Воно і німці

Поділитися
Фестиваль німецького кіно пройшов у столиці і рушив далі — у регіони. У програмі було представлено картини Віма Вендерса, Фолькера Шльондорфа, Андреаса Дрезена, Ханса Вайнгартнера...

Фестиваль німецького кіно пройшов у столиці і рушив далі — у регіони. У програмі було представлено картини Віма Вендерса, Фолькера Шльондорфа, Андреаса Дрезена, Ханса Вайнгартнера.

На моє запитання дворічної давнини знайомій москвичці-германістці, чим сьогодні живе сучасна література Німеччини і чи з’явилися в ній свої «пелевіни», я отримала смутний погляд, тривалу паузу і єдине слово — «стагнація». Скептицизм до гордих росіян не зупинив мене в пошуку: рік по тому поставила те ж запитання носію мови й аборигену з Гамбурга. Трохи подумавши, він назвав мені Гюнтера Грасса... Знаменитий європейський шістдесятник, чий «Бляшаний барабан» екранізував Фолькер Шльондорф, безумовно шедевральний, як і будь-який канський призер, але ж коли це було! Все одно що назвати сучасною українською музикою естрадний кітч Іво Бобула. Хоча й без нього наша сьогоднішня музика не обходиться. Так само, як і без режисера «Барабана» Фолькера Шльондорфа, чий останній фільм «Дев’ятий день» було показано в рамках фестивалю німецького кіно.

Перш ніж змальовувати зріз найкращих німецьких кінодослідів останніх років, слід зауважити, що розмах роботи Гете-Інституту вселяє повагу. Але що ще важливіше — фестиваль концептуальний. Три показані фільми (із усієї програми) — чисте прокатне масово-глядацьке кіно. Не те, що штампує Голлівуд, «рукодільне», забуте, але вкрай любиме простим обивателем. Тож панорамування в шести великих центрах, включаючи столичний, це вже спроба презентації альтернативи фільмам маскульту. Кіно, не мудро-повчальне й декларативно-піднесене (хоча і без Віма Вендерса в цій програмі не обійшлося), але зрозуміле обивателю. Те, що німці навчилися таке робити, стало відкриттям і для автора цих рядків.

До київського літа, яке підступає боязким кроком, відмінним бекграундом служив би фільм активіста німецького кіноруху Андреаса Дрезена «Літо в Берліні» (в оригіналі «Літо на балконі»). Класичний камершпіль, який розділив драматичну долю на дві історії двох подруг-сусідок, збалансований на тонкій трагікомічній грані. Самота — моторошний кошмар і для розлученої матері з розуміючим труднощі безробітного побуту сином, і для сексапільної соціальної працівниці, яка приходить доглядати за безпорадними стариками. Разом — вони сила. Порізно — алкоголічка і комічна шукачка великого кохання. Наскільки глибоко досліджував у «Персоні» психологію та гармонію жіночого дуету Бергман, настільки легко і з гумором представник «берлінської школи» соціалізував свій портрет двох німкень на грані нервового зриву. У результаті обидві акторки одержали статуетки «Срібного Х’юго» на Чиказькому МКФ, а Дрезен — Баварську кінопремію за режисуру, премію Ернста Любича та нагороди в шести номінаціях Німецької кіноакадемії.

У тій же кількості номінацій заявила про себе й інша лірико-абсурдна комедія — «Знайомство з Цукерами» — перша, як твердять релізи, з часів Другої світової війни, гумористична фреска німецько-єврейських стосунків. Зіткнення двох братів після смерті матері в процесі примирення, обов’язкового для одержання спадщини — неприкритий символ притирання пост-Західної і пост-Східної Німеччин. Німці, усе життя брендуючи своє кіно як гостро соціально-політичне, виявляється, можуть робити його з легкістю, завидною самому єврейському гумору. Взагалі, факт освоєння німецькими кіношниками водевільного жанру цікавий. Продажна вартість такої кінопродукції в умовах утраченого режисерами інтересу до чистоти жанру зростає в геометричній прогресії. І, здавалося б, як такий продукт міг з’явитися в надрах студії «Х-Filme» постмодерніста Тома Тиквера?

Цій студії радше підійшов би досвід дебютанта Ханса Вайнгартнера, котрий заявив свою картину «Вихователі» у конкурсній програмі Канського кінофесту-2004. Після 11-річної перерви то був німецький прорив. Утім, досить запрограмований, попри всю чарівність фільму. Романтизм, любовний флер і великі ідеї бунтівливої юності про світову рівність — базис німецької кінокласики. Відчуття дежа вю 1970-х неминуче, коли дивишся на те, як троє вродливих молодих людей грають у революцію і вільні стосунки. Саме тому найбільшу симпатію викликає їхній заручник-буржуа (Золота премія Німецької кіноакадемії за чоловічу роль другого плану Бергхарту Клауснеру), чий життєвий досвід підтверджує непорушний життєвий закон Зміни. Втім, фінальну фразу «Вихователів» — «деякі люди ніколи не змінюються» можна з повною підставою застосувати до Віма Вендерса і Фолькнера Шльондорфа.

Останні роботи метрів вносять сумну ноту у форум німецького кіно. І хоча, всупереч суб’єктивності очікування, «Дев’ятий день» Шльондорфа і «Земля достатку» Вендерса виявляються фільмами цілком адекватними, їхня соціальна ваговитість і антиритм сучасності робить свою нехитру справу — поступово виводячи навіть найбільш підготовленого глядача з залу. Вендерс узагалі останні років десять не втомлюється дивувати своєю занудністю. І якщо роуд-муві зразка 1974-го «Аліса в містах» чіпляла медитативністю викладу, її переспів у контексті шизофренуючої після 11 вересня Америки — «Земля достатку» — відпускає увагу на всі чотири боки. Щоправда, коли минають стартові півтори години перегляду, терпіння винагороджується тихим катарсисом розкатаного півгодинного фіналу. Але певне в цьому й особливість німецького кінодосвіду — мучити пафосом, щоб зрештою заграти на людській струні. Шкода тільки, що почути її поки можуть лише шість великих міст України.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі