Так, голова правління «Дочірнього банку" Ощадбанку Росії "» Ігор Юшко вважає, що державна політика в сфері підтримки житлового будівництва вимагає якісного переосмислення і зміни акцентів. А бюджетні кошти мають спрямовуватися, насамперед, на розвиток інфраструктури.
«200 млн грн (передбачені в проекті держбюджету-2012 на програму доступного житла - ред.) - це два 100-квартирних будинки, або 35 тис. кв. м, - говорить глава української "дочки" найбільшого банку Росії. - Давайте припустимо, що ці кошти буде витрачено на створення інфраструктури для будівництва мікрорайону - проведення за рахунок бюджету каналізації, газу, електромереж. Тоді за приватні гроші можна побудувати як мінімум 200-250 тис. кв. м».
На думку І. Юшко, більш принциповим питанням у пожвавленні житлового будівництва в Україні, ніж зниження ставок за іпотечними кредитами на кілька відсотків, на сьогодні є дерегуляція будівельної галузі. За розрахунками експерта, її здійснення дало б можливість знизити рівень корупції та зменшити вартість житла до 600-650 дол. за «квадрат» (навіть з урахуванням 30-відсоткової маржі забудовника).
«Житлове будівництво - це величезний бізнес для чиновників, що сидять на дозвільній системі. Звісно, вони насамперед не зацікавлені в тому, щоб систему було змінено», - констатує банкір.
Цю саму позицію підтримує і голова наглядової ради Platinum Bank Юрій Блащук. За його даними, частка корупційної складової в собівартості житла на сьогодні становить 40-60%. «Завдання влади - скоротити корупційну складову, тоді собівартість житла знизиться», - прогнозує фінансист.
Нагадаємо, що на початку 2011 року Верховна Рада ухвалила Закон «Про регулювання містобудівної діяльності», який значно лібералізував дозвільний режим у будівництві. Так, проходження відповідних процедур було скорочено майже усемеро - до 60 днів з 416, кількість документів, які необхідно одержати, скорочено учетверо - до 23 з 93. Закон також упровадив принципи «мовчазної згоди», «єдиного вікна», декларативний принцип при виконанні підготовчих і будівельних робіт для об’єктів з низьким ступенем ризику тощо.
Однак, як констатує заступник голови парламентського комітету з питань будівництва, містобудування, ЖКГ та регіональної політики Юрій Сербін, нормативні акти Кабміну, що мають імплементувати прийнятий парламентом закон, фактично нівелювали всі «спрощенські» моменти «Ідея хороша записана в законі, а підзаконним актом це складно в кілька разів», - журиться депутат.
Детальніше читайте у свіжому випуску «Дзеркала тижня. Україна» в статті Василя Пасочника «Як не стати країною бездомних?».