СКЕПСИС ПО-ІСПАНСЬКИ

Поділитися
На екранах київського Будинку кіно нещодавно бурхливо стартував традиційний нон-стоп міжнародни...

На екранах київського Будинку кіно нещодавно бурхливо стартував традиційний нон-стоп міжнародний кінофестиваль «на виплат» — показ національної кінопродукції різних країн, представлених в Україні на дипломатичному рівні. З початку жовтня, навіть внакладку, пройшли Дні швейцарського (з 4-го по 8-ме) й іспанського (з 7-го по 10-те) кіно. Зупинюся на останньому.

Як і колись, упорядники виходили, вочевидь, із принципу жанрового розмаїття в доборі картин. Цікаву суміш містичного трилера й соціальної сатири явив собою «День звіра» (1995) Алекса де ла Іглесіа. Якийсь професор теології, тямкуючи над біблійними письменами, з’ясовує, що 25 грудня 1995 року, акурат на Різдво Христове, на світ має з’явитися немовля-антихрист, покликане знищити всю цю благодать. Маючи намір запобігти кінцю світу, професор з допомогою модного телеастролога та твариноподібного громили-рокера, на кшталт антиволхвів, шукає новонародженого, щоб знищити його. Боротися із сатаною можна тільки його ж засобами — така логіка їхніх дій. А попутно з’ясовується, що й рятувати особливо нічого: дуже вже сучасне місто схоже на пекло. Але — ура! — немовля вбито, і ми врятовані.

Події картини Хайме Чаваррі «Це називається коханням»(1989) незрівнянно оптимістичніші, але суспільне середовище знову не тішить. Сюжет належить до 1937—1945 рр., тобто до раннього періоду такої затишненької на тлі світової бойні диктатури Франко. На підмостках мадридського театру вар’єте складається неперевершене в коханні і народній пісні тріо: інтелігентний концертмейстер Хуан плюс співачки дуетом і вроздріб, звабливі й безпутні Дора та Маріо. Хуан любить Дору, але раніше грішив по-голубому з Маріо. Дора любить Хуана, а іноді й інших — з міркувань особистої вигоди. Маріо любить любов’ю брата обох, а в альтернативній версії — першого зустрічного хлопця, який сподобався йому. Тільки не переплутайте, хто з ким, адже саме це і називається коханням. Шкода, що фашистський режим, який лицемірно третирує гомосексуалізм, руйнує троїстий союз. Але стрічку щедро перемежовано національним мелосом і хореографічною грацією, котра, поза сумнівами, випростала не одну зігнуту спину української публіки.

Середнє покоління класиків іспанського кіно було представлене раннім фільмом Карлоса Саури «Полювання» (1965, приз МКФ у Західному Берліні). Саме ця робота принесла режисерові світову популярність. Тут ми бачили пароксизми свідомості вже геть зрілого франкізму. Група цілком нормальних і добропорядних громадян виїжджає на пленер постріляти зайців. Азарт, який доводить до автоматизму масове знищення звірків, активізує в мисливцях дрімаючі в них комплекси й пристрасті. Полювання завершується взаємовідстрілом. Саура, що починав як фотограф, демонструє тут найвищий клас чорно-білої фотографіки, а також — схильність у ті роки піддаватися впливу французьких майстрів, зокрема Алена Рене.

Від наймолодших корифеїв у програму делегували Педро Альмодовара, і теж його раннім опусом «Що я зробила, щоб заслужити це?» (1984). У шаблонному мадридському мурашнику, на кшталт наших Березняків, животіє затуркана побутом Глорія (чудова робота Кармен Маури). Ще не стара, ще сексапільна, міцна тілом і духом жінка працює прибиральницею в спортзалі і буквально тягне на своєму горбу все своє трохи дивне сімейство. Стара мати колекціонує зібрані на вулиці палиці. Хамуватий, але фригідний чоловік має безглуздий талант ідеально підробляти чужі почерки. Один із двох синів-підлітків пов’язаний із наркотиками, другий — із педофілами. Сусіди теж не кращі: ангелоподібне дівчатко, котре «відповіло» даром телекінезу на диктатуру матері; повія, добра душа, яка старанно потурає будь-яким збоченням клієнтури, тощо. Загалом — звичайна продукція міста-молоха, що переробляє природну людину в однобоко розвинених потвор, розмужчинених чоловіків і позбавлених дитинства дітей. Енергійна Глорія — самотня опора здорової волі до життя, але і їй у такому оточенні не довго ходити в білому. У черговій сварці вона ненароком убиває чоловіка. Злочин приховано, але сімейство розпалося. Побалансувавши на перилах балкону, Глорія — наша остання надія — залишається жити в умовах, нав’язаних їй міською цивілізацією. Але нехай тепер не питає бозна-кого, за що їй це випало. Бо жити — вже означає «заслуговувати». Контрастом фільму Альмодовара стала картина «Ніхто не згадає нас після смерті» (1995) Аугустіно Діаса Іанеса. Героїню цієї безладної, на мій погляд, окрошки жанрів (від гангстерського до мелодрами) теж звуть Глорією, але вона абсолютно безславна — алкоголічка, злодійка й повія. Фільм чомусь акцентує її спеціалізацію в оральних сферах, але нудить зовсім не від того, що «справа Моніки» живе й перемагає, а від невимовно фальшивої дидактики, присобаченої ледь не до кожного з продемонстрованих гріхів. Отже, в Іспанії, як і на сусід- ньому півострові, є все. Навіть погане кіно. Але є і специфіка.

«...Ось що я раджу вашій милості: якщо ви вважаєте, що в цій справі необхідно битися лобом і що цього аж ніяк не уникнути… чи не досить буде вашій милості битися головою об воду або інші м’якші предмети, такі як вата, а я вже скажу сеньйорі Дульсінеї, що ваша милість билася лобом об вістря скелі, твердої, немов діамант», — запропонував Санчо Панса.

Але Дон Кіхот заперечив: «...Усе, що я витворяю, не на жарт, а всерйоз, тому що інакше я порушив би закони лицарства, котрі забороняють нам обман... А хіба робити одну справу замість іншої не те ж саме, що брехати? Ось чому удари головою об каміння повинні бути справжніми, міцними і повновагими...» З огляду на проблематику іспанських фільмів, не даремно в лицарі Сумного Образу жителі тих місць впізнали носія національного духу. А родовід Панси варто перевірити ще раз. Можливо, він наш земляк.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі