Юні піаністи на тлі китайської стіни

Поділитися
Тріумфаторами IX Міжнародного конкурсу молодих піаністів пам’яті Горовиця вкотре стали далекосхідні музиканти.

Після кризового 2009 року, коли дирекції Міжнародного конкурсу молодих піаністів пам’яті Володимира Горовиця довелося відкласти змагання на рік, життя, здається, налагоджується. Торік відбулися змагання в середній і старшій групах, а нещодавно стали відомі переможці «Горовиць-дебют» і молодшої групи. Так, більша частина конкурсних прослуховувань перемістилася з помпезного й дорогого залу Національної філармонії до Будинку вчених. Так, грошові премії, не такі вже й великі (найбільша - 2000 доларів США), передбачені тільки для молодшої групи, тоді як малюки-«дебютанти» змагаються за дипломи й подарунки від спонсорів. Так, попри кількісне домінування вітчизняних піаністів, перемагають усе одно китайці... Але коли під час урочистого нагородження на сцену за руку виводять вервечку юних геніїв - щасливих, розгублених, переляканих, непосидющих, у лялькових білих сукенках і крихітних концертних фраках, а слідом за ними ще один ряд подвижників-учителів - так само щасливих, але зосереджено-спокійних, дуже важко стримувати емоції... Майбутнє створюється, конструюється, вибудовується прямо на твоїх очах. Хіба може бути щось важливіше за це?

Будь-який конкурс - не тільки конкурс, а тим більше конкурс Горовиця. Вже десятки текстів написано про стратегічну мудрість його дирекції на чолі з Юрієм Зільберманом. Ірина Полстянкіна, Лідія Ковтюх, Мальвіна Зарудянська та Ірина Гіваргізова чітко розуміють, що, навіщо й як робити. Обігріті Київським інститутом музики ім. Р.Глієра, залучаючи до організаційної роботи студентів інституту (до речі, паралельно з основним журі під час конкурсу постійно працює студентське), вони ніколи не опустяться до нинішнього стану Міжнародного конкурсу ім. М.Лисенка - по суті знищеного байдужістю і халатністю його невловимих і неідентифікованих організаторів.

За перебігом і результатами конкурсу Горовиця, запущеного 1995 року («Горовиць-дебют» з’явився трохи пізніше, у 2000-му), завжди можна було судити про свіжі піаністичні віяння, стан вітчизняної музичної освіти та потреби публіки.

Що сьогодні? Чотирнадцять країн світу, понад 80 заявок на участь (не доїхало лише кілька людей) і найвищий виконавський рівень дітей. Деякі з них у десять років грають так, як більшість професіоналів не гратимуть і в тридцять. Тішить, що впевненішими стали діти з української провінції. Причому приїжджають не тільки учні спеціалізованих музичних десятирічок, а й вихованці звичайних музичних шкіл. Похвально, що ті самі діти в різних групах номінації «Горовиць-дебют» (усього таких груп чотири - A, B, C, D) іноді міняються місцями, останні стають першими - отже, оцінюють не «людину взагалі», раз і назавжди вивищуючи або ставлячи масний хрест на подальшій долі, а конкретний виступ юного музиканта з конкретним твором.

Наприклад, у категорії А Бюркі Симон із Швейцарії посів перше місце, а білорус Микита Шестаков - третє, тоді як у групі D у Шестакова вже друге місце, а в Симона третє. Музиканти з дитинства вчаться переживати не тільки абсолютний тріумф і провал, а й напівперемоги. Останні, мабуть, пережити найтяжче...

У журі цього року ввійшло п’ятеро авторитетних музикантів. Професор Національної музичної академії ім. П.Чайковського, досвідчений педагог і постійний експерт конкурсу Валерій Козлов, котрий керував колегіальною роботою судів, з ентузіазмом коментував результати змагання, особливо відмічаючи повернення на конкурс Японії (представників цієї країни не було з часу другого конкурсу) і значне зростання рівня учасників. Ще один постійний член журі - професор Валіда Расулова-Сук, яка викладає в Нью-Йорку, її біографія також тісно пов’язана з Україною. Гідну компанію їм склали директор Міжнародного конкурсу піаністів ім. Джеймса Моттрама Грехем Скотт (Великобританія), професор Вищої школи ім. Роберта Шумана Барбара Щепаньська (Німеччина) і Лев Шугом, ректор Саратовської консерваторії ім. Л.Собінова.

У кожній з чотирьох груп номінації «Горовиць-дебют» достатньо вихованців української фортепіанної школи: Микита Бурзаниця з Донецька посів перші місця у групах B і D, другі й треті позиції в різних групах дісталися Еріку Ткаченку, Миколі Пушкарьову, Іванові Самородіну і Марії-Луїзі Плешаковій. Та якщо серед лауреатів-«дебютантів» немає жодного далекосхідного музиканта, то в більш серйозному змаганні молодшої групи (вік учасників від 10 до 14 років) Китай і Японія перемогли Україну з розгромним рахунком 4:2. У минулих конкурсах нерідко перемагали не зовсім «китайські китайці», виховані українськими або російськими консерваторіями. Проте цього року таких - жодного! Лауреатові першої премії Болай Цао після виступу з Концертом Моцарта в третьому турі журі й оркестр аплодували стоячи. Він же закривав концерт лауреатів - красиво, з упевненістю майстра, зі щирою радістю насолоджуючись власною грою. Тянь Юань Лю, другий китайський хлопчик із другою премією, показав себе в сольній програмі, блискуче виконавши Дві поліфонічні п’єси Родіона Щедріна. Японка Мацуда Канон і китаянка Ван Іньо поділили третє місце, залишивши українцям тільки четверту й п’яту премії (їх з боєм відвоювали Катерина Хомякова і Олексій Канке). Крім основних нагород на закритті вручали спеціальні призи. Приз «Надія» дістався шестирічній китаянці Цзан Сіжань. Коли її вивели на сцену, вона так розгубилася і злякалася, що вирвалася з рук «провожатого», вилізла на стілець біля роялю і спокійно, «поза протоколом» відіграла «Український танець» Михайла Степаненка.

Приз студентського журі забрав швейцарець Бюркі Симон. Еріка Ткаченка Київське управління культури визначило як «Найкращого киянина», вручивши йому відповідний приз, а Микиту Бурзаницю відзначило Міністерство культури України призом «За виконання твору українського композитора», а саме Першого фортепіанного концерту Мирослава Скорика. Отримавши величезного плюшевого ведмедя «За яскраву індивідуальність», Марія-Луїза Плешакова спочатку ледве втримала його в руках, а коли ведмедя посадили поруч із хазяйкою, не спускала з нього очей і час від часу посмикувала за коричневий ніс. Посольство Російської Федерації відзначило лауреатів-росіян, а саме Арсенія Муна, який росів перше місце у групі С («Горовиць-дебют»), і Дмитра Циганова (четверте місце в групі А). Ніхто не залишився без нагороди, а конкурс пам’яті Горовиця вкотре підтвердив свій унікальний статус на території України - єдиного музичного конкурсу, що входить у Всесвітню федерацію міжнародних музичних конкурсів.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі