податку на тютюнові вироби необхідно уповільнити. Тобто, для учасників ринку було зрозуміло, звідки росте коріння бурхливого розвитку тіньового ринку.

 

Проте ефективних рішень для боротьби з «тінню» досі ніхто не пропонує. Здебільшого пропозиції зводяться до того, як вибити з ринку підакцизних товарів ще більше грошей. 

За інформацією ZN.UA, наразі проблеми тютюнового ринку планують вирішувати шляхом упровадження на законодавчому рівні обмежень для продажу Duty free-продукції: від скасування податкових пільг до повного закриття магазинів Duty free на автомобільних пунктах пропуску. Втім, як ми вже згадували, тютюнова продукція з маркуванням Duty free — це лише 10,8% ринку.

У Верховній Раді  також переконані, що проблема витікає з незадовільної роботи правоохоронних органів. І намагаються підсилити цю боротьбу спілкуванням з представниками Нацполіції, БЕБ, податкової тощо. Одну таку зустріч нещдавно організував глава податкового комітету ВР Данило Гетманцев, де він роздав вказівки податківцям та правоохоронцям, як краще працювати та стежити за порядком. І навіть спробував погрожувати їм оргвисновками.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі