Розпочинається процес формування Державного бюджету на наступний, 2002 рік. Насамперед слід зазначити, що принцип розподілу коштів на фінансування наукових досліджень у бюджеті попередніх років і обсяги фактичного фінансування не відповідають завданням науково-технічного розвитку паливно-енергетичного комплексу (ПЕК) України, місцю і ролі його у виході з кризового стану всієї економіки держави, у розв’язанні економічних, соціальних та екологічних проблем.
Якщо до 1996 року тільки Міненерго (до приєднання Держкоматому) мало у своєму розпорядженні для розв’язання наукових проблем галузі 23 млн. грн. (що еквівалентно 12 млн. доларів США), то в поточному, 2001, році загальні видатки на науку по Мінпаливенерго, куди входять ядерна й електроенергетика, вугільна промисловість і нафтогазовий комплекс, заплановані в розмірі 8,085 млн. грн. (що еквівалентно 1,47 млн. доларів США).
На сьогодні повністю втрачено темпи наукових досліджень, які склалися у 1991—95 рр. Не фінансуються розпочаті розробки, не впроваджуються у виробництво створені зразки нових технологій та новітньої техніки, поглиблюється процес деградації наукових організацій, які досі зберігали провідні позиції у фундаментальній та прикладній енергетичній науці, техніці, проектуванні. Без наукового супроводу і впровадження сучасних технологій катастрофічно знизився технічний рівень експлуатації устаткування, яке давно вичерпало розрахунковий ресурс і потребує сучасного науково обгрунтованого підходу до продовження його експлуатації. Низький рівень техніко-економічних показників обладнання, високі внутрішньогалузеві енерговитрати на виробництво і транспорт електричної та теплової енергії призводять до таких втрат паливно-енергетичних ресурсів, які жодним чином не виправдовують економії державних коштів за рахунок ліквідації державної підтримки галузевої науки. Крім того, ПЕК повністю позбавлений можливості спиратися на науку у вирішенні питань реструктуризації, реорганізації, створення енергоринку, вдосконалення системи управління, впровадження нових форм власності і т. ін.
Якщо ситуація, що склалася, не зміниться у наступному році, то це рівнозначно невиконанню всіх головних перспективних програм України. Загальний запит на бюджетне фінансування науки по Мінпаливенерго на 2002 рік становить 83 млн. 400 тис. грн. Пропозиції, що надаються, враховують вимоги підписаних Україною міжнародних угод та державних програмних документів.
Проте на сьогодні доведені Мінпаливенерго граничні обсяги видатків Держбюджету України на 2002 р. з розділу «Фундаментальні дослідження і сприяння науково-технічному прогресу» становлять 7 млн. 675 тис. грн., що в 10,9 разу менше від бюджетного запиту Мінпаливенерго та нижче рівня поточного року (див. табл.).
Незрозуміло, якими документами і пріоритетами керувалися автори проекту Держбюджету-2002, прирікаючи галузеву науку паливно-енергетичного комплексу на повільне вмирання від безгрошів’я? І чому у бюджетному розподілі коштів на науку 2001 року Мінпаливенерго посідає дев’яте місце (8085,0 тис. грн.) — на рівні Держуправління справами (10668,4 тис. грн.) та Мінюсту (5005,2 тис. грн.). Не можна збагнути причин настільки жорсткої дискримінації Мінпаливенерго, яке формує близько чверті вітчизняного ВВП і при цьому не в змозі утримувати свою галузеву науку та вирішувати питання свого розвитку.
На наш погляд, у плануванні витрат на науку при формуванні бюджету на 2002 рік необхідно започаткувати квотування коштів між головними розпорядниками. Якщо говорити про базові галузі, однією з яких і є паливно-енергетичний комплекс, то при визначенні квоти слід врахувати такі чинники: частка галузі у ВВП країни; частка ПЕК у надходженнях коштів до бюджету; глобальний вплив галузі на всі сфери діяльності суспільства та умови життя кожної людини.
Принцип квотування неновий і нескладний у застосуванні. Ця система загальновизнана у світовій практиці. Завданням міністерства має бути раціональне використання виділених коштів, розв’язання найактуальніших загальногалузевих, міжгалузевих і державних проблем, спрямованих на перспективу енергозабезпечення держави, створення умов її енергетичної та економічної незалежності.
В основу проекту плану наукових та науково-технічних робіт покладені пріоритетні напрями та завдання, які містяться в Національній енергетичній програмі України на період до 2010 року.
Виділення на галузеву науку достатніх коштів сприятиме лише початку відродження інноваційної моделі розвитку базових галузей паливно-енергетичного комплексу та відновленню належного статусу галузевих наукових організацій, як це проголошено у програмних документах державного рівня з урахуванням стратегічного значення енергетики у відродженні та розвитку всіх галузей економіки, забезпеченні енергетичної і економічної незалежності України. Позбавлена належного фінансування, наука паливно-енергетичного комплексу просто загине, а відтак і сам ПЕК буде приречений на швидку деградацію.