Редакція видання The New York Times опублікувала список 10 книг, які вважає найкращими за 2021 рік. У добірку увійшли п'ять художніх та п'ять нон-фікшн творів.
Імболо Мбуе "Які ми були красиві"
1980 рік, вигадане африканське село Косава, яке страждає від знищення екології американською нафтовою компанією. Представники компанії приїжджають, щоб зустрітися з місцевими жителями, чиї діти помирають через наслідки буріння та роботи трубопроводу. Ця історія, що розтягнулася на десятиліття - про владу і корупцію, про соціопатичну корпорацію і життя, які вона знищує. Очима молодих і старих громадян Косави Мбуе будує тонке дослідження власного інтересу, того, що означає хотіти чогось в епоху капіталізму і колоніалізму і цих машин злісного, ненаситного бажання.
Кеті Кітамура "Інтимність"
Неназваній судовій перекладачці в Гаазі доручено повністю розчинитись у голосах та історіях військових злочинців, з якими вона одна може спілкуватися; водночас вона входить у бурхливі стосунки з чоловіком, чий шлюб межі розвалу. Проза Кітамури звертає увагу на лінії, що кровоточать в інтимних стосунках, особливо між щирим і примусовим. Як і її попередній роман «Поділ», «Інтимність» торкається таких соціальних проблем, як джентрифікація, колоніалізм, фемінізм та інші. Одна з головних думок книги: важливість кожного окремого життєвого шляху залежить від того, як цей шлях вплинув на інші життя.
Оноре Фанон Джефферс "Пісні про кохання від WEB Дюбуа"
Це зворушлива сага про дорослішання, дослідження раси та американської історії. Роман оповідає про чорношкіру дівчину Ейлі Перл Гарфілд, яка виросла в кінці 20-го століття, і «пісні» її предків, корінних американців і поневолених афроамериканців, які пережили утворення США. У міру того, як їхні розповіді сходяться, «Пісні про кохання» створюють незабутній портрет життя чорношкірих людей і показують, як минуле все ще відбивається на сьогоденні.
Патрісія Локвуд "Ніхто не говорить про це"
Локвуд вперше здобула визнання як поет в Інтернеті завдяки винахідливим і грубим віршам - секстам, зведеним у віртуозність. У Priestdaddy, своїх мемуарах 2017 року про те, як вона росла в парафіях на Середньому Заході з її люблячим зброю та граючим на гітарі батьком, католицьким священиком, вона назвала мінет «формою мистецтва, як, наприклад, скульптура або звук державного гімну, озвучений хлопками під пахвою». У своєму першому романі вона виділяє радості та горесті життя, розділені між онлайн та офлайн взаємодією, перетворюючи дисонанс на мистецтво. В результаті вийшла книга, яка читається як вірш у прозі, одночасно піднесений, інтимний, філософський, веселий і, зрештою, глибоко зворушливий.
Бенджамін Лабатут "Коли ми перестанемо розуміти світ"
Лабатут об'єднує історії найбільших мислителів 20-го століття у дослідженні екстазу і агонії наукових відкриттів: їхні величезні вигоди для суспільства і величезні людські втрати. Його подорож до найвіддаленіших меж знання, що проводиться математиком Олександром Гротендиком, фізиком Вернером Гейзенбергом і хіміком Фріцем Габером, серед інших, дає можливість поглянути на всесвіт з безмежним потенціалом, що лежить в основі спостережуваного світу, "темне ядро в серці речей", яким деякі з його свідків вирішують краще дати спокій. Цей незвичайний гібрид художньої та наукової літератури розмиває межу між фактами та вигадками.
Туве Дітлевсен "Копенгагенська трилогія: Дитинство; Молодість; Залежність"
Мемуари Дітлевсен, вперше опубліковані в Данії в 1960-х та 1970-х роках і зібрані тут в одному томі, докладно описують її важке виховання, кар'єрний шлях та безжальні захоплення: потужний звіт про боротьбу за примирення мистецтва та життя. Вона поповнила ряди робітників у 14 років, стала відомим поетом до 20 років і після двох невдалих шлюбів виявилася одруженою з лікарем-психопатом і безнадійно залежною від опіоїдів до 30 років. Незважаючи на всі драматичні повороти її життя, збірка мемуарів демонструє приголомшливу ясність, гумор і відвертість, проливаючи світло не лише на суворі реалії світу, а й на незрозумілі пориви нашої таємної особи.
Клінт Сміт "Як передається слово: розплата з історією рабства в Америці"
Для написання цієї книги поет та журналіст Клінт Сміт відвідав ключові місця в історії рабства та його сучасної спадщини, включаючи Монтічелло Томаса Джефферсона; Анголу, в'язницю в штаті Луїзіана та цвинтарі конфедератів. У книзі є інтерв'ю з туристами, гідами, активістами та місцевими істориками, яких автор зустрічає на своєму шляху, а також його особисті роздуми. Сміт піднімає дзеркало складних відносин Америки з її минулим, фіксуючи потужну суміш добрих намірів та серйозних поправок, навмисне незнання та кричуще спотворення.
Андреа Елліотт "Дитина-невидимка: бідність, виживання та надія в американському місті"
Щоб розширити свою відому серію 2013 року для The Times про Дасані Коутс, бездомну нью-йоркську школярку, та її сім'ю, Еліот провела роки, стежачи за своїми героями в їхньому повсякденному житті - у притулках, школах, залах судових засідань та офісах соціального забезпечення. Книга, яку вона випустила, - докладний звіт про боротьбу однієї сім'ї з бідністю, бездомністю та залежністю у місті та країні, які не змогли вирішити ці проблеми ефективно чи хоча б із співчуттям.
Аннет Гордон-Рід "День визволення рабів"
Досліджуючи расові та соціальні складності Техасу, її рідного штату, Гордон-Рід просить читачів відійти від затятих суперечок і детальніше поглянути на історію та сюрпризи, які вона може піднести. Така перспектива дається їй легко, тому що вона була частиною історії - першою чорношкірою дитиною, яка інтегрувалась у її школу у східному Техасі. У кількох випадках вона виявляла, що її уникають як білі, так і чорні, оскільки порушення колірної межі може загрожувати обом расам.
Хізер Кларк "Червона комета: коротке життя та яскраве мистецтво Сільвії Плат"
Відважна спроба розпочати нову біографію Плат, чиє життя і смерть у результаті самогубства у віці 30 років у 1963 році були ретельно досліджені вченими. Тим не менш, цей ретельно опрацьований та несподівано захоплюючий портрет обсягом понад 1000 сторінок є монументальною роботою. Будучи сповненим рішучості врятувати поетесу від посмертної карикатури приреченої божевільної і «перетворити її на одну з найважливіших американських письменниць 20 століття», Кларк, професор поезії в Англії, представляє захоплюючу розповідь про рідкісний літературний талант, сімейне та інтелектуальне середовище поетеси. У книзі багато цитат із листів, щоденників, віршів та прози Плат.