Трудова міграція

Поділитися
Трудова міграція
Як перетворити ризики на можливості.

Розмірковуючи про реінтеграцію, ми найчастіше маємо на увазі тільки один регіон - Донбас. І дискутуємо про те, як соціально адаптувати вимушених переселенців, які потребують роботи й житла.

Тим часом у нинішній Україні значно більше "зайвих людей". Вони не тікали від війни, але теж не знають, що їх чекає завтра в рідних Київській, Волинській чи Харківській областях. І тому "голосують ногами".

За даними спільного дослідження КМІС, "Центру Разумкова" і "Рейтингу", для 59% опитаних масовий від'їзд українців за кордон - за значущістю така сама загроза, як і економічний занепад.

Чи помічає цю загрозу українська влада? На словах - так. На ділі - навряд чи.

Як показує досвід інших країн, вирішити проблему міграції неможливо без проактивної позиції, коли уряд "управляє" міграційними потоками, стимулюючи зростання національної економіки. У нас усе з точністю до навпаки.

За рахунок трудових ресурсів з України свої економічні проблеми вирішують сусідні держави - вони оцінили ризики й готуються ще більше лібералізувати умови в'їзду для іноземців, щоб задовольнити кадровий голод. Причому "принадою" для робітників далеко не завжди є високий заробіток. Точніше, не тільки він. Уміння влади мислити на перспективу (і завжди мати про запас "план Б", коли щось піде не так) гарантує бодай мінімальну стабільність у наш неспокійний час.

Так, активні українці різних спеціальностей (від будівельників до лікарів), які роблять вибір на користь Угорщини, Польщі чи Німеччини, їдуть насамперед за кращими умовами життя. Однак більшість з них додають: "Нам важлива професійна реалізація й забезпечення гідного майбутнього нашим дітям". Виходить, саме цього їм не вистачає в Україні.

Проблема загострюється тим, що на місце мігрантів приїжджають колишні жителі окупованих районів Донецької і Луганської областей - здавалося б, саме вони могли компенсувати "трудові" втрати в тих же західних регіонах. Але баланс не складається.

Згідно з дослідженням Міжнародної організації міграції, у 2017–2018 роках тільки половина ВПО оцінила себе як "повністю інтегрованих". При цьому власне житло мають лише 12% з них. Значна частина переселенців, які працювали до переїзду, зараз не працевлаштовані, і далеко не завжди мають доступ до ухвалення рішень у своїх "нових" громадах.

Інтеграція - двосторонній процес. Життя змінюється не тільки в тих, хто виїхав. "Місцеві" теж змушені адаптуватися до безпрецедентної для України внутрішньої міграції.

Як повідомляє Мінсоцполітики, половина з півтора мільйона ВПО проживає на підконтрольних територіях Донецької і Луганської областей. Населення деяких міст зросло майже вдвічі. Попит на робочі місця значно перевищує пропозицію. Навіть на тлі неблагополучної України регіон вирізняється дуже низьким рівнем підприємницької активності. Кваліфіковані кадри їдуть - у Київ та інші великі міста України, у ті ж таки Польщу й Угорщину. Або (нікуди від цього не подітися!) у Росію.

Працевлаштування переселенців - начебто один з пріоритетів влади, але за фактом державні й регіональні програми не містять ні чітких інструментів, ні зрозумілих цільових показників, щоб можна було оцінювати їх ефективність.

І Бог з ним, якби численні "комплекси заходів" просто не працювали. На жаль, ми вже звикли до проектів, які мертві ще при народженні. Значно гірше інше. У ці документи закладається дуже небезпечна ідеологія.

Виходячи з найкращих намірів, українська влада, не зробивши жодних висновків з нещодавніх трагічних подій, хоче зробити з Донбасу якийсь "економічний анклав". З особливими правилами, умовами і… окремими від України перспективами.

Здавалося б, усе чудово. Місцевим бізнесменам пропонують видавати пільгові кредити, а роботодавцям, які створюють робочі місця для переселенців, - компенсувати ЄСВ. Уже скоро Донбас стане оазисом для успішного підприємництва й передових стартапів?

Будьмо чесними самі з собою. По-перше, не можна створити сприятливі умови для бізнесу в окремо взятому регіоні, якщо в цілому по країні податкова й адміністративна реформи тривають четвертий рік без проривних результатів. І це ще м'яко сказано.

