“Лондон вже тринадцять місяців як перетворився на театр військових дій, політичної та дипломатичної «війни», яку сорок років тому оголосила перша жінка-міністр культури Греції Меліна Меркурі. Йдеться про суперечку за шедеври, створені Фідієм і захоплені з Парфенону збирачем пам'яток давньогрецького мистецтва, лордом Елгіном на початку 19 століття.
Голова опікунської ради Британського музею є центральною фігурою в цьому театрі. Але не як воїн, який бореться проти греків, а як їхній співрозмовник, з кінцевою метою знайти взаємовигідне вирішення проблеми, яка виникла з 1816 року, коли британська держава за загалом вигідною ціною купила давньогрецькі артефакти в Елгіна (Томаса Брюса)”. Так починається тематична стаття в газеті Ta Nea про суперечки щодо повернення античних скульптур V ст. до н.е.
Водночас Британський музей пообіцяв не демонтувати свою колекцію після звістки про те, що голова установи провів таємні переговори з прем’єр-міністром Греції щодо повернення скульптур Парфенона, також відомих як мармури Елгіна, пише Bloomberg.
Повідомлення Ta Nea є останнім поворотом у тривалій суперечці про право власності на стародавні скульптури, які спочатку стояли в Акрополі Афін, а з 1816 року стали центральною частиною колекції Британського музею.
Переговори між головою музею Джорджем Осборном і прем'єр-міністром Греції Кіріакосом Міцотакісом тривають з листопада 2021 року і перебувають на стадії продовження.
Хоча музей не заперечував, що переговори велися, представник установи відмовився обговорювати особливості історії Ta Nea. Музей заявив, що готовий «розмовляти з ким завгодно, включаючи грецький уряд» про нове «партнерство» щодо Парфенона.
«Як голова піклувальників сказав минулого місяця, ми діємо в рамках закону і не збираємося демонтувати нашу чудову колекцію, оскільки вона розповідає унікальну історію нашої загальної людяності, — йдеться в заяві музею, оприлюдненій у суботу. – Але ми прагнемо нових позитивних, довгострокових партнерських відносин з країнами та громадами по всьому світу, звичайно, йдеться і про Грецію».
Уряд Греції не прокоментував це повідомлення.
Перехід артефактів в періоди колоніальної експансії
Хоча британська влада відкидала спроби повернути скульптури до Греції принаймні з 1941 року, нещодавно відбулася зміна тону, оскільки музеї по всьому світу намагаються вирішити занепокоєння щодо того, як стародавні артефакти були придбані в періоди імперського панування та колоніальної експансії.
На своєму веб-сайті музей повідомляє, що готовий розглянути можливість позичити скульптури Греції, але уряд Греції відмовлявся визнавати право власності музею. Переговорів з цього приводу наразі немає, кажуть у музеї.
Виступаючи під час візиту до Лондона 28 листопада, прем'єр-міністр Греції Міцотакіс натякнув, що деякі переговори відбулися.
«Я не хочу публічно говорити про дискусії, які у нас були, — сказав він. – Але я думаю, що є краще відчуття розуміння того, що, можливо, можна знайти взаємовигідне рішення, яке призведе до возз’єднання скульптур Парфенона в Греції, в той же час враховуючи занепокоєння щодо того, що може втратити Британський музей”.
Питання ускладнюється потановою парламенту, який забороняє музею продавати, віддавати або іншим чином розпоряджатися будь-якими предметами зі своєї колекції, якщо вони не є дублікатами або не потрібні для вивчення.
Історія скульптур афінського Парфенону на Акрополі
Мармур є залишками 160-метрового фризу (широка смуга над колонами будівлі), який проходив навколо зовнішніх стін храму Парфенон на Акрополі, присвяченому Афіні, богині мудрості. Багато що було втрачено під час бомбардування 17-го століття, і близько половини робіт, що залишилися, вивезені на початку 19-го століття британським дипломатом лордом Елгіном.
Вони потрапили до Британського музею, який неодноразово відхиляв вимоги Греції щодо їх повернення.
Уряди Греції, які змінювали один одного, лобіювали повернення Британському музею частки робіт, які включають статуї з фронтонів Парфенона — фронтонів повністю мармурової будівлі. Вони стверджують, що Елгін незаконно відпиляв скульптури, перевищивши умови сумнівного дозволу, наданого турецькою владою, коли Греція була не з власної волі частиною Османської імперії.
Британський музей відкидає таку позицію, (незважаючи на ознаки того, що громадська думка у Великій Британії схвалює грецьку вимогу) і не демонструє бажання назавжди повернути роботи.
Парфенон був побудований між 447-432 роками до нашої ери і вважається вінцем класичної архітектури. На фризі була зображена процесія на честь Афіни. Деякі маленькі його частини та інші скульптури Парфенона — знаходяться в інших європейських музеях.