По-друге, нам знову пропонують почати "не з того кінця". Будь-який підприємець з мінімальним досвідом роботи скаже: без спрощення процедур і "масового" переходу до e-gov добрі наміри, як завжди, потонуть у бюрократичних погодженнях і звітах. А "корупційна рента" залишиться оптимальним способом "прискорити й оптимізувати" бізнес-процеси.

По-третє (і це головне!): а в яких, власне, галузях ми будемо створювати робочі місця? Чи знаємо регіональні точки росту і як збираємося їх стимулювати? Зрештою, якою ми бачимо економіку Донбасу хоча б у середньостроковій перспективі? Промисловою? Інноваційною? Чи (а раптом!) туристичною?

У відповідь на системні виклики XXI століття чиновники пропонують рецепти родом з командної економіки радянського періоду. У підконтрольних районах Донецької і Луганської областей спостерігається криза трудових ресурсів і зростає безробіття? Давайте перенесемо у прифронтову зону державні підприємства, які займаються виробництвом, що не вимагає високої кваліфікації й високих зарплат. Робоче місце сприймається як "річ у собі". Створили - відзвітували.

По суті, нам пропонують "законсервувати" технологічну відсталість регіону. До яких соціальних наслідків це може призвести - питання риторичне.

Настільки ж сумнівні й інші "точкові" рішення, якщо їх розглядати не у вакуумі, а спробувати приміряти на реальну ситуацію. Наприклад - пільгові кредити для підприємців-переселенців.

"Я не вірю в Україні ні в що. Мені страшно брати якісь гроші у держави, щоб потім не залишитися без квартири й узагалі без усього", - признається один з бізнесменів-початківців зі Сходу. Хоча місце його проживання в цьому випадку не важливе. Критично низький рівень довіри до української держави та її інститутів - ще один вагомий аргумент на користь того, щоб пов'язати своє майбутнє з іншою країною.

Тому у двох масштабних проблем - трудової міграції українців і соціальної інтеграції переселенців - одне вирішення. Щоб стати успішним, Донбас повинен перестати бути "особливим", а інтеграція - враховувати інтереси всіх українців.

Завдання складне, але здійсненне. І починати треба зі зміни базових настанов.

Замість "допомоги", "пільг" і "дотацій" необхідно створювати умови для розвитку. Інвестор прийде туди, де побачить власний економічний інтерес, підкріплений бізнес-планом. А наша держава, зі свого боку, "інтегрує" в цей бізнес-план переселенців, які зможуть нормально заробляти на гідних позиціях (а не там, куди посилає біржа праці "за залишковим принципом"). Інвестиції передбачають зростання конкуренції за трудові ресурси. А це означає в тому числі зростання зарплат. З природних економічних причин, а не просто тому, що так вирішив Кабмін.

На подібні "ринкові рейки", маючи бажання, можна поставити вирішення й інших проблем. Наприклад, використовувати сучасні цифрові технології й відкриті дані, щоб максимально швидко й результативно "сконтактувати" роботодавця і тимчасово безробітного в будь-якому регіоні. Така послуга (яка може функціонувати як звичайний додаток у мобільному телефоні) буде затребувана дуже багатьма - незалежно від соціального статусу й місця проживання.

Зовсім відмовлятися від пільг теж не варто. Достатньо надати їхній "адресності" нового значення. Податковий режим можна істотно спростити для підприємств, які залучають працівників тих професій, які будуть затребувані в найближчому майбутньому. Одне робоче місце в перспективній галузі "важитиме" для економіки стільки, скільки кілька десятків тимчасових і безглуздих.

Особливо актуальним є пошук таких альтернативних рішень для Донбасу, економіка якого зайшла в глухий кут задовго до окупації й фізичного "розпилу" виробничих потужностей. Питань тут більше, ніж відповідей. Чи може Україна розпрощатися з нерентабельною вугільною галуззю? Враховуючи, що в Німеччині до закриття шахт готувалися не одне десятиліття, а на запобігання соціальному вибуху було витрачено величезні бюджети - навряд чи. Але й залишити все як є теж не вийде. Хоча б через серйозні екологічні загрози.

Тому експертне моделювання можливих сценаріїв економічної трансформації регіону - з прораховуванням ризиків і реалістичними оцінками прибутку й витрат - значно більш актуальне завдання, ніж нарахування дотацій і створення робочих місць "для галочки".

При правильному підході внутрішня міграція може стати додатковим ресурсом для країни. Переселенці зі Сходу - це наші громадяни, з такими самими цінностями і трудовою культурою.

Щоб перетворити виклик на можливості, достатньо змінити "оптику". Україні потрібне загальне бачення майбутнього. Не тільки Донбасу. Всієї країни.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